דעההפוליטיזציה של השירות הציבורי - מכה קשה למדינה
דעה
הפוליטיזציה של השירות הציבורי - מכה קשה למדינה
לאחרונה אנו שומעים יותר ויותר התבטאויות של פוליטיקאים נגד הדרג המקצועי במשרדי הממשלה. מדובר במקרה קלאסי של ניסור הענף שעליו יושבת הממשלה, משום שפגיעה בשירות ציבורי מקצועי מובילה גם לפגיעה באפקטיביות שלה עצמה
ימים ספורים עברו מאז שיו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת, ח"כ ישראל אייכלר, קרא לנגיד בנק ישראל להתפטר בתגובה להעלאת הריבית, וכבר השר דוד אמסלם קרא מעל דוכן הכנסת ליועץ המשפטי של משרד האוצר "חבלן מקצועי". עתה, ח"כ טלי גוטליב הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק המאפשרת לשר לקנוס עובדי ציבור "סוררים", בניסיון ברור להלך אימים על השירות הציבורי.
לא מדובר בכמה מקרים בודדים, אלא בשרשרת ארוכה של פעולות קונקרטיות ואמירות עקביות של פוליטיקאים נגד הדרג המקצועי במשרדי הממשלה, שמובילות בהכרח לריקונו ולשיתוקו של השירות הציבורי.
מדובר במקרה קלאסי של ניסור עצמי של הענף שעליו יושבת הממשלה, משום שפגיעה בשירות ציבורי מקצועי מובילה גם לפגיעה באפקטיביות של הממשלה. המשוואה היא פשוטה: ככל שהשירות הציבורי הוא מקצועי יותר, כך הוא מביא ליותר תוצאות והישגים של הממשלה לטובת האזרח.
מחקרו של פרופ' מומי דהן מהאוניברסיטה העברית הראה שמדינות כמו מקסיקו, איטליה, יוון וטורקיה מאופיינות בגיוס עובדים על בסיס קשרים פוליטיים, ובהתאם רמת אפקטיביות השלטון בהן נמוכה. מדינות כמו שווייץ, נורווגיה, דנמרק ובריטניה, לעומת זאת, מאופיינות בממשל מקצועי ואפקטיבי, שמסוגל לבצע את החלטותיו.
המתח בין הדרג הנבחר לדרג המקצועי בישראל אינו עניין חדש, אבל בחודשים האחרונים בחלק ממשרדי הממשלה המתח הזה הפך לנתק של ממש - נתק שבסופו של יום יפגע בשירות לציבור.
המרכז להעצמת האזרח מבצע ניטור מתמשך של התהליכים שמובילים לפגיעה בשירות הציבורי. למרבה הצער, איתרנו דוגמות רבות לתהליך זה. כך, למשל, פיטורים נרחבים בשדרת הניהול המקצועית במשרד התחבורה הותירו אותו למעשה חסר אונים בשעה שהוא מתמודד עם אתגר לאומי עצום. בנוסף, סימון עובדי משרד שנמצאים בתקופת ניסיון פורמלית כמועמדים אפשריים להדחה ותופעת מינוי "ממלאי מקום" במקום אנשי מקצוע קבועים הם צעדים שצוברים תאוצה במשרדי הממשלה, ואליהם יש להוסיף עיכוב מינויים בצמרות המשרדים ובגופים המבצעים, שפוגע בתפקוד השוטף של הממשל בישראל.
הפגיעה בדרג המקצועי במשרדי הממשלה מדגישה ביתר שאת את האתגרים שהיו קיימים ממילא בשירות הציבורי (ושאותם יש למקם גבוה בסולם העדיפויות הלאומי כדי לשפרם): הקושי בגיוס ושימור הון אנושי איכותי, הבעיה בשימור ידע וזיכרון ארגוני, אי-קבלת החלטות המבוססות על נתונים ועל עבודת מטה ועוד. יש צורך בעוד הרבה עבודה ומשאבים כדי לשפר את השירות הציבורי ולהעמיד אותו בשורה אחת עם המדינות המתקדמות, אבל ללא משרתי ציבור חזקים אין סיכוי שזה יקרה.
הפוליטיזציה של השירות הציבורי היא מכה קשה למדינה, משום ששירות ציבורי חזק ומוצלח פועל מתוך חשיבה ארוכת טווח ליישום החלטות חשובות והכרחיות לטובת האינטרס הציבורי הכללי הרחב ביותר ובאופן המקצועי ביותר, גם אם הן לא תמיד פופולריות או משיקות לצרכים ולרצונות של פוליטיקאי, מפלגתו או מצביעיו. על הממשלה להבין כי סימן השאלה שהיא מציבה מעל עצמאותו של השירות הציבורי עתיד למנוע ממנה לקיים את ההבטחות שלה לציבור.
עידו פיק הוא מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח