סגור
מרב מיכאלי על רקע רכבת קלה תל אביב
שרת התחבורה מרב מיכאלי על רקע הרכבת הקלה. לפי לשכת מיכאלי, המהלך תלוי בכך שנת"ע תציג תוכנית הפעלה ותקצוב למהלך (צילום: קובי קואנקס אור חיים)

שרת התחבורה מרב מיכאלי: "החל מעוד שנה הרכבת הקלה תפעל בשבת"

בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" הערב אמרה מיכאלי כי החליטה שהקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יפעל גם בימי שבת וחג, אך כי המהלך יקרה רק "החל מעוד שנה". הבעיה: ספק אם ניתן להוציא מהלך כזה לפועל חודש לפני הבחירות, ואם למיכאלי יש סמכות לערער על הסטטוס קוו כשרה בממשלת מעבר

שרת התחבורה מרב מיכאלי הכריזה הערב בתוכנית "פגוש את העיתונות" כי היא החליטה כי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יפעל גם בימי שבת וחג, אך שמהלך זה יקרה רק "החל מעוד שנה".
לפי לשכת השרה, המהלך תלוי בכך שחברת נת"ע תציג תוכנית הפעלה ותקצוב למהלך, הנחייה שהשרה כבר העבירה ליו"ר החברה מיה ליקוורניק. כמו כן, המהלך תלוי גם באישור האוצר על הנגזרות התקציביות של הפעלת הרכבת הקלה בשבת.
על אף הצהרתה, ספק אם השרה מיכאלי יכולה לבצע מהלך שכזה חודש לפני בחירות מבחינת לוחות זמנים ותקציב. המהלך צפוי גם לעורר ביקורת על הסמכות הפוליטית של מיכאלי כשרה בממשלת מעבר שמערערת את הסטטוס קוו, מה שעלול להקשות על הגנה על הצעד במידה ותהיה עתירה נגדו לבג"צ. כמו כן, במידה והשרה מיכאלי לא תישאר במשרד התחבורה – אז כל שר אחר יוכל להפוך את ההחלטה על פיה.
לפני שלושה ימים פורסם ב"כלכליסט" כי חברת נת"ע הודיעה למשרד התחבורה כי היא ממליצה לדחות את פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה עקב תקלות בלימה שנגרמות מבעיות בפעולת מערכת האיתות. כעת, ממתינים להודעת דחייה רשמית שתצא מטעם צוות ההיגוי של הקו האדום שבראשו עומדת מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק.
באותו יום שפורסמה הדחייה הצפויה, הוגשה עתירה לבג"צ נגד מיכאלי על כך שהיא לא מפעילה את סמכותה לקדם את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן בשבת. באותה עתירה נכתב כי מיכאלי מציגה מצג שווא שהסמכות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת נמצאת אצל גורמים פוליטיים אחרים, וזאת מפני שלטענתם "שרת התחבורה היא הגורם המוסמך להורות על הפעלת הרכבת הקלה בשבת".
לטענת העותרים, מיכאלי יכולה לעשות זאת באמצעות תקנות או באמצעות הנחיית מפעילי הרכבת הקלה, וזאת על בסיס פקודת מסילות הברזל ומבלי שתידרש לאישור של גורם נוסף כלשהו. העותרים מדגישים את ההבדל בין פקודת התעבורה (העוסקת בין השאר בהפעלת אוטובוסים) ומכילה הוראות ספציפיות לגבי הפעלה של רכבות בימי מנוחה לבין פקודת מסילות הברזל שבה אין התייחסות לדברים הללו. העתירה הוגשה על ידי סגן ראש עיריית תל אביב-יפו ראובן לדיאנסקי, אברהם פורז המכהן כחבר מועצת עיריית תל אביב-יפו וכיהן בעבר כשר הפנים בממשלת שרון, וסיעת "חי חילונים ירוקים". העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב ויונתן ברמן.
הטענה שהציגו העותרים דומה במידה רבה לחוות דעת של עוה"ד חגי קלעי ועדיה שיינוולד ממשרד קלעי רוזן ושות', עבור עמותת "ישראל חופשית", לפיה סמכותה של שרת התחבורה בכל הנוגע לאסדרת פעילות הרכבת הקלה קבועה בפקודת מסילות הברזל, והוסיפו כי אין מגבלה בחוק בנוגע להפעלת רכבת קלה בשבת, וגם שאין תקדימים של תקנות או החלטות ממשלה שמונעות הפעלה כזו.
לפני כחודש הודיעה מיכאלי כי היא "מקדמת את הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן בשבת", וכי היא הנחתה את יו"ר חברת נת"ע, עו"ד מיה ליקוורניק, לבצע ניתוח השלכות תפעוליות ותקציביות על מנת לאפשר את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בשבתות באופן קבוע. עם זאת, באותם ימים טענו בלשכת מיכאלי כי אין בסמכותה לקדם הפעלה של הרכבת הקלה בשבת ללא הסכמת שותפיה הקואליציוניים בגלל חוק הממשלה הפריטטית. בין השאר, היא כיוונה אז את חציה כלפי ראש הממשלה לפיד על בסיס הטענה שהוא לא תומך במהלך וכלפי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט שנטען כי מנע אותו בפועל בכך שהטיל עליו וטו.
הקו האדום של הרכבת הקלה מחבר בין פתח תקווה בצפון לבת ים בדרום ועובר דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו 24 ק"מ, ועלות הקמתו היא כ־18.7 מיליארד שקל.