סגור
רמת הגולן שמורות טבע ב צפון שריפה שריפות טבע בעקבות טיל טילים מלחמה חרבות ברזל
לוחם אש בפעילות בצפון (צילום: אפי שריר)

"ייקח 40-30 שנה לשקם": כ-140 אלף דונם נשרפו בצפון מתחילת השנה

לפי נתוני רשות הטבע והגנים, מתחילת 2024 נשרפו ברחבי הארץ כ-241 אלף דונם, כ-57% מתוכם בצפון. לדברי מנהל מרחב צפון בקק"ל, יעבור זמן רב עד שנראה "מופע של נוף ירוק וגבוה כמו שאנחנו מכירים". הנתונים מטילים צל כבד על תפקוד כוחות הכיבוי, שפועלים לעיתים בכוח אדם חסר

המלחמה ממשיכה לגבות מחיר יקר מהטבע הישראלי, עוד לפני גלי החום של אוגוסט: רשות הטבע והגנים מעריכה כי מתחילת שנת 2024, נשרפו ברחבי הארץ כ-241,438 אלף דונם של שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות ושטחים פתוחים, כשבאזור הצפון נשרפו כ-138,669 אלף דונם (כ-57% מהשטח שנפגע) - שטח הגדול פי 2.5 משטחה של העיר תל אביב. גם אמש, בעקבות מטח הרקטות לאזור הגולן, התחוללה שריפה באזור שמורת נחל הבניאס, אשר איימה על אפיק הנחל - לב ליבה של השמורה.
איתן ניסים, מנהל שמורת טבע תל דן ברשות הטבע והגנים, אמר כי "בשעות הערב אחרי המטח פרצו שלוש שריפות – אחת באזור צומת הטנק, אחת בקיבוץ שניר ואחת בשמורת נחל הבניאס. צוותי רשות הטבע והגנים הגיעו מכל רחבי הגולן כדי להגן על השמורה והצליחו למנוע מהשריפה להגיע לאפיק הנחל – לב ליבה של השמורה. התנאים היו לטובתנו – הלחות הגבוהה והיעדר הרוח מנעו מהאש להתפשט, ועבודת הכיבוי המאומצת של אנשי הרשות הצליחה לעצור את השריפה, שכילתה כ-50 דונם משטח השמורה. לעזרתנו הגיעו גם צוותים מהקיבוצים הסמוכים, שהביאו טרקטור להרחבת אזור החיץ ותותח מים לעזרה בכיבוי, מגיעה להם תודה גדולה".
מתחילת שנת 2024, נשרפו ברחבי הגולן לבדו כ-77,391 אלף דונם, כאשר יותר מ-63% מהשריפות במרחב התרחשו בשטחי שמורות טבע וגנים לאומיים. במרחב הגליל העליון נשרפו עד כה כ-46,451 אלף דונם.
לצד הנתונים הקשים, מתעוררות שאלות על קבלת ההחלטות בשטח והיערכות הכוחות להתמודדות עם שריפות באזור הצפון, הנמצא תחת ירי בלתי פוסק מכיוון לבנון. רק בחודש שעבר, נשרפו אלפי דונמים של שטחים פתוחים ושמורות, חלקם של מסלולי טיול מוכרים. האש מכיוון לבנון פגשה תנאי שטח שהיו ידועים מראש: טמפרטורות שיא וצמחייה יבשה. למרות זאת, בשטח פעלו כוחות כיבוי מצומצמים עד שלב מאוחר מאוד, ובמשך יממה לא עלה מסוק כיבוי לאוויר.
בבדיקה שערך כלכליסט התגלה שלא הייתה לפעולה כזו מניעה ביטחונית. פעולת מסוקי כיבוי באזור דורשת את אישור צה"ל בשל הסיכון הממשי לפעול בקו האש, אולם בדובר צה״ל אמרו כי ״מרגע קבלת הפנייה לפתיחת המרחב האווירי בסמוך לגבול הצפון על מנת לאפשר למטוסי כיבוי לפעול במרחב, אישר חיל האוויר החרגה על מנת לתמוך במאמץ זה, תוך יצירת מעטפת אבטחתית מלאה הכוללת סיוע אווירי בחוזי ובאש״. למרות זאת, רק למחרת אותו אישור, הגיעו לאזור מסוקי כיבוי אשר הצליחו לבלום את התפשטות האש בטבע הישראלי.
תהליך השיקום עשוי לקחת זמן רב. שלי בן ישי, מנהל מרחב צפון בקק״ל, העריך בחודש שעבר כי ״לראות מופע של נוף ירוק וגבוה כמו שאנחנו מכירים, זה תהליך שייקח 30-40 שנה״.