היבואנים לחצו והסעיף להגבלת כוחם נעלם מחוק ההסדרים
היבואנים לחצו והסעיף להגבלת כוחם נעלם מחוק ההסדרים
במקום לפעול להחלשת כוחם של השחקנים הגדולים בענף, הממשלה פעלה להקל עליהם ולהעצים את כוחם. בהתאם לכך מחירי המזון צפויים להמשיך ולעלות
הזינוק במחירי המזון בשנה החולפת הוביל להבטחת בחירות שלפיה יושם דגש על מהלכים לצמצום פערי המחירים החריגים בין ישראל לעולם.
בהתאם לכך כלל חוק ההסדרים סעיף מהותי להחלשת כוחם של היבואנים הגדולים, שמשווקים בישראל את מותגי הטואלטיקה והמזון הבינלאומיים במחירים הגבוהים בעשרות אחוזים ממחירם בעולם.
אמנם לא מדובר במהלך לפירוק מונופולי המזון המקומיים כמו תנובה, שטראוס ואסם, אבל עדיין היה זה צעד ראשון בכיוון הנכון. חוק ההסדרים כלל סעיף שלפיו יבואן לא יוכל להפיץ את מותגיהם של מספר חברות גדולות, אלא של חברה גדולה אחת ועוד חברות קטנות.
היבואנים הבהירו למשרד האוצר שאין בכוונתם להיכנע לדרישה, והם נכונים למאבק משפטי ארוך ויקר, שישאיר בידיהם את הזכות להמשיך ולהפיץ בבלעדיות את כל המותגים שבידיהם. היבואנים הפעילו לחצים, בין היתר באמצעות לשכת המסחר שפנתה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדרישה לבטל את הסעיף, אותו הגדירו ״קו פופוליסטי המעיד על תפיסה אפלייתית פסולה ובלתי מאוזנת ביסוד החשיבה של האוצר". הלחצים עבדו והסעיף נעלם מחוק ההסדרים, בטענה שישנם קשיים משפטיים להעבירו. קשה להעריך שבאוצר לא צפו מראש את אותו קושי משפטי, כך שנראה שמדובר היה בהבטחה שמראש לא התכוונו לקיים, כמו עם ביטול עליית מחירי החשמל או מעונות היום.
באוצר לא הסתפקו בהשארת כוחם החריג של היבואנים, התורם ליוקר מחירי המזון, וביצעו התאמות בסעיף אחר שנראה שהותאם לצרכים של הקמעונאים הגדולים, ובראשם שופרסל ורמי לוי. מדובר בסעיף שנועד להגדיל את חלקם של הספקים הקטנים במכירות ענף המזון ומוצרי הצריכה. לשם כך מוכנה היתה רשות התחרות לבטל את אחד הכלים הבודדים שעוד נותרו בחוק המזון, הנוגע לפרק התחרות הגאוגרפית. מדובר בסעיף בחוק המזון האוסר על רשתות שיווק בעלות נתח שוק גבוה באזור גאוגרפי לפתוח חנות נוספת באותו אזור מחשש ליצירת מונופול אזורי. בחוק ההסדרים נקבע כי רשת שיווק שנתח מסוים ממכירותיה יהיה ממכירות של מוצרי ספקים קטנים תוכל לפתוח חנויות נוספות ללא כל קושי. בשלב הראשון דובר על נתח של 60%, אלא שבגרסה הסופית ירד נתח זה ל־55% בלבד.
כך או אחרת, כיוון ברשות התחרות מסרבים לראות במותג הפרטי של שופרסל ורמי לוי, האוחז בלמעלה מרבע ממכירות הרשתות, ספק גדול, צפויות הרשתות האלו לעמוד ביעד שקבע האוצר, כיוון שהחישוב יתבסס על התייחסות למותג הפרטי כאל מכירות של ספקים קטנים. כך למעשה במקום לפעול להחלשת כוחם של השחקנים הגדולים בענף, נראה כי הממשלה פעלה להקל עליהם ולהעצים את כוחם, ובהתאם לכך את יוקר מחירי המזון.