סגור

אחרי שאיבדה שליש משוויה: ארבה מציגה מכ"ם רכב חדש

ארבה שהונפקה לפני פחות משנה חשפה את מכ"ם הלינקס, שמגיע לטווח של 200 מטר ויעלה ליצרני הרכב כ-100 דולר ליחידה, מחצית ממכ"מים קיימים. המטרה: לאפשר לרכבים שאינם אוטונומיים יכולת נסיעה עצמאית יותר, בעיקר בכביש מהיר

יצרנית המכ"ם הישראלית לרכב, ארבה, חשפה מכ"ם חדש לטווח ארוך יחסית, כ-200 מטר, שיימכר ליצרניות הרכב בכ-100 דולר ליחידה, מחצית ממחירם של מכ"מים מקבילים.
ארבה היא אחת מחברות הטכנולוגיה הישראליות שהתמזגו עם ספאקים אמריקאיים והחלו להיסחר בנאדס"ק, ומאז איבדה כשליש משוויה. היא נסחרת כעת לפי 5.03 דולר למנייה ובשווי שוק של 311.3 מיליון דולר, לעומת 525 מיליון דולר שהייתה שווה בעת שהחלה להיסחר באוקטובר 2021, ובכשליש משווי השיא שלה בנאסד"ק, שעמד על 14.35 דולר למנייה, חודש לאחר תחילת המסחר.
בחברה בונים על מכ"ם הלינקס החדש כמוצר שיצדיק את התקוות שנתלו בחברה, כפתרון לצורך של יצרני הרכב לשלב מ-2024 יכולת למיפוי סביבת הרכב ב-360 מעלות, כדי לשלב יכולות נהיגה אוטונומיות מתקדמות יותר כמו יציאה מחנייה, השתלבות בכניסה לכביש מהיר, עקיפה בכביש מהיר, כחלק מבקרת השיוט האדפטיבית שלהן. המכ"מים שבהם משתמשים יצרנים כיום כדי להביא לאחור 'רואים' רק לטווח של כמה עשרות מטרים. כדי להציג יכולות כאלה יזדקקו מכוניות ל-6 מכ"מים, אחד מכל פינה, אחד שצופה קדימה ואחד לאחור.
ארבה לא מוכרת בעצמה את המכ"מים שלה ליצרני הרכב, אלא מוכרת את התכנון שלה לספקים גדולים בתעשייה, שמקבלים רשיון לייצר אותם, ולהתאים אותם ביחד עם אנשי החברה לדגמי המכוניות השונים. הם גם אלה שמנהלים את המו"מ עם היצרנים. המכ"ם מזהה גם רכב דו גלגלי, ומסוגל להבחין ביותר פרטים ממכ"מים קיימים, כך שהוא יכול ליצור תמונה של הסביבה.
עד כה טרם קיבלו הספקים חוזי ייצור למכ"ם החדש, שמוצע גם למשאיות, רכבים מסחרים ורכבי מכרות. בסין צפויות להתחיל להימכר מכוניות עם יכולות כאלה ב-2026-7, ובאירופה ובארה"ב ב-2027-8, ועד סוף העשור צפוי ייצור של כמה עשרות מיליוני מכוניות בשנה שיזדקקו למכ"מים עם ביצועים כאלה.