רגב מממשת את האיום: משרדי הממשלה סיכמו שחלקים מפרויקט המטרו יועברו מנת"ע לנתיבי ישראל
רגב מממשת את האיום: משרדי הממשלה סיכמו שחלקים מפרויקט המטרו יועברו מנת"ע לנתיבי ישראל
ל"כלכליסט" נודע כי סוכם שיועבר לנת"י חלק מביצוע תכולות ההנדסה האזרחית של הפרויקט מנת"ע - ללא ידיעתה. משרד התחבורה מעוניין להעביר בהדרגה את כל התכולות לנת"ע, אך האוצר מתנגד לכך. בשנתיים וחצי האחרונות מכהן איש הליכוד שמינתה השרה רגב, יגאל עמדי כיו"ר נת"י
מקטעים מפרויקט המטרו יועברו מחברת נת"ע לנת"י, כך סיכמו מנכ"לי משרד התחבורה, האוצר ומשרד רה"מ. מדובר ביישום מדיניות שפורסמה ב"כלכליסט" בסוף חודש יוני, אז האוצר נתן לכך אישור עקרוני. ל"כלכליסט" נודע כי סוכם שיועברו לנת"י חלק מביצוע תכולות ההנדסה האזרחית של הפרויקט הנמצאות בידי נת"ע, כאשר ככל הנראה הכוונה היא לקידומי זמינות תשתית (אינפרא 1). במשרד התחבורה מעוניינים להעביר בהדרגה את כל תכולות הפרויקט לנת"ע, אך באוצר מתנגדים לכך. ל"כלכליסט" נודע כי המהלך נעשה ללא תיאום עם נת"ע.
שרת התחבורה רגב "איימה" מוקדם יותר השנה כי במידה ונת"ע לא תפתח את פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה עד יום העצמאות אז "יהיו לכך השלכות". בחודש אפריל שלחו הממונה על התקציבים יוגב גרדוס והחשב הכללי יהלי רוטנברג מכתב לשרת התחבורה מירי רגב בו הם טענו כי "המחיר של הוצאת נת"ע מהמטרו עלול להיות כבד מאוד". לפני ההחלטה על העברת תכולות העבודה לנת"י במשרד התחבורה השתעשעו ברעיון של הקמת חברה ממשלתית חדשה לטובת קידום פרויקט המטרו ו"מגה-פרויקטים" נוספים.
נכון לעכשיו, מסתמן כי האחריות שתועבר לנת"י תכלול את ביצוע עבודות התשתית המוקדמות בחלקים הפריפריאליים של פרויקט המטרו דוגמת ערי השרון או ערי השפלה. החלק שעוסק בקידום המכרזים ותפעול הקווים צפוי להישאר נכון לעכשיו אצל נת"ע, וזאת כדי להימנע מטעויות שנעשו בקידום הקו האדום של הרכבת הקלה שכלל מכרזים מפוצלים שהובילו בשלב מאוחר יותר לבעיות סנכרון בין המערכות השונות ובהמשך לעיכובים הנוכחיים שמונעים את פתיחת הקו. שיטת עבודה זו, בה נתיבי ישראל מתפקדת כמעין קבלן ביצוע של חברה ממשלתית אחרת מתבצעת בפרויקטים מסילתיים אחרים כמו המסילה המזרחית והמסילה הרביעית באיילון. במסילה הרביעית החיכוכים בין הרכבת לנת"י הובילו לעיכובים בפרויקט ולעימותים בין הנהלות החברות הממשלתיות שהצריכו את התערבות משרד התחבורה.
על אף הבעייתיות של חברת נת"ע, בעיקר בכל הקשור לעמידה בלוחות הזמנים – גם בחברת נת"י לא חסרות בעיות. בשנתיים וחצי האחרונות מי שמכהן כיו"ר חברת נת"י הוא יגאל עמדי, איש ליכוד שמינתה השרה רגב. בתקופה זו התרחשו מספר אירועים שמעלים ספק לגבי איכות המנהל התקין בחברה שנכנסה גם לעימות משמעותי אל מול רשות החברות הממשלתיות שממשיך גם בימים אלו. ברשות החברות טוענים כי בחברה התנהלו "פגמים מהותיים" בניסיון למנות את אחיינו של העסקן הפוליטי יעקב ברדוגו ליועמ"ש החברה – מינוי שנפסל על ידי רשות החברות. בתחילת השנה נחשפה ב"כלכליסט" טיוטת דו"ח שנעשתה על ידי רואה חשבון לבקשת רשות החברות שמאשרת קיומם של אי-סדרים בחברה שמעלים חשש לתפירת מכרזים לכאורה בכמה מקרים שונים.
המטרו צפוי לשרת כ-2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב - החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקוה במזרח - ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב-40 מיליארד שקל בשנה. עלות ההקמה מוערכת בכ-150 מיליארד שקל לפחות - פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל.