סגור
טקס ממלכתי לציון 7.10
הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי (צילום: מתוך Youtube)

נתניהו בטקס הממלכתי: "בכל מפגש אומרים לי ולרעייתי לא להפסיק את המערכה"

האירוע לציון שנה לטבח 7 באוקטובר נערך וצולם לפני כמה שבועות באופקים. ראש הממשלה: "כל עוד אזרחינו לא שבו לבתיהם בבטחה – נוסיף להילחם". הנשיא הרצוג התייחס לחטופים: "לא נהיה שלמים עד שישובו אלינו"

הקלטת טקס הזיכרון הממלכתי-ממשלתי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר הועברה הערב (ב') בשידור ישיר. הטקס צולם לפני כמה שבועות באופקים ושולבו בו נאומים, תפילת המונים ושירת קהל. נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס בטקס ל-101 החטופים שעדיין מוחזקים בעזה: "לא נהיה שלמים - עד שישובו אלינו". צפו:


הנשיא הרצוג אמר בטקס: "עד יומי האחרון ילוו אותי ריח הגופות השרופות ומראה שלוליות הדם, לצד התמונות המשפחתיות וספרי הילדים - בגן העדן שהפך לגיהינום".
בהתייחסו לחטופים, הוסיף: "כבר שנה, שבפשע מתועב נגד האנושות אחיותינו ואחינו חטופים בידי מרצחים. הלבבות שלנו קשורים אליהם בעבותות של אהבה ודאגה. ואנחנו יודעים שלא נהיה שלמים - עד שישובו אלינו. קדושת החיים, שזורמת בעורקינו כאומה, מחייבת אותנו – במיוחד את ההנהגה – למלא את הצו האנושי, היהודי והישראלי העליון: להשיבם במהרה".
הוא פנה לבני המשפחות השכולות ואמר: "אני מתבונן בעיניכם הדומעות, הכואבות, ובשם מדינה שלמה – מרכין את ראשי בתודה וביראה, ומייחל שעוד תדעו מזור ונחמה. אני מתפלל וזועק שנהיה ראויים לאהוביכם. אני מאמץ אל ליבנו את הפצועים בגוף ובנפש, עלינו ללוות ולתמוך בהם במאבק ההרואי לשיקום ולריפוי".
הרצוג הוסיף: "כבר שנה שאנחנו גם מלאים עד גדותינו באמונה ובגאווה. כבר שנה שאנחנו נחשפים לגבורה אזרחית וצבאית – של אנשים ונשים, שבתושייה ובמסירות בלתי נתפסת הצילו ומצילים נפשות, משפחות וקהילות. אני כל כך גאה להיות בן העם הזה. עם שהקים ומחיה כל יום מחדש את מדינת הלאום היהודית היחידה בעולם; ואת הדמוקרטיה התוססת הישראלית, שכולה פסיפס מרהיב של השקפות, אורחות חיים ואמונות. עם שכמה ומתפלל יום יום לשלום, ויודע לעמוד איתן מול כל צר ואויב. עם שמגלה עוצמות בלתי-נתפסות של אחווה וערבות הדדית. עם ישראל חי".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהודעה טקס: "ב-7 באוקטובר הוטלנו למערכה גורלית - אבל לא הוכרענו. ההיפך הוא הנכון: אנחנו אלה שפועלים להכריע ולהרתיע את אויבינו. כל עוד האויב מאיים על קיומנו ועל שלום מדינתנו - נוסיף להילחם. כל עוד חטופינו בעזה – נוסיף להילחם. לא נוותר על אף אחד ואחת מהם. אני לא אוותר. כל עוד אזרחינו לא שבו לבתיהם בבטחה – נוסיף להילחם".
הוא ציטט את ללי דרעי, אימו של רס"ל (מיל') סעדיה דרעי שנפל ברצועת עזה: "צל הוא לא חושך. צל הוא סימן שיש אור מאחור. גם אם הר היגון מסתיר את האור – כולנו כעם צריכים לטפס עליו, כי האור קיים. הכיוון הוא תמיד למעלה – אל האור".
נתניהו הוסיף: "בכל מפגש אומרים לי ולרעייתי - אסור להפסיק את המערכה בטרם עת. הניצחון הוא האור. הניצחון מבטיח את הנצח. 7 באוקטובר יסמל לדורות את מחיר תקומתנו – והוא יבטא לדורות את גודל נחישותנו ואת עוצמת רוחנו. יחד נמשיך להילחם, ויחד – בעזרת ה' – ננצח. עם ישראל חי".
מנחי הטקס הם העיתונאית חן זנדר, ששכלה את אחותה נועה בפסטיבל הנובה; אורין גנץ זך, שבתה עדן זכריה נחטפה מהמסיבה ונרצחה בשבי החמאס; שמעון אטיאס, ששכל את אחייניתו עמית בוסקילה בנובה; רותי גרינגליק שבנה שאולי נהרג בקרב בעזה, ויודן פירט, בן קיבוץ כיסופים, שחווה עם משפחתו את טראומת הטבח.
הטקס הממלכתי-ממשלתי נפתח לאחר סיומו של "טקס הזיכרון הלאומי" של המשפחות, שנערך בפארק הירקון ובו השתתפו 23 אמנים מובילים. בסיומו אמר אחד ממארגניו, יונתן שמריז, אחיו של אלון שנהרג בשוגג מירי צה"ל בעזה: "אין דוגמה אישית. אין חזון, אין מנהיגות ואין קבלת אחריות. אבל מהתופת קם דור חדש, דור שמאמין בנו. בחברה ישראלית מתוקנת ומאוחדת".