חברת נמלי ישראל לביהמ"ש: מותירה ההחלטה לפסילת חברת התשתיות הסינית ממכרז במפרץ חיפה
חברת נמלי ישראל לביהמ"ש: מותירה ההחלטה לפסילת חברת התשתיות הסינית ממכרז במפרץ חיפה
בחברת התשתיות הסינית צ'יינה הארבור הגישה לאחרונה עתירה לביהמ"ש המחוזי בת"א, לאחר שוועדת המכרזים של חברת נמלי ישראל הודיעה לה כי לא תוכל לגשת למכרז להקמת נמל התזקיקים החדש במפרץ חיפה "מטעמי ביטחון לאומי"
חברת נמלי ישראל לא חוזרת בה: חנ"י הודיעה לבית המשפט המחוזי בת"א כי ועדת המכרזים החליטה שלא לא לשנות את החלטתה המקורית לפסול את חברת התשתיות הסינית צ'יינה הארבור לגשת למכרז להקמת נמל התזקיקים החדש במפרץ חיפה "מטעמי ביטחון לאומי".
חברת נמלי ישראל הגישה לפני מספר ימים לבית המשפט המחוזי בתל אביב הודעת עדכון, שמהנספחים שלה עולה כי החברה ערכה דיון בשבוע שעבר בנוגע להצעה, ובמסגרת סיכום הדיון ציינה כי "שעה שחנ"י היא חברה ממשלתית אשר בשל אופי פעילותה והסיכונים הטמונים בה מונחה על ידי גורמי הביטחון בקשר עם פעילותה, ובמצב הנוכחי בו מצויה מדינת ישראל במלחמה, ועדת המכרזים אינה רואה לנכון להתעלם מעמדת גורמי הביטחון...". עמדת חנ"י הוגשה לבית המשפט באמצעות עוה"ד דורון קילשטיין ויואב לוי ממשרד ארנון, תדמור-לוי. דיון נקבע ל-1 במאי.
לפני כשלושה שבועות חברת התשתיות הסינית צ'יינה הארבור (China Harbour Engineering company ) הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, לאחר שוועדת המכרזים של חברת נמלי ישראל (חנ"י) הודיעה לה בפברואר האחרון כי לא תוכל לגשת למכרז להקמת נמל התזקיקים החדש במפרץ חיפה "מטעמי ביטחון לאומי". מדובר במסוף מודרני לייבוא וייצוא של תזקיקי נפט, המיועד להחליף את המסוף הישן.
בעתירה שהגישה החברה הסינית צ'יינה הארבור היא ביקשה מבית המשפט, באמצעות עוה"ד גלעד כ"ץ ועודד ישראלי ממשרד ש. הורוביץ ושות', לעכב ולהשהות באופן מלא את כל הליכי המכרז להקמתו. כמו כן ביקשה לבטל את החלטתה של ועדת המכרזים מפברואר האחרון, במסגרתה הוחלט לפסול את השתתפותה.
במסגרת העתירה נטען כי החלטת ועדת המכרזים שגויה והתקבלה שלא כדין ועל כן יש לבטלה. צ'יינה הארבור טוענת בעתירה כי "עולה חשש כבד כי ההחלטה התקבלה משיקולים זרים למנוע השתתפות תאגידים סיניים בפרויקטים מקומיים בתחום התשתיות". עוד נטען כי "ככל שהטעם לפסול את צ'יינה הארבור מהשתתפות במכרז נעוץ בהיכללותן של חברות סיניות ברשימות שחורות (כאשר אין חולק כי צ'יינה הארבור אינה מצויה באף רשימה שחורה כלשהי), הרי שבפסיקה נקבע כי צווים המורים על הכללתה של חברה לתוך רשימה שחורה במדינה זרה, אינם חלים על פעילותן של החברות הזרות במדינות אחרות, היינו בישראל", נטען.
עוד טענה צ'יינה הארבור כי מדובר בהחלטה שגויה, "בלתי סבירה באופן קיצוני ומשוללת יסוד שכן צ'יינה הארבור מעולם לא גרמה, ולא תגרום, בשום צורה ודרך, לפגיעה בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. להפך, פעילותה של צ'יינה הארבור בישראל מזה שנים, באמצעות חברת בת ישראלית, המהווה מודל לניהול משותף ישראלי סיני, בהן היא מובילה בהצלחה פרויקטים לאומיים מרכזיים בענף התשתיות, ובהם פרויקטים עבור חברת נמלי ישראל, מדגימה כי מדובר בחברה מהימנה המקדמת את התעשייה בישראל".
בין השאר ציינה צ'יינה הארבור בעתירה פרויקטים המדגימים את פעילותה הענפה בישראל. בין הפרויקטים המוזכרים ניתן למנות את נמל הדרום החדש. "צ'יינה הארבור ביצעה את פרויקט הדגל שקידמה חברת נמלי ישראל בשנים האחרונות של בניית נמל הדרום החדש, בהיקף אסטרונומי של כ-3 מיליארד שקל, עבודה שבה זכתה החברה בשנת 2014 והושלמה על ידי החברה בשנת 2021 (כשנה מוקדם יותר מהמועד המבוקש ותוך חסכון כספי אדיר למדינה)". עוד נטען בעתירה כי לאחרונה סיימה צ'יינה הארבור גם את פרויקט הקמת רציף 21 בנמל הישן באשדוד ועוד.