סגור
חיילים צה"ל רצועת עזה משוריין ג'יפ מלחמת עזה 12.12.2023
משוריין של צה"ל. (צילום: דובר צה"ל)

דו"ח המבקר
35% מהפריטים שרכש משרד הביטחון עבור צה"ל - נכשלו בבדיקות איכות

על פי מבקר המדינה שמתייחס לרכש בשנים 2020-2022, מדובר בפריטים שהוגדרו "ראשי סדרה", כלומר יוצרו בידי ספקי משרד הביטחון בסדרה הראשונה ובדיקותיהם נועדו כדי לאשר את המשך ייצורם הסדרתי

35% מתוך כ-2,500 פריטים שמינהל הרכש של משרד הביטחון רכש עבור צה"ל בשנים 2020-2022 מכ-440 ספקים נכשלו בביקורת הבטחת איכות שעשתה יחידת הניסויים והבטחת האיכות (נס"א) של חטיבת הטכנולוגיות ליבשה, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה. מדובר בפריטים שהוגדרו "ראשי סדרה", כלומר כאלה שיוצרו בידי ספקי משרד הביטחון בסדרה הראשונה ובדיקותיהם נועדו כדי לאשר את המשך ייצורם הסדרתי השוטף בתהליך זהה ובאמצעות אותם חומרי גלם.
לפי המבקר במהלך אותן השנים נכשלו בניסויי נס"א 15% מתוך כ-21 אלף בחינות סדרתיות למוצרים ופריטים שנדגמו מתוך סדרות ייצור שיועדו לאספקה ליחידות הצבא. בין אלפי הפריטים שנבדקו ואליהם מתייחס הדו"ח ציוד לטיפוס, גלישה וחירום; עגורנים, מערכות הרמה ומנופים; פריטים לאבזור כלי רכב ומשוריינים; מערכות חשמל ובקרת אש; מערכות רובוטיקה; חומרים ובהם דלקים ושמנים ועוד.
מתוך 1,260 בחינות הבטחת איכות שנעשו לפריטים שמנהל הרכש במשרד הביטחון רכש לתחום הרק"ם (רכב קרבי משוריין) מספקים חיצוניים נכשלו 514 בדיקות; מתוך כ-4,860 בחינוך שנעשו לפריטים הקשורים לציוד טיפוס, גלישה וחירום נכשלו למעלה מ-900 מהן ובתחום דיגומי החשמל היו באותה התקופה כ-370 בחינות שהסתיימו בכישלון מתוך כ-960.
עוד עולה, כי בעוד שבשנת 2020 שיעור בחינות המוצרים מ"ראש סדרה" שנכשלו בניסויים עמד על 31% ובשנת 2022 טיפס ללא פחות מ-42%. מהנתונים עולה כי בין 2020 ל- 2022 מעל 80% מהספקים שסיפקו פריטים שנבדקו ביחידת נס"א היו כישלונות בבחינות "ראש סדרה" ויותר מ-72% מהספקים נכשלו בבחינות סדרתיות. באותן השנים נכשלו שני ספקים בכל הבחינות שנעשו למוצרים שסיפקו ונבדקו אך למרות המצב החריג לא התקיים בצה"ל ובמשרד הביטחון כל תהליך של הפקת לקחים ולא ננקטו פעולות מול אותם ספקים.
ביחידת מרכז השיקום והאחזקה (מש"א) משרד הביטחון וצה"ל שעוסקת בייצור ובשיקום טנקים ונגמ"שים המשמשים את יחידות הצבא רק 35% מהפריטים שנבדקו בידי נס"א צלחו כבר בפעם הראשונה את בחינות הבטחת האיכות כ-65% מהפריטים נכשלו באותן בחינות בין פעם אחת לחמש פעמים.
מפקד יחידת נס"א אמר לנציגי משרד המבקר כי הכישלונות בבחינות החוזרות נובעים בשל רצונם של הספקים לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו להם בהזמנות, שכן הם נקנסים על הספקה מאוחרת של פריטים.
עוד עולה מהביקורת כי נוהלי חטיבת הלוגיסטיקה במערך היבשה לא דורשים מנציגי נס"א לעדכן את מנהל הרכש במשרד הביטחון על כישלונות בבחינת טיב הפריטים שהוא מזמין מספקים עבור יחידות הצבא. מצב זה גורם לכך שתופעה זו לא מנותחת ולא מטופלת כלל. נס"א גם לא מתעדת במערכותיה אם בחינה שנעשתה לפריט כלשהי היא בחינה ראשונה או בחינה חוזרת ושלא נקבעו פרקי זמן מינימליים בין בחינה לבחינה.
חרף הרכש הביטחוני הנרחב שמבצע מינהל הרכש של משרד הביטחון, שבשנת 2022 הסתכם בכ-12 מיליארד שקל, אין לו מערכת להערכת ספקים על פי אמות מידה קבועות ואחידות. ניסיון לפתח מערכת כזאת בעשור האחרון התנהל בעצלתיים ולטענת מינהל הרכש לא זכה לשיתוף פעולה מצד צה"ל, הגם שמדובר בפרויקט עתיר משאבים. היעדר מערכת כזאת מונעת ממנהל הרכש את האפשרות לקיים התקשרויות עם הספקים המתאימים לו ביותר וששביעות הרצון מהם מבוססת על ביצועי עבר גבוהים.

סיכוני מעילה והונאה בתע"א

מעשי מעילה והונאה בחברות עלולים להסב להן נזק כספי, פגיעה במוניטין, עיצומים רגולטוריים ואובדן לקוחות. למרות אלה, התעשייה האווירית דירגה את הסיכונים למעילה והונאה שאליהם היא חשופה רק במקום 83 מתוך 85 מקומות במסגרת סקר הסיכונים התאגידי האחרון שערכה, לפני כארבע שנים. החברה הביטחונית שנמצאת בבעלות ממשלתית מלאה הסבירה את דירוגם הנמוך של סיכונים אלה בכך שאירועי מעילה לא מגיעים להיקפים כספיים משמעותיים ולפיכך אינם מהווים "סיכון מפתח לתאגיד".
לפי דוח מבקר המדינה, בין 2019 ל-2023 אירעו בתע"א מקרי מעילה והונאה שכללו דיווחי שעות כוזבים, ניצול הרשאות לביצוע שינויים במערכות מידע, גניבה, שימוש פרטי ברכוש החברה וזיוף במטרה לקבל החזרי הוצאות שלא כדין וחרף כל אלה, החברה לא דירגה סיכונים אלה בין 20 הסיכונים הגבוהים ביותר בסקר סיכוני מעילות והונאות שהיא ערכה בשנת 2021.
מהדוח עולה כי למרות שרשות החברות הממשלתיות קבעה כי בחברות בסדר הגודל של התע"א יועסק מנהל סיכונים ראשי שלא יעסוק בתפקידים אחרים, דירקטוריון החברה מינה ב-2021 לתפקיד את סמנכ"ל הכספים באופן שעלול להעמידו במצב של ניגוד עניינים בין תפקידיו השונים.
המבקר מצא כי התע"א לא מיפתה תפקידים רגישים במטרה לקיים רוטציה בין עובדים בתפקידי מפתח עם גישה לכספי החברה ולנכסיה ומקיימים קשר עם קניינים ועם אנשי כספים. לפי המבקר, תחלופת עובדים בתפקידים אלה עשויה להקשות על מעילה בנכסי הארגון, אך רבים מהעובדים שאמונים על תחומים שחושפים אותם לסיכונים כאלה לא עושים את הרוטציה המתבקשת. לפי אחד מממצאי הביקורת עשרות עובדים בתחום הכספים בתע"א מכהנים בתפקידם מעל 15 שנה. עוד נמצא כי פיקוחם של אגף הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב) ושל הרשות החברות הממשלתיות בנושא – היו רופפים.
בתקופה שבה נערכה הביקורת בתע"א, שנת 2022, הועסקו בשורותיה כ-14 אלף עובדים והחברה קיימה התקשרויות עם למעלה מ-5,000 ספקים והיא החזיקה ב-46 תאגידים, רובם בחו"ל.
מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "דוח המבקר סוקר אירועים ונושאים שרובם ככולם התגלו על ידי הגורמים השונים בחברה, נדונו וטופלו. לחברה מדיניות של אפס סובלנות לאירועי מעילות והונאות אותה היא מיישמת באמצעות מערך ניהול סיכונים חוצה ארגון, איתן ויציב. החברה גאה ביכולות המערך ובעבודתו המעמיקה לשיפור מתמיד של תהליכים ובקרות פנימיים, במטרה לטייב כל העת את תהליכי העבודה בחברה ולמגר תופעות בתחום זה, כפי שבא לידי ביטוי עד כה. החברה רואה בדוח המבקר כלי שיאפשר לה לכייל בעתיד את עבודתה בנושא".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מקיים תהליכי עבודה סדורים ובחינה מקצועיים על מנת לוודא את איכות הפריטים. כחלק מכך מתקיים שיח רציף מול ספקי הייצור, וכלל הדרישות מועברות ונבדקות. במקומות בהם נמצאים פערים הם מטופלים בשיח עם היצרן ובכלים נוספים.
"כלל המידע אודות בחינות הפריטים שיוצרו קיים במערכות המידע בצה״ל, ישוקף למנה"ר ונמצא בתהליך של אפיון תצורה. באשר לזמני המענה, נורמות השירות של יחידת נס״א בחט״ל עומדות על 95%. נס"א, כגוף בחינה מקצועי, תמשיך לפעול באופן שוטף לשיפור והתייעלות המענה.
"צה"ל מצטרף להמלצה לתיעוד הבדיקות החוזרות ביחידה והדבר נמצא בפיתוח על ידי מחלקת מערכות מידע בחט"ל. החטיבה הטכנולוגית ליבשה, כולל יחידת נס"א, מבצעת תהליכי שיפור והתייעלות פנימיים, קיצור תהליכי בחינת האמל״ח וכן שמירת יכולת הבחינה העצמית של ספקים אלו. תכנית העבודה של נס"א לחידוש הסמכה לבחינה עצמית של ספקים מבוצעת על פי תכנון שנתי מסודר".