פרסום ראשוןחברת AIR הישראלית חושפת מטוס חשמלי שממריא ונוחת אנכית
פרסום ראשון
חברת AIR הישראלית חושפת מטוס חשמלי שממריא ונוחת אנכית
המהפכה תתחיל מפרדס חנה? החברה שהוקמה ב-2017 וגייסה עד כה 10 מיליון דולר חושפת לראשונה את המונית האווירית שלה, שתטוס ב-250 קמ"ש לטווח של 160 ק"מ
ארבע שנים לאחר שהוקם ופעל בחשאיות, חושף הסטארט-אפ האווירי מפרדס חנה AIR את כלי הטיס שלו, ה-AIR ONE.
מדובר בכלי דו-מושבי, שממריא ונוחת אנכית, אך מצויד בכנף שמאפשרת לו מהירות וטווח טיסה ארוכים יותר מכלים מקבילים שנמצאים כיום בפיתוח ודומים יותר לרחפן מאויש.
בניגוד לכלים דומים אחרים - שהציגו כבר בואינג, איירבוס ושורה של סטארט-אפים אחרים, ומיועדים לשימוש מסחרי - מה שהעניק לקטגוריה המתהווה את הכינוי אייר טקסי, AIR מייעדת את הכלי שלה לשימוש פרטי, וטוענת למחיר זול יחסית שטרם נחשף, ככל הנראה פחות מ-200 אלף דולר, ולעלות של כמה עשרות דולרים לשעת טיסה.
"הכלי תוכנן מראש לשיטות ייצור של מכוניות ולא של מטוסים, כדי לבנות אותו לא בקצב של 100 כלים בשנה אלא של 10,000", אמר לכלכליסט רני פלאוט, מנכ"ל החברה וממייסדיה לצד חן רוזן שמשמש כמדען הראשי שלה, ונתנאל גולדברג. "אנחנו רוצים להרחיב את עולם התעופה אל האוויר, באופן בטוח ובמחירים סבירים. כלי שיעלה כמו מכונית יקרה, ולא פרארי ולמבורגיני, יותר כמו מרצדס".
לאחר שהחברה הטיסה כבר מספר כלים לא מאויישים לבחינת הקונספט, היא תתחיל בפברואר הקרוב ניסויי ריחוף לדגם הסופי, שאמור להמריא לטיסת בכורה של ממש ביוני הקרוב. הוא יצויד בסוללת ליתיום בקיבולת של 60 קוט"ש, קצת יותר מטסלה מודל 3 בסיסית, ואמור לטוס לטווח של 160 ק"מ, במהירות מירבית של 250 קמ"ש.
עד היום גייסה החברה, שמעסיקה 20 איש, 10 מיליון דולר, בעיקר משני אנשי עסקים מתחום הרכב. למרות שהליך הרישוי של הכלי מול רשות התעופה האזרחית בארה"ב, ה-FAA, טרם הסתיים, בחברה מעריכים שיוכלו להתחיל בייצור סדרתי ב-2024. החברה החלה לקבל הזמנות ראשונות תמורת דגמי קדימה בסך 1,000 דולר.
"לא מכונית מעופפת"
"אנחנו לא מז'אנר המכוניות המעופפות, שם זה יותר גימיק שלא יהיה רכב טוב ולא מטוס טוב", ממשיך פלאוט. "אנחנו כלי תעופה אישי שממזג את היתרונות של רחפן עם המראה ונחיתה אנכית באמצעות 8 מנועים, וכנף שמייצרת עילוי לטובת מהירות וטווח טיסה. בנינו את הכלי בלי משטחים נעים, אנחנו לא מטים את הכנפיים ולא את המנועים, מה שמאוד מוזיל את העלויות".
איזה רישיון יהיה צריך כדי להטיס את הכלי הזה?
"ה-FAA מגבשת עבור הקטגוריה הזאת רשיון SVO, כלומר רישיון לכלי שההטסה שלו פשוטה ממטוס רגיל ושהכלי לוקח יותר אחריות על הטיסה. בינתיים התחלנו כבר תהליך רישוי מול האמריקאים ובוחנים קטגוריות אחרות, כמו רשיון טייס ספורטיבי שבארה"ב מחייב רק 15 שעות הדרכה ו-5 שעות סולו. בארה"ב אפשר להמריא עם כלי כזה מהחצר ולכסות 90% מהשטח שלה, אסור לטוס רק מעל ערים ומעל שדות תעופה".
צריך כלי מאוד בטוח בשביל זה.
"יש לנו יתירות גדולה, הסוללה מורכבת מארבע סוללות, אפשר לאבד סוללה, אפשר לאבד מנוע אחד מהשמונה שישנם, ואפילו לאבד כנף ועדיין לנחות בשלום. ויש גם מצנח חירום שאפשר לפתוח בעת הצורך".
איך תבטיחו עלויות טיסה זולות עם סוללה חשמלית שאורך חייה מוגבל?
"הסוללה במכוניות חשמליות חדשות מחזיקה יותר מעשר שנים, ואנחנו משתמשים באותה טכנולוגיה. השימוש בכלי יהיה פחות אינטנסיבי מאשר במכונית, כך שאנחנו מעריכים שהוא ישרוד אפילו יותר".
איפה תייצרו את ה-AIR ONE?
"את מערכות האלקטרוניקה נייצר בארץ, ביחד עם בקרת הטיסה שפיתחנו. את הכלי המלא נבנה קרוב ללקוחות, בתחילה בארה"ב, אבל בהמשך גם אירופה ואסיה הן אופציה".