סגור
סניף בנק בנקים תחרות ריכוזיות בנק הפועלים
סניף בנק (צילום: שאול גולן)

הגבלת הריבית, ביטול עמלת השורה: ח"כים הגישו 4 הצעות חוק בסוגיות בנקאיות

שורת הצעות חוק פרטיות הוגשו לשולחן הכנסת, ובהן: הריבית המקסימלית על הלוואה תעמוד על 16% או על ריבית בנק ישראל – הגבוהה מביניהן; ביטול דמי המשמרת; חיוב הבנקים להשקיע כספים בלא תנועה לאחר 60 ימים

עם פתיחתו היום (ב') של כנס החורף בכנסת, מיהרו הח"כים להניח שורה של הצעות חוק פרטיות, שאותן יקדמו לאחר 90 ימים במליאה. עם זאת, ועדת הכנסת מוסמכת לקצר את התקופה ולאפשר את קידומן קודם לכן. בין ההצעות בולטות חמש הצעות חוק בנקאיות.
הריבית המקסימלית על הלוואה תעמוד על 16% או על ריבית בנק ישראל – הגבוהה מביניהן. כך מציעים הח"כים אביחי בוארון, משה גפני, ארז מלול וינון אזולאי.
הצעת החוק קובעת גם כי "תאגיד בנקאי לא יסרב לקלוט פיקדון כספי או תוכנית חיסכון מבנק אחר, ינהל עבור לקוחותיו המניידים את פיקדונותיהם את הליך הניוד, ולא יתנה קליטה כאמור בהתקשרות בפתיחת חשבון בנק אצל הבנק הקולט או בשירות אחר עמו, ובלבד שהפיקדון או התוכנית המקוריים פועלים בתאגיד בנקאי שאינו זר".
כן מוצע לחייב את כל הבנקים להציע לציבור הרחב לנייד אליהם את פיקדונותיו או חסכונותיו, כאשר שיעור הריבית המוצעת על ידי הבנק הקולט לא יפחת משיעור הריבית הממוצעת שאותו בנק משלם ללקוחותיו עבור פיקדון או תוכנית חיסכון דומים.
מוצע לאפשר למפקח על הבנקים להטיל עיצום כספי בסך מיליון וחצי שקל על מפירי הוראות הצעת חוק זו, וכן להחיל שקיפות בכל הנוגע לפרסום הנתונים הנוגעים לכמות הפיקדונות ותוכניות החסכון שהועברו מתאגיד בנקאי אחד לאחר מכוח הוראות הצעת חוק זו.
ביטול עמלת השורה ודמי המשמרת על ידי הבנקים. כך מציעים הח"כים אביחי בוארון, משה פסל, משה גפני, ארז מלול וינון אזולאי.
הח"כים הדגישו כי "בשנים האחרונות הבנקים בישראל צוברים רווחי עתק במיליארדי שקלים חדשים בשנה, הגבוהים אף מהרווח הממוצע של הבנקים בארה"ב, וכי קיימים לבנקים בישראל אפיקי רווח מרובים מלבד גביית עמלות שכבר אינן מותאמות לתקופתנו. רווחי הבנקים מועצמים כאשר הבנקים סוגרים סניפים רבים, ומצמצמים כוח אדם, בעוד הרוב המוחלט של הפעולות נעשות כיום בצורה אוטומטית ואלקטרונית".
צינון של חמש שנים לרגולטורים. ח"כ יסמין פרידמן הציעה בהצעת חוק להטיל תקופת צינון של חמש שנים על שורה של רגולטורים: הממונה על התחרות, יו"ר הרשות לני"ע, הממונה על רשות שוק ההון המפקח על הבנקים והמפקח על שירותים פיננסיים. המלצה זו הוגשה ב-2019 על ידי "ועדת הטייקונים" שפעלה אז בכנסת בראשות הח"כ דאז איתן כבל.
הבנקים יחויבו להשקיע כספים בלא תנועה לאחר 60 ימים. ח"כ אתי עטיה מציעה לחייב את הבנקים להשקיע כספים של לקוחות הנמצאים בחשבונות עו"ש בלא תנועה, לאחר 60 ימים מיום שהתקבלה הודעת הפעילות האחרונה מהלקוח, במקום 10 חודשים כיום.