התמודדות העסקים הקטנים במלחמה: "תיזמו - אל תניחו שכולם עצרו עבודה"
התמודדות העסקים הקטנים במלחמה: "תיזמו - אל תניחו שכולם עצרו עבודה"
בחודשיים האחרונים המשק כולו חווה האטה משמעותית בעקבות המלחמה בעזה - בעיקר הארגונים והעסקים הקטנים. חני נחשון, יועצת ניהולית אסטרטגית ומומחית בניהול משברים ויעל אורן מייסדת "Commina-בית לקהילות" בשיחה על מה חשוב לתת דגש בזמנים אלה ואיך אפשר להכין את הקרקע ליום שאחרי במינימום נזק?
כמעט חודשיים מתחילת המלחמה וההאטה במשק ברורה. בסוף אוקטובר 51% מהעסקים בישראל דיווחו על פגיעה חמורה בהכנסות ועל פי סקר של הלמ"ס גם בשבוע השביעי למלחמה, באחד מכל ארבעה עסקים קטנים (שבהם 10-5 משרות) היקף התעסוקה עדיין מינימלי. על פי אותו סקר, אחד מכל חמישה עסקים קטנים (שבהם עד 50 משרות) מדווח על פגיעה חמורה של יותר מ-76% בהכנסות חודש נובמבר.
לעוד כתבות בערוץ TRUST
לא שצריך יותר מדי נתונים בשביל לדעת שיש כאן משבר מתמשך ומתעצם. בעלי העסקים בדרום חווים זאת על בשרם כמו גם הארגונים הקטנים והעסקים העצמאים שמתמודדים עם מיעוט לקוחות ועובדים במילואים ונאלצים לצמצם ולהקפיא פרויקטים ושת"פים.
זמנים דינמיים מצריכים חשיבה דינמית ובעיקר יצירתית. לא מעט עסקים קטנים מהדרום מצאו עצמם בחודשיים האחרונים משדרגים, מעדכנים ומתאימים פעילותיהם למצב. מבעלת משתלה מצליחה שעושה סדנאות שזירה ועד צלם אמנות מבארי שמצלם בוקים בסטודיו בתל אביב. "ניהול זו אמנות. מנהלים מצליחים יכולים להיות גמישים, אדפטיביים ומסוגלים להתאים עצמם למציאות המשתנה", אומרת חני נחשון, יועצת ניהולית אסטרטגית ומומחית בניהול משברים. "אנחנו צריכים להיות סלחניים כלפי עצמנו וכלפי העסק שלנו. להבין שהתוצאה העסקית שרצינו שתתקבל עד סוף השנה ככל הנראה לא תתקבל".
"יש לא מעט דילמות בשלב הזה. האם ואיך בכל זאת אפשר לגבש מטרות עסקיות לטווח קצר, האם לדרוש מהעובדים לעבוד חרף המצב ובכלל איך מסתכלים קדימה אם בכלל זה אפשרי. כמעט חודשיים מתחילת המלחמה ואני רואה שהעסקים משנים כל הזמן צורה, ברמה שבועית אם לא יומית. אחרי העצב, הבלבול וההלם של השבועות הראשונים, לאט לאט העסקים והארגונים הקטנים הבינו שצריך להמשיך ולתחזק את הקיים".
כמחצית מהעסקים שהשתתפו בסקר הלמ"ס הגדירו את הירידה בביקוש למוצר או לשירות שהם מספקים כגורם העיקרי לפגיעה הכלכלית, וכ-19% הגדירו את המחסור בעובדים כגורם העיקרי לפגיעה הכלכלית בחברתם. לצד הגורמים שלא בשליטתנו, לדברי נחשון, הדבר החשוב כרגע מעבר לפעילות העסקית עצמה היא לשמר את הגרעין החזק של החברה והביחד. "להשתדל ללכת על מינימום חל"ת וגם אם כן לבנות מסלול פיצוי. לא לזרוק את העובד, להיות בקשר, לדאוג להשאיר את כולם עם החברה. גם ביחס ללקוחות. אם יש לקוח במשבר - ליזום, לבדוק איתו מה אפשר לעשות. זה מצב מורכב ולא כולם יכולים לצאת מרוצים באותה רמה אבל חשוב שנסביר לאנשים, נשתף, נגיד את האמת גם היא פחות נעימה".
במקביל לתחזוקה השוטפת, חשוב גם לפקוח עין קדימה כדי להגיע מוכנים ליום שאחרי במינימום נזקים. בשיחה עם יעל אורן מייסדת "Commina-בית לקהילות", היא מדגישה את החשיבות בכל זמן ובמיוחד עכשיו של בניית קהילה שתלווה אותנו ואת העסק הלאה. "קבוצת לקוחות עם מכנה משותף שצורכת את אותו מוצר היא קבוצה עם פוטנציאל לייצר תחושת שייכות ומסגרת של יציבות".
"הלקוחות צריכים להרגיש שיש פה עסק עם ערך מוסף שלא רק מפרסם את הסחורה, אלא יש פה מוצר עם ערך, מוצר שפועל בשקיפות ואומר 'היי, באתי למכור ועם זאת חשוב לי לתת לכם ערך, אני אדאג לייצר פה פלטפורמה וערוצים נוחים עבורכם הלקוחות שלי, אני אפתח קבוצת ווטסאפ שתכירו ותשתפו מידע וטיפים, אני אשלח לכם ניוזלטר עם תכנים חשובים שפספסתם ואני אנגיש את הכול באופן מסודר ואייצר את זה בריטואלים קבועים, אחת לשבוע או אחת לחודש'".
פיתוח קהילה מצריך זמן, אנרגיה וכסף - ואתם עסק קטן, עם קשיים כלכליים, מה לכם ולקהילה עכשיו? אורן משתפת באלמנטים בסיסיים לפיתוח קהילה שרלוונטיים תמיד ובמיוחד לתקופה הזאת. תאמצו אותם עכשיו, ותקצרו את הפירות בעתיד.
חיבורים. תייצרו מעורבות, תתייגו את הלקוחות, תנו קרדיט על דברים שנאמרו ונעשו, תייצרו עבורם נטוורקינג סביב המוצר. ולא רק, תשתפו את המידע שלכם בנדיבות וזכרו - "ידע זה כוח" זה משפט של העולם הישן.
עזבו ידע. זה כבר שייך לגוגל, יוטיוב ו-Chat GPT. הלקוחות רוצים לראות עד כמה אתם מכירים ושולטים בשוק, עד כמה אתם מכירים להם את החידושים והאנשים הנכונים ועד כמה אתם לא מפחדים לחלוק ולשתף את הידע והקשרים שלכם. זה מראה על החוזק והכוח שלכם -"שיתוף ידע זה כוח".
ריטואלים. תייצרו מפגשים, תכנים קבועים. זה ימצב אתכם בעולם הקהילות המבוסס ולא בעולם הקבוצות הארעי. אתם מדברים בשפה של שייכות ומשמעות אתם תתנו מסגרת של יציבות. אפשר ללכת על ריטואלים קטנים כמו הודעת חמישי שמח עם טיפ מקצועי ללקוחות במקביל לריטואל חודשי של מפגש.
ערוצים. בעולם הישן סימסנו או שיווקנו רק בערוץ אחד אפילו אם זה טיקטוק. אתם צריכים לחשוב כמוצר עם אלמנטים קהילתיים רב ערוציים. תבחרו לכם לפחות שני ערוצים דיגיטליים באונליין, תשאלו את הלקוחות (שאלון קצרצר) איפה הם נמצאים והיכן הם היו רוצים לצרוך את התוכן שלהם ותפתחו ערוץ נוסף.
בנוסף לאונליין חשוב לטפח עולם של און לייף במפגשים פיזיים או אפילו בזום. האווירה היא קלילה, אותנטית (אפילו אם יהיה מפגש עם תוכן מקצועי) וחשוב שירגישו שייכות למפגש ולקהילה שאתם בונים. בעלי עסקים עצמאים שרוצים ללמוד עוד על קהילות מוזמנים להכשרה ב-26/12/23.
ולסיום, ההמלצה של אורן לתקופה הנוכחית היא לא לחשוש מלהיות גם אסרטיביים. "אל תניחו הנחות. אפשר ומומלץ לפנות באופן יזום ללקוחות. תציעו את השירותים, אל תניחו שכולם עצרו עבודה, חלקם משוועים למוצרים ולשירותים הן בשל סגירת שנת תקציב והן בכדי לשווק את עבודתם או לייצר אימפקט ולהביא רווח לארגון. לרבים מהעסקים לא פונים כעת ודווקא אתם, ביוזמה שלכם, תייצרו הכנסה ופרנסה".
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.