שמיים אדומים: אלו הן חברות התעופה הזרות שביטלו טיסות
שמיים אדומים: אלו הן חברות התעופה הזרות שביטלו טיסות
על פי רשות דשות התעופה, בוטלו טיסות שהיו אמורות להמריא הבוקר לגיאורגיה, ליוון, לבולגריה ולאמירויות - והרשימה ממשיכה להתעדכן. במקביל, המראות רבות מתעכבות, תיירים מתקשים לצאת מהארץ וישראלים בחו"ל לא מצליחים למצוא טיסה חזרה
מבדיקת לוח הטיסות בנתב"ג עולה כי נכון לרגע זה טיסות רבות שהיו אמורות לנחות בישראל ולהמריא ממנה בוטלו. רשות שדות התעופה הודיעה אתמול כי נמלי התעופה בן גוריון ורמון פתוחים להמראות ולנחיתות, אבל הפעלת הקווים נתונה לשיקול דעת החברות הזרות. נכון לאתמול דיווחה רשות שדות התעופה כי החל משעה 2:00 לפנות בוקר כל הטיסות הבינלאומיות שיועדו לצאת מטרמינל 1 עוברות לטרמינל 3 וכי טיסות הפנים ממשיכות לצאת מטרמינל 1.
על פי רשות שדות התעופה נכון לרגע זה טיסת גיאורגיאן איירווייז שיועדה להמריא מישראל לטיביליסי בשעה 9:40 בבוקר בוטלה. טיסת עיר סרביה שיועדה להמראה בשעה 10 בבוקר לאתונה בוטלה גם היא. גם טיסת אמירייטס שיועדה לשעה 10 בבוקר היום בוטלה כמו גם טיסת בולגריה אייר. רשימת החברות שטיסותיהן הממריאות בוטלו מתארכת הרחק לתוך שעות אחר הצהרים וסביר להניח שגם לתוך שעות הלילה. בין החברות שטיסותיהן מבוטלות להמשך היום נמצאות LOT, אזרבייג'ן איירליינס, יונייטד איירליינס, ווירג'ין אטלנטיק ואייר קאירו. לופטהאנזה הודיעה כי טיסותיה עד מחר מבוטלות, כמו גם אוסטריה איירליינס, בריסל איירליינס, סוויס אייר וקוריאן אייר.
באשר לטיסות לישראל שבוטלו, לפי המועצה הישראלית לצרכנות: "במקרה של ביטול טיסה, עקב המצב הביטחוני במדינת ישראל, על פי הנחיות רשות התעופה האמריקאית ובהמלצת הסוכנות לבטיחות התעופה של אירופה – כפי שקורה כעת, על מפעיל הטיסה או המארגן להציג לנוסע חלופות להגעה ליעד הסופי – מדינת ישראל, ככל שישנם ובכל מקרה-נוסע שטיסתו בוטלה זכאי להשבת תמורה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו".
בתוך כך הודיעה ישראייר גרופ לבורסה על פגיעה אפשרית בכושר הייצור של החברה בעקבות הלחימה.מהקבוצה נמסר: "לאור המלחמה בעזה קיים חשש לפגיעה בכושר הייצור ובביקושים למוצרי הקבוצה, בעיקר בתחום הפעילות של התיירות הנכנסת. פגיעה זו עלולה לבוא לידי ביטוי בחלק מטיסות החברה, שתוכננו להתבצע באמצעות מטוסים חכורים, שנחכרו לתקופות קצרות".
"חכירה רטובה" של מטוסים היא שיטה בה חברת תעופה חוכרת מטוס של חברת תעופה אחרת על ציוותו ומשתמשת בהם, אך לפי ישראייר, צוויתי המטוסים הזרים שמפעילים את הטיסות ביקשו לעזוב את הארץ לאלתר. עוד קובעת ישראייר כי חלק מטייסיה גויסו בצו 8 - מה שיביא לצמצום של היקף לוח הטיסות. לפי החברה, "לצמצום פעילות זו לפי שעה אין השפעה מהותית על תוצאות החברה, אבל ככל שלחימה תימשך יכולות להיות לכך השפעות מסוימות על תוצאות הרבעון הרביעי".
בעוד שטיסות רבות מבוטלות, אחרות מתעכבות למשך שעות ויתכן שגם הן לא תמראנה. הטיסות הממריאות מיועדות כעת בעיקר להוצאת תיירים מהארץ - לא תמיד בהצלחה. טיסת טורקיש איירליינס, למשל, שיועדה להמריא לאיסטנבול ב-6:20 בבוקר רשומה כעת להמראה ב-18:00 בערב - דחיה של יותר מ-11 שעות. טיסת ג'ט בלו שיועדה להמריא ב-10:40 בבוקר תמריא, אם בכלל, ב-21:30 בערב.
נכון לרגע זה, מאות אלפים ישראלים שוהים בחו"ל מחכים לחילוץ ובינתיים אין מענה. לפי הודעת משרד התחבורה הנחתה שרת התחבורה מירי רגב את מנכ"ל משרד התחבורה, רת"א ורשות שדות התעופה להפעיל תכנית חירום שתסייע לישראלים לשוב לארץ. לעת עתה פרטי תכנית זו אינם ידועים ולא ברור אם היא אכן תצא לפועל. במקביל, כינס שר התיירות חיים כץ את גורמי המקצוע בתחום כדי לסייע לתיירים לצאת מן הארץ. לפי הערכות של גורמים בענף, בנתב"ג ממתינים יותר מ-1,500 תיירים בניסיון לצאת מישראל - וחלקם אינם זוכים למענה.
בתוך כך מעדכנת ארקיע כי החברה תוציא מחר שלוש טיסות חילוץ לישראלים לאתונה – זאת, נוכח ניסיונם של ישראלים רבים להגיע לאתונה בשל קרבתה לישראל והסיכוי שייצאו ממנה טיסות חילוץ. אחת הבעיות נוגעת למי שבדרכו לישראל עקב קבלת צו 8 מכיוון שצה"ל אוסר על חיילים בשירות סדיר לעבור בעת מלחמה דרך מדינות ערביות. באופן מפתיע, חברות תעופה מהמפרץ כמו אמירייטס ופליי דובאי עדיין פעילות, אבל, כאמור, חיילי הסדיר לא יכולים לטוס עמן.