קורולה קרוס החדשה מוכיחה: לישראלים אפשר למכור הכל
קורולה קרוס החדשה מוכיחה: לישראלים אפשר למכור הכל
מדובר אמנם ברכב כביש שטח נאה, אך הגימור בפנים מזכיר יותר קורולה עממית; וגם איכות הנסיעה אינה עומדת בסטנדרט שמקובל בקטגוריה, שקבעו ניסאן קשקאי, קיה ספורטאז' ופיג'ו 308; זה היה צריך להיות "סופר קורולה", אבל זה לא
שוק הרכב הישראלי של שנת 2022 מוכיח היטב: לישראלים אפשר למכור הכל. מכוניות סיניות של יצרנים, שבשנה שעברה היו בעיקר מושא בדיחות, גורמות לישראלים להוציא 150 אלף שקל ולריב על מועדי אספקה. מכוניות משומשות נחטפות תוך שעות. דגמים שיצרני הרכב יודעים היטב שהגיעו לסוף חייהם מגיעים לישראל לראשונה במהלך שנת היצור האחרונה שלהם כאשר הדגם הבא כבר ניצב מעבר לפינה – והישראלים מתנפלים. אם יש סחורה, יש מכירה.
טויוטה קורולה קרוס היא דוגמה מצוינת למצב של "יש סחורה" – ויותר מכך - יש סחורה עם שם שישראלים אוהבים : טויוטה קורולה. וכעת יש להוסיף את מילת הקסם: "קרוס". כלומר רכב כביש שטח.
מעט על טויוטה קורולה קרוס: זה לא בדיוק רכב חדש. קורולה קרוס הוצג בשנת 2020 על שלדה שמשמשת גם את טויוטה קורולה וגם את טויוטה CHR. היא מיועדת למספר גדול של שווקים כמו דרום אפריקה, תאילנד ויפן, שם היא משלימה את משפחת דגמי הקורולה. ועכשיו היא כאן, כדי לתת לישראלים את מה שהם רוצים: שם מוכח של מכונית מוכרת עם צורת מרכב שרומזת שהם יירדו בקרוב לשטח. האפקט הפסיכולוגי חזק ועובד היטב על ישראלים. קשה להבין מדוע בעצם הצמדת שמה של מכונית משפחתית עממית לרכב כביש שטח מורם מעם גורם לתהליך פסיכולוגי סבוך הגורם לפתיחת ארנק כמעט מיידית - אבל אי אפשר להתעלם מהאפיל המוזר שיש לשם "קורולה" דווקא על צרכנים שלא היו ממהרים לרכוש קורולה משפחתית אפרורית.
חיצונית זה עובד: טויוטה קורולה קרוס הוא רכב נאה ברמה שמשכיחה מן הצרכנים שהם קונים כאן גרסת כביש שטח של המכונית שבעצם עליה הרכב הזה מבוסס. החזית נאה מאוד, הפגוש הקדמי מעט נמוך. ברמת הגימור הבכירה יש גגון פלסטיק מזויף ובצידי הגג יש כיתובים "קורולה קרוס", למי שעלול להתבלבל.
בפנים סיפור שונה מאוד: תא הנוסעים של קורולה קרוס מזכיר לנו שמדובר במכונית שמיועדת לענות על צרכיהם של ברזילאים, סינים, דרום אפריקאים וישראלים, כלומר איכות הגימור מזכירה הרבה יותר קורולה עממית והרבה פחות רכב כביש שטח של טויוטה. עם איכות גימור של קורולה אין שום בעיה. קורולות לא מעטות יחיו כנראה יותר מבעליהן, אבל כאשר מדובר ברכב כביש שטח התמונה שונה: לוח המחוונים מרגיש פשוט. מאחור יש מקום סביר ולא יותר מכך, במיוחד באזור התקרה. איכות הפלסטיק אינה גבוהה והדיפון באזור הגג כבר הספיק להתרופף מעט.
אבזור הבטיחות בהחלט שופע: לקורולה קרוס הבכירה יש מערכת בקרת שיוט אקטיבית ברמת הגימור שנבחנה, ומערכת שעוצרת את הרכב בנסיעה לאחור עם הגעת סכנה. מושב הנהג אינו חשמלי, למושב הנוסע אין כיוון לגובה, תא המטען נפתח באופן ידני בלבד. מאחור יש פתחי מיזוג וגם שקעי טעינה אבל איכות הפלסטיק, שוב, מזכירה מכונית עממית ולא רכב כביש שטח שעולה הרבה יותר מקורולה. המושבים הקדמיים עוטים דיפון דמוי עור שגורם בקלות להזעה ברגליים אבל לא כוללים אוורור. בטויוטה ניסו להשיג תא נוסעים יוקרתי באמצעות גימיקים כמו מערכת שמאפשרת פקודות קוליות, כלומר לפקוד על קורולה לפתוח חלון. ההצלחה בינונית בלבד.
מאות קילומטרים על סיפונה של טויוטה קורולה קרוס מזכירים שיש דברים שהם טויוטה לטובה ויש דברים שהם טויוטה לרעה. קודם כל מערכת ההנעה: לקרוס יש מערכת הנעה מוכרת מטויוטה קורולה, אבל כזאת שעברה שדרוג לטובת יותר גמישות. התוצאה טובה מאוד. צריכת הדלק היא כ-14 קילומטרים לליטר, ואפשר גם להשיג צריכת דלק טובה יותר אם נוהגים חסכוני. כמו בכל טויוטה היברידית, הקורולה קרוס מעדיפה להימצא במצב החשמלי והתאוצות, לפחות במהירויות עירוניות, מפתיעות מאוד לטובה. תיבת ההילוכים רציפה ודורשת ממנוע הבנזין לשאוג כשנדרשת האצה משמעותית - לא שאגה נעימה, שאגה מטרידה. לחובת הקורולה קרוס: איכות הנסיעה שלה אינה עומדת בסטנדרט שמקובל בקטגוריה - סטנדרט שקבעו ניסאן קשקאי, קיה ספורטאז' ופיג'ו 308. הבעיה טמונה במתלה האחורי שלה. הוא רחוק מאוד באופי הפעולה מהמתלה הקדמי ובנסיעות ארוכות. במיוחד בכביש בינעירוני מחורץ ומשובש קל לחוש כיצד החלק הקדמי משכך היטב ואז החלק האחורי חובט. כתוצאה מכך ומהבידוד הקולי החלקי טויוטה קורולה קרוס הופכת לשותפה לא אידיאלית לנסיעות ארוכות, וחבל שכך.
בסופו של יום לקורולה קרוס יש שם של מכונית רבת מכר, יש לה סמל נכון מקדימה, יש לה מערכת הנעה היברידית ויש לה אספקה. יש לה גם מערכת הנעה טובה וחסכונית, מראה נאה ומערכות בטיחות טובות. אבל יש לה גם בעיה משמעותית: מכונית המבחן עולה 185 אלף שקל, כמה אלפי שקלים פחות מחלק מגרסאותיו היותר מפוארות של סובארו פורסטר כפול הנעה, כמה אלפי שקלים פחות מטויוטה ראב 4 - וכמה עשרות אלפי שקלים יותר מטויוטה קורולה סדאן היברידית שעמה הקרוס חולקת מכלולים. אפשר כמובן לוותר על תוספות, מחיישני חניה ועד גג פנוראמי או משטח טעינה אלחוטי, או חישוקי 18 אינץ', אבל אלה בדיוק התוספות שמייצרות הבדל בין קורולה קרוס פשוטה ליוקרתית ובכל מקרה גם מחירה של הגרסה הפשוטה ביותר מגיע כמעט ל-170 אלף שקל.
כדי להיות שווה את הפער הניכר הזה, טויוטה קורולה קרוס חייבת להיות רכב כביש שטח שהוא "סופר קורולה" - להיות יותר נוחה, יותר שימושית, יותר איכותית ויותר טובה באופן כללי מהדגם שעליה היא מבוססת, כלומר לא להיות קורולה אלא להיות רכב כביש שטח שמסוגל להתחרות בכבוד מול רכבי כביש שטח של יצרנים אחרים. אבל הקרוס כלל אינה "סופר קורולה". במקרים מסוימים, בעיקר כאלה שקשורים באיכות הנסיעה ואיכות תא הנוסעים הקורולה קרוס מרגישה אפילו נחותה מאחותה המשפחתית. אם קורולה קרוס היתה מתומחרת באופן שמזהה אותה יותר כחברה במשפחת הקורולה העממית, היה קל לסלוח על הפגמים. אך זה לא המקרה ולכן קשה לומר על קורולה קרוס שהיא מהווה עסקה משתלמת.
טויוטה קורולה קרוס ADVENTURE
מנוע: בנזין, נפח 1,798 סמ"ק, מנוע עזר חשמלי. הספק מרבי 140 כ"ס, מומנט מרבי 14.5 קג"מ. מנוע עזר חשמלי: הספק מרבי 95 כ"ס, מומנט מרבי 18.9 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 170 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש 9.9 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 19.6 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 13.8 ק"מ לליטר
בטיחות: 8 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי. בקרת שיוט אקטיבית, זיהוי רכב חוצה מאחור, זיהוי רכב בשטח מת
קבוצת זיהום: 3
מחיר: 185 אלף שקל