סגור
בניין הנהלת קופת חולים כללית 23.7.24
בניין הנהלת קופת חולים כללית. הצדדים עסוקים בחילופי האשמות (צילום: דנה קופל)

בג"ץ נתן לכללית ולמדינה שבועיים למצוא פיתרון למשבר הביטוחים הסיעודיים

הדיון בעתירה שהגישה כללית לפני שנה התקיים בדלתיים סגורות, בהוראת מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון עמית, כדי לאפשר למדינה לחשוף מידע על מגעי רשות שוק ההון עם חברות הביטוח בענף, שעשוי להשפיע על התנהלות קופת החולים; אם לא יימצא פיתרון, פיצויי מבוטחים סיעודיים יקוצצו באופן קריטי, ותהיה פגיעה חמורה בכל תחומי פעילותה

בג"ץ הורה הבוקר (ב') למדינה ולקופת חולים כללית לקיים שולחן עגול בשבועיים הקרובים, ובסופם להציג פיתרון למשבר הביטוחים הסיעודיים של כללית. הדיון התקיים על רקע עתירה שהגישה כללית כבר לפני שנה, אז עמד הביטוח שלה בדומה לעכשיו, בפני סכנת קריסה.
בסוף השנה הקרובה יסתיים ההסכם הקיים בין חברת הביטוח הראל לכללית לתפעול הביטוחים הסיעודיים של הקופה, ולמכרז שפרסמה כללית לא ניגשה אף חברת ביטוח. המשמעות היא שאם לא יימצא פיתרון אחר, בעוד 65 ימים יופעל בפוליסה של כללית, בה מבוטחים 2.6 מיליון איש, סעיף "חיסול עצמי" (Run off) שמשמעותו בפועל היא פגיעה של עשרות אחוזים בפיצוי הכספי שיקבלו מבוטחים שיוכרו בעתיד כחולים סיעודיים, נטישה המונית של מבוטחים ופגיעה בכל תחומי הפעילות של הקופה.
סביר להניח שאף אחד מהצדדים לאורך החודש האחרון לא נשם לרווחה לאחר הדיון. בכללית קיוו להכרעה ברורה יותר מצד בג"ץ: בקופת החולים דורשים שרשות שוק ההון תתיר לחברת הביטוח מנורה, שמתפעלת כיום את הביטוחים הסיעודיים של שלוש קופות החולים האחרות, לתפעל גם את הביטוחים הסיעודיים שלה. אך מנגד, ברשות שוק ההון חוששים ממצב תקדימי שבו חברת ביטוח אחת תהפוך למונופול בענף, באופן שיפגע בכלל המבוטחים.
מנגד, ככל שהזמן חולף, האפשרות למצוא פיתרון אחר הולכת ומצטמצמת. ברשות שוק ההון היו רוצים לראות את כללית יוצאת למכרז חדש ואטרקטיבי יותר בתקווה שחברות ביטוח נוספות יחליטו לגשת אליו, אך גם אם תיאורטית ניתן לייצר מכרז כזה, הרי שלוח הזמנים, בשילוב הרצון של כללית לחתום על הסכם עם מנורה, הופכים את התסריט הזה ללא סביר.
חלק משמעותי מהדיון הבוקר התנהל בדלתיים סגורות במעמד המדינה בלבד: זמן קצר לאחר תחילת הדיון, נשיא בית המשפט העליון (במילוי מקום) השופט עמית, שעמד בראש ההרכב, הורה לכלל הנוכחים, פרט לנציגי המדינה - רשות שוק ההון, משרד האוצר ומשרד הבריאות - לצאת מהאולם.
מטרת הדיון הסגור, שנמשך קרוב לחצי שעה, הייתה לאפשר למדינה לחשוף בפני בית המשפט מידע מסחרי על המגעים של רשות שוק ההון עם חברות הביטוח בענף, שעשוי להשפיע על התנהלות קופת החולים כללית. אך מעבר לכך, דיון סגור מאפשר למדינה להביע חילוקי דעות בין נציגיה השונים, כשבמקרה הנוכחי התנהל דיון בטונים גבוהים בין רשות שוק ההון למשרד הבריאות, שסבור שהפיתרון לטווח הקצר הוא לאפשר למנורה לתפעל את הביטוחים של כללית.
יש לציין בהקשר זה כי המחיר שמנורה צפויה לדרוש מהמדינה הוא שינוי החוזר ליישוב תביעות, במסגרתו הכרה באדם כסיעודי בידי הביטוח הסיעודי גוררת במקרים רבים הכרה בו כסיעודי בידי חברות הביטוח. כלומר, תחול הקשחה בתנאים להכרה באדם כסיעודי שתשפיע על כלל המבוטחים, ולא רק על מבוטחי כללית.
במידה ובעוד שבועיים הצדדים, שהחליפו האשמות פומביות במהלך החודש האחרון, לא יציגו פיתרון, בג"ץ עשוי לחייב את רשות שוק ההון לאפשר למנורה להתקשר עם כללית. ייתכן שנוכח החשש של הממונה על שוק ההון עמית גל מפגיעה בכלל הענף, ועמדתו לפיה כללית היא האשמה בכישלון המכרז, הוא יעדיף להמתין לקביעה של בג"ץ.
כפי שנכתב כאן כבר פעמים רבות, גם אם יימצא פיתרון לטווח קצר, בשנים הקרובות הענף יעמוד שוב בפני סכנת קריסה, זאת נוכח העלייה המטאורית במספר החולים הסיעודיים וההכרח לעצב מחדש את הענף, שחברות הביטוח בורחות ממנו. אך על אף הדחיפות, המדינה עדיין לא הציבה כל אטסטרגיה או חזון להבטחת היכולת של אזרחי ישראל להזדקן בכבוד.
בדיון הקודם שהתנהל בבג"ץ בשנה שעברה, נקבע כי משרד האוצר יקים צוות ייעודי לבחינת פיתרון לנושא. ביולי האחרון פרסם הצוות מסקנות ביניים, שבפועל היו ללא כל בשורה או משמעות אופרטיבית. השופט גרוסקופף אף ביקר את רמת הדו"ח במהלך הדיון, ואמר בציניות "קראנו את הדו"ח. ראינו שזה קידם אתכם מאוד".
בכללית התייחסו להחלטת בג"ץ, הודו על "מאמציו, תרומתו והירתמותו למציאת פתרון דחוף ומהיר לצורך הבטחת המשך קיומו של הביטוח הסיעודי הקולקטיבי בישראל", ואמרו כי: "המותב דחק בכל הצדדים לעשות כל מאמץ כדי למצוא פתרון מיידי והורה על כינוס שולחן עגול בהשתתפות משרד האוצר, משרד הבריאות וכללית לגיבוש פתרון מהיר בתוך שבועיים לטובת כלל הביטוחים הסיעודיים בישראל".