נת"ע: עבודות המטרו יחלו בשנה הבאה. היעד: פתיחה הדרגתית מ-2034
נת"ע: עבודות המטרו יחלו בשנה הבאה. היעד: פתיחה הדרגתית מ-2034
לפי לוח הזמנים שהוצג בכנס לחברות ההנדסה המקומיות, הפעלה מלאה של לב המטרו צפויה ב-2037. עבודות התשתית שצפויות לשבש את שגרת חייהם של תושבי גוש דן יחלו ב-2028
העבודות על המטרו בגוש דן יחלו בשנה הבאה, במטרה לפתוח אותו הדרגתית מ-2034 ולהחל בהפעלה מסחרית ב-2037 - כך לפי לוח זמנים שהציגה היום (ג') נעה אורן, המשנה למנכ"ל מטרו בחברת נת"ע, האחראית על הפרויקט. זאת, בניגוד להערכת המנכ"ל הקודם חיים גליק לפיה המטרו ייפתח לפעילות רק ב-2040. הרצון להתחיל את העבודות כמה שיותר מהר מתכתב עם הגישה שהביא איתו המנכ"ל החדש של נת"ע איתמר בן מאיר, שסבור כי יש להתחיל את העבודות באופן מיידי כדי שבציבור ובממשלה יבינו שהמטרו הוא עובדה מוגמרת ולא מיזם תאורטי.
בכנס המטרו שנערך היום הוצג הפרויקט לחברות ההנדסה המקומיות כמו אשטרום, דניה סיבוס, שפיר הנדסה, שיכון ובינוי, אלקטרה ועוד. מלבד אורן, במסגרת הכנס נאמו מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן; יו"רית נת"ע מיה ליקוורניק; מנכ"ל נת"ע איתמר בן מאיר; אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי באוצר; סגן מנהל הממונה על התקציבים איליה כץ; יאיר ארז מצוות החלוץ של רשות המטרו; הלן מאור, מנהלת אגף התקשרויות של המטרו; ברק קירשנר מחברת הייעוץ BLK שמלווה את הפרויקט.
המטרו היא רשת של רכבות תחתיות שאמורות לשרת את כל מרכז הארץ, מלוד, רחובות ונס ציונה בדרום לרעננה, הרצליה וכפר סבא בצפון. במצגת שהציגה המשנה למנכ"ל אורן נכתב כי האזור שבו יעבור המטרו חולש על 62% מהתוצר הלאומי של ישראל, 50% מהמשרות במדינה ו-44% מהאוכלוסיה בישראל. המטרו מהיר יותר ומסיע יותר אנשים מרכבת קלה, וזה משמש גם את התווך הבינעירוני ולא רק העירוני. המטרו צפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום, ועלות הפרויקט מוערכת בכ-150 מיליארד שקל.
לפי המצגת של אורן, ההפעלה המסחרית של המטרו תתרחש בשנת 2037 וזו תכלול את הטבעת הפנימית של המיזם שתכלול את הערים תל אביב, גבעתיים, בני ברק, גבעת שמואל, ראשון לציון, חולון, בת ים, פתח תקווה, קריית אונו ויהוד מונוסון. השלב הראשון יכלול חלקים מכל אחד מקווי המטרו (M1, M2 ו-M3) ויקיף 78 ק"מ, 59 תחנות ו-3 מתחמי דיפו. נת"ע לא מוכנה לנקוב בשלב זה בתאריך סיום לשלב השני של הפרויקט, שיכלול 74 ק"מ נוספים ו-50 תחנות נוספות ויגיע גם לערים מרוחקות יותר כמו רעננה והרצליה בצפון ולוד ורחובות בדרום.
כמו כן, הוצגו אבני הדרך העיקריות של המטרו. בשנה הבאה חברת נת"ע רוצה להגיע לשלב ה"Boots on the ground" שיכלול תפיסות מקרקעין, מיגון אקוסטי במבנים הנמצאים בסמוך לתוואי המטרו, קידומי זמינות, העתקת תשתיות, עבודות עפר ועוד. ב-2026 החברה תפרסם מכרזים לשלב האינפרא 1 של הפרויקט (עבודות התשתית שיכללו בין השאר את המנהור), בשנת 2027 יוכרזו הזוכים במכרז האינפרא 1 ויפורסמו המכרזים לאינפרא 2 (ספקי קרונות, תקשורת וכו'). עבודות האינפרא 1, שצפויות להשפיע מאוד על תושבי גוש דן, יחלו ב-2028. ב-2034 יחלו נסיעות ההרצה ותקופה זו תוגדר כ"תחילת הפעלה", וזאת לקראת הפעלה מלאה של לב המטרו בשנת 2037.