סגור
ילדים תלמידים חרדים
תלמידים מהמגזר החרדי (צילום: יריב כץ)

הלחץ עבד: האוצר יכסה את מרבית חוב המסים של החינוך העצמאי החרדי

למרות אי־סדרים שהתגלו ברשת החינוך של אגודת ישראל והעובדה שהחוב נוצר כתוצאה ממחדל שלה, האוצר ישלם 50 מיליון שקל לכיסוי החוב ורשות המסים תוותר על הקנסות שהטילה בעקבותיו. בינתיים אין מקור תקציבי למימון התשלום

משרד האוצר מתכוון לשלם 50 מיליון שקל לכיסוי חוב המסים של רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל. זאת בעקבות בדיקת רואה חשבון שקבע שיש סבירות גבוהה שהכסף לא ניתן לה בעבר, ולמרות אי הסדרים הקשים שהתגלו בה. כוונה זו מקלה על המתח בין מפלגת אגודת ישראל לבין הקואליציה. כיוון שמדובר בחוב משנים עברו הוא לא תוקצב ואין בינתיים מקור תקציבי עבורו מה שיחייב קיצוץ ממקור אחר. במקביל, רשות המסים תוותר על הקנסות שהטילה בעקבות החוב.
על פי ההסדר השנוי במחלוקת בין המדינה לרשת החינוך העצמאי, המדינה מממנת את עלויות השכר של גמלאים בפנסיה תקציבית של הרשת. בין השנים 2014 ו-2018 הרשת לא שילמה עבור הגמלאים מס שכר ונוצר חוב של 37 מיליון שקל. מאז תפח חוב עם ריבית והצמדה ל-55 מיליון שקל, ועם קנסות - ל-87 מיליון שקל.
בחודש מאי הטילה רשות המסים עיקול על חשבון הרשת ומאז נוצרת מדי חודש בעיה בתשלום המשכורות. הדיון באוצר לא התייחס לשאלה אם יש מקום שהמדינה תפרע את החובות של גוף כל כך בעייתי שהתגלו בו אי סדרים קשים, אלא רק לשאלה הטכנית האם החינוך העצמאי קיבל את הכסף לתשלום מס שכר בעבר ועל רקע זה האם יש מקום להעביר לו את הכסף עכשיו. הנושא הועבר לבדיקת רואה החשבון יהודה מלול. הקושי בהעברת המשכורות למורי החינוך העצמאי יצר מתח מתמיד בקואליציה ואיומים חוזרים ונשנים של מפלגת יהדות התורה, שכוללת את אגודת ישראל, לא להצביע איתה.
ביוני כתב הממונה על התקציבים יוגב גרדוס ליו"ר ועדת הכספים משה גפני כי "נכון לעכשיו אין בידינו הנתונים המאשרים את טענת הרשת כי היא לא תוקצבה בגין סכומים אלה, ואין בידינו מספיק נתונים לקבוע מי נושא באחריות אי התשלום כחוק".
מלול הגיש דו"ח ביניים שקבע שהוא אינו יכול להכריע בשאלה האם הרשת קיבלה את הסכומים אבל יש סבירות גבוהה שהיא לא תוקצבה על מס השכר בשנים 2014-2018. על רקע זה הוחלט באוצר לשלם לרשת 50 מיליון שקל: 37 עבור מס השכר ו-13 מיליון עבור הריבית וההצמדה מהרגע שהרשת התריעה על החוב. הרשת עצמה תחויב רק במימון של 5 מיליון שקל, כנראה בהסדר תשלומים. יצוין שאין כוונה לחייב אותה לשאת באחריות כלשהי על המחדל שיצר את החוב או לטעון לתקופת התיישנות.
גפני טען בתגובה ש"שכר מורות החינוך העצמאי משולם על ידי החשב הכללי באופן ישיר לבנק הדואר כשהחישוב לו נעשה על ידי אגף התקציבים והמס שמנוכה במקור מועבר לרשות המסים באופן שאין לגורמים אחרים נגיעה להעברות אלו. המס מנוכה במקור כנדרש בחוק". בפועל חשבת השכר של האוצר בחינוך העצמאי הזיהרה שוב ושוב שאין לה שום שליטה על השכר.
לטענת גפני, "בשנת 2014 היתה תקלה במשרד האוצר ובטעות לא הועברו כספי המסים של המורות מכיס אחד של המדינה - הוא אגף התקציבים - לכיס אחר שהוא רשות המסים. הובטח שהתקלה תתוקן, אך הזמן נקף ונצבר חוב במס. לפתע בשנה האחרונה הוחלט ברשות המסים שצריך לעקל את שכר המורות על לא עוול בכפן שכן הן לא יצרו את התקלה ולא היו חלק ממנה". גרדוס טוען במכתבו שאין ראיות לטענות גפני.
מנכ"ל ישראל חופשית אורי קידר אומר בתגובה ש"כל יום שעובר מוכיח שוב שהמדינה צריכה לפרק לאלתר את רשתות החינוך החרדיות, לייצר חלופה ממלכתית ציבורית לחינוך החרדי, ולהפסיק לטבול את ידיה בשרץ שהוא החינוך הפרטי-מפלגתי שנקרא רשתות החינוך. לילדים החרדים מגיע חינוך כמו לכולם, והוא צריך להיות מטעם המדינה ולא מטעם העסקנים. הגיע הזמן שנפסיק לשלם על העוול הזה".