סגור
ח"כ לימור סון הר מלך 3.7.23
ח"כ לימור סון הר מלך. "הצעה חדשנית" (צילום: שלו שלום)

בניגוד להחלטת בג"ץ: ועדת השרים אישרה הצעת חוק להרחבת ההפרדה המגדרית באקדמיה

הצעת החוק של ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית עוקפת את פסיקת בג"ץ מ-2021, לפיה אין להפריד בין גברים לנשים באקדמיה לתארים מתקדמים, או להדיר מרצות ממסלולים לגברים. ההצעה שמרחיבה את ההפרדה ומחילה אותה גם בהם, התקבלה בניגוד לעמדת היועמש"ית 

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק של ח”כ לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית, שתאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לקיים מסלולי לימוד נפרדים לנשים ולגברים בתארים מתקדמים. מדובר בהצעת חוק עוקפת בג"ץ, שאסר על הרחבת ההפרדה לתארים מתקדמים ועל הדרת מרצות ממסלולים לגברים.
ועדת השרים קיבלה את ההחלטה בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כי "אין מקום לערוך שינוי בדין הקיים הנותן מענה הולם ומאוזן להפרדה המגדרית באקדמיה".
ב-2021 קבע בג"ץ כי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) רשאית לקיים מסלולי לימוד בהפרדה מגדרית לתואר ראשון על מנת להגביר את השילוב של הציבור החרדי באקדמיה. בניגוד למדיניות שקידמה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) השופטים קבעו כי ניתן לקיים שיעורים בהפרדה מגדרית רק בלימודים לתואר ראשון, ואסרו על הרחבתה לתואר שני.
השופטים גם קבעו כי יש לבטל את המדיניות האוסרת על מרצות ללמד במסלולים לגברים בלבד, וכן לאסור על הפרדה במרחבים הציבוריים בקמפוסים. לאחרונה החלו ניסיונות של המועצה להשכלה גבוהה תחת שר החינוך יואב קיש להרחיב את ההפרדה גם לתארים מתקדמים, אבל בשל החלטת בג"ץ הדיון בנושא במל"ג נדחה. הצעת החוק של סון הר מלך באה לעקוף פסק דין זה ולאפשר למל"ג להרחיב את ההפרדה המגדרית באקדמיה.
בציניות רבה סון הר מלך הגישה את הצעת החוק המפלה כתיקון לחוק זכויות הסטודנט. הצעת החוק קובעת כי "קיומם של מוסדות להשכלה גבוהה או של מסלולי לימוד להשכלה גבוהה הנפרדים לגברים ולנשים מטעמי דת וכן מסלולי לימוד נפרדים לשם קידום קבוצות אוכלוסייה מסוימות ושל תנאי קבלה מקלים לא ייחשבו הפליה... ייראו קיומם של מוסדות נפרדים או של מסלולי לימוד נפרדים לגברים ולנשים מטעמי דת כחלק מחופש הפעולה של המוסד".
בדברי ההסבר נטען כי "התפיסה המקובלת בישראל היא שאין לראות בכל הפרדה מגדרית על רקע אורח חיים דתי-תרבותי במרחב הציבורי הפליה פסולה וכי בנסיבות מסוימות ניתן לאפשר אותה באופן מאוזן ומידתי. מטרת הצעת חוק זו להבהיר כי מוסד להשכלה גבוהה רשאי לקבוע מסלולי לימוד נפרדים לגברים ולנשים מטעמי דת, כמקובל במדינות רבות אחרות כדוגמת הממלכה המאוחדת של בריטניה, ארצות הברית של אמריקה ואוסטרליה".
הר מלך מציגה את הצעת החוק הקנאית כ"מהפכה" וחדשנית" ו"צפויה לתרום משמעותית לשוויון התעסוקתי ולקידום אוכלוסיות מוחלשות ולקידום עקרון חופש הבחירה". לדבריה, "אותם גורמים שמתנגדים היום לחוק, התנגדו בעבר גם לפתיחת מסלולים בהפרדה בתואר ראשון. במבחן הזמן לא רק שהמודל עבד, אלא שהוא גם חיזק את הנשים החרדיות שיכלו לצאת לאקדמיה, לרכוש השכלה ולהשתלב בשוק התעסוקה עם שכר הולם". היא ציינה ששר החינוך יואב קיש תומך בהצעת החוק.
האקדמיה הלאומית למדעים, הגוף בו בכירים בכירי אנשי האקדמיה של ישראל, פרסמה גילוי דעת המביע "התנגדות הנחרצת להצעת החוק המבקשת להרחיב את ההפרדה המגדרית במוסדות להשכלה גבוהה. הצעת החוק מהווה פגיעה חמורה ביותר בעקרון השוויון. הפרדה מגדרית מובילה להנצחת פערים ולהחלשת מעמדן של נשים באקדמיה".
האקדמיה קובעת כי "קידום החוק יוביל להדרה שיטתית של מרצות מהוראה בכיתות גברים, ובכך יפגע בהזדמנויות התעסוקה שלהן ובקידומן האקדמי וירחיקן מעמדות בכירות באקדמיה. הדרה כזאת תוביל בהכרח לירידה ברמה האקדמית, באיכות ההוראה והמחקר, ובמעמדה של האקדמיה הישראלית בזירה הבין-לאומית, מעמד הנמצא תחת מתקפה גם כך".