סגור
שר הפנים משה ארבל ו חיים ביבס
מימין: משה ארבל וחיים ביבס. קרב חדש ניצת ביניהם (צילומים: נועם מוסקוביץ, קובי קואנקס)

ארבל וביבס בקרב על הוועדה למינוי קרובים של ראשי ערים

שר הפנים מינה גורמים מקצועיים בוועדות למינוי קרובי משפחה ברשויות מקומיות, וקומם עליו את ראשי הערים, שרצו דריסת רגל של פוליטיקאים: "בחרת בפקידות על פני נבחרי ציבור" 

קרב חדש ניצת בין משרד הפנים למרכז השלטון המקומי ברקע למינויים של קרובי משפחה בתוך עיריות. בשבוע שעבר הודיע שר הפנים משה ארבל על החברים החדשים בוועדות השירות לעיריות ולמועצות מקומיות, ועדות מיוחדות שאחראיות לאישור מינוי קרובי משפחה של ראש עיר ובכירים נוספים באותה רשות מקומית.
לפי החוק, אין לקבל לעבודה בעירייה אדם שהוא קרוב משפחה של ראש העיר או סגן ראש העיר. כמו כן קרוב משפחה לא יכול להתקבל לעבודה בעירייה ביחידה שהממונה עליה הוא קרוב משפחתו. במקרה שעולה צורך למנות קרוב משפחה, על ועדה מיוחדת לאשר זאת.
לפני המינוי נהוג ששר הפנים מבקש המלצות מראשי הערים לגבי התאמה לוועדות השירות. השר ארבל נקט דרך זו גם הפעם, אך החליט שלא לקבל את ההמלצות ולהעדיף פקידות מקצועית על פני הגורמים הפוליטיים. בשבוע שעבר מינה ארבל שישה חברים לוועדת השירות למועצות המקומיות וחמישה חברים לוועדת השירות לעיריות. בשתי הוועדות ארבל הקטין באופן משמעותי את הנוכחות של ראשי ערים. לכאורה מדובר בצעד הגיוני, שכן הוועדות עוסקות במינוי קרובי משפחה של ראשי ערים וסגני ראשי ערים, ושאלת היסוד בוועדות אלו היא המקצועיות של המועמד.
אלא שההיגיון הזה לא עבר בשתיקה בקרב נציגי השלטון המקומי, שזעמו על השינויים. לטענת מרכז השלטון המקומי, דווקא מינוי של ראשי ערים לוועדה מחזק את המינהל התקין, כיוון שהם חזקים יותר מפקידים בעיריות. במכתב ששלח חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות ויו"ר המרכז השלטון המקומי, הוא כתב לארבל: "בצעד חריג שמעלה סימני שאלה רבים, ובעיקר מעלה חוסר אמון בראשי הרשויות, בחרת להתעלם מהמלצותינו ולבחור בפקידות על פני נבחרי ציבור". ביבס נקט שפה ערכית כך שכמעט וניתן לשכוח שמדובר בוויכוח שמטרתו אישור מינויים של קרובי משפחה לרשות מקומית. "אני מזכיר לך (לשר ארבל, ש"ט) כי לראשי הרשויות שנבחרו בבחירה ישירה בזכות האמון שהציבור רוחש להם, יש את הראייה הרוחבית הנדרשת, תוך הבנת המשמעויות בשטח והם אלו שערבים לציבור ועל כתפיה מוטלת האחריות", כתב.
למרות טענות ביבס, מינוי קרובי משפחה הוא הליך שדורש עין מקצועית שמכירה את הצדדים המקצועיים של עבודת העירייה. כמו כן דרגי מקצוע חשופים פחות ללחץ פוליטי.
גורמים במשרד הפנים מסרו לכלכליסט: "השר העדיף שרוב החברים יהיו גורמי מקצוע, בשונה מההיסטוריה שהרוב היו פוליטיקאים, זאת כדי להבטיח מינהל תקין. מכתב התלונה של השלטון המקומי הוא מהמפרגנים ביותר שקיבל השר".