סגור
ועידת הנדלן צחי דוד סגן הממונה על התקציבים בתחומי הנדל"ן במשרד האוצר
צחי דוד. הסיר מועמדותו לתפקיד (צילום: אוראל כהן)

בגלל וטו של רגב: צחי דוד פורש מהמירוץ על ניהול רשות המטרו

לכלכליסט נודע כי דוד, לשעבר סגן הממונה על התקציבים בתחומי הנדל"ן, הסיר את מועמדותו מפני שמשרד התחבורה התנגד שיעמוד בראש הרשות שתקדם את הקמת הפרויקט היקר אי פעם בישראל; המועמדים שנותרו - אלכס דן ועינת גונן

צחי דוד, לשעבר סגן הממונה על התקציבים בתחומי הנדל"ן והמועמד הלא רשמי מטעם משרד האוצר לתפקיד מנהל רשות המטרו – הסיר את מועמדותו לתפקיד.
לכלכליסט נודע כי דוד הסיר את מועמדותו מפני שבמשרד התחבורה הייתה התנגדות מוחלטת לכך שהוא יעמוד בראש הרשות שתפקידה הוא לקדם את הקמת פרויקט התשתית הגדול והיקר ביותר בתולדות ישראל.
הוועדה שתכריע מי ינהל את הרשות מורכבת משני נציגים של משרד האוצר ושני נציגים של משרד התחבורה, ולכן וטו של אחד הצדדים על אחד המועמדים מוביל בהכרח לכך שהוא לא יתקבל לתפקיד - או לחילופין לחוסר הכרעה שהייתה מובילה להתארכות ממושכת של ההליך.
שני המועמדים שנותרו כעת בהתמודדות על התפקיד הם עינת גנון, סמנכ"לית ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית; ואלכס דן, לשעבר מנכ"ל משרד המודיעין ומשנה למנכ"ל רכבת ישראל. רשות המטרו היא גוף ממשלתי חדש המשותף למשרד האוצר ומשרד התחבורה, שהוקם כתוצאה מחוק ההסדרים של ממשלת בנט-לפיד ב-2022. רשות המטרו אמורה לתכלל את הקמת המטרו ולא לנהל אותו באופן ישיר, ומטרתה המרכזית היא הסרת חסמים שימנעו את קידומו ותיאום בין הגופים השונים שיעסקו בפרויקט היקר והמורכב ביותר בתולדות ישראל.
כעת, עם פרישתו של דוד – יוכלו חברי הוועדה לבחור בין שני המועמדים האחרים או לפנות למועמד חיצוני. ייתכן כי פרישתו של דוד דווקא תוביל לעיכוב נוסף בקידום המינוי, וזאת מפני שמשרד האוצר עלול להגיב באותו מטבע ולהתנגד למינוי שיקודם על ידי משרד התחבורה.
כאמור שני המועמדים שנותרו הם אלכס דן ועינת גונן. אלכס דן הוא היחיד מבין המועמדים עם ניסיון מובהק בתחום הרכבתי, אך יש לציין שבשנה האחרונה הוא ניגש לתפקידים ממשלתיים בכירים בתחום התחבורה (מנהל רשות התחבורה הציבורית, מנכ"ל נמל אשדוד) ובסופו של דבר החליט לסגת ברגע האחרון. עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי הפעם הוא מעוניין בתפקיד. גנון, מתכננת ערים בהשכלתה, מגיעה גם היא מעולמות הנדל"ן ויש לה ניסיון בכל הקשור לתיאום בין רשויות וגופים ממשלתיים שונים, ניסיון רלוונטי מאוד למטרו שיקום וייפול על סוגיות דוגמת תיאום תשתיות.
המטרו צפוי לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח, ולהקל את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך בכ־40 מיליארד שקל בשנה. עלות ההקמה מוערכת ביותר מ־150 מיליארד שקל, מה שהופך את הפרויקט למורכב ביותר בהיסטוריה. תאריך הפתיחה הרשמי עומד על שנת 2037, אך לאחרונה אמר מנכ"ל נת"ע היוצא חיים גליק כי הוא עלול להידחות גם ל־2040