סגור
מטוס אל על
מטוס אל על. החברה הפכה לשחקנית מרכזית בתחום שינוע המטענים (צילום: עמית שעל)

ביטולי הטיסות הזניקו מחירי משלוחים לארץ ב־10%-15%

גל ביטולי הטיסות של חברות התעופה הזרות הזניק כבר בעד 15% את מחירי השילוח האווירי לארץ. בין היתר מדובר בסחורות כגון ציוד אלקטרוני, תרופות וחומרי גלם, והמשך עוצר הטיסות עלול ליצור בהן מחסור ואף לייקרן  

גל ביטולי הטיסות לישראל וממנה מצד חברות התעופה הזרות ברקע החשש להידרדרות ביטחונית תוקע רבבות ישראלים בחו"ל, וגם מקשה על יבוא ויצוא של סחורות דרך האוויר. לפי חברות המטענים והשילוח הבינלאומי רצף ביטולי הטיסות מצד החברות הזרות הזניק בימים האחרונים ב־10%–15% את מחירי השילוח האווירי ושם מעריכים כי ככל שמגמת הביטולים תמשך ועוד חברות ישעו את פעילותן בארץ המחירים ימשיכו לעלות.
כמחצית מכלל המטען האווירי לישראל וממנה משונעים בבטן מטוסי הנוסעים שמפעילות חברות התעופה. גל השיבושים בטיסות לארץ החל לקראת סוף השבוע האחרון, בעקבות איומי איראן וארגוני הטרור שפועלים בחסותה לנקום בישראל על חיסולו בביירות של מספר 2 בחיזבאללה פואד שוכור ועל החיסול בטהרן, המיוחס לישראל, של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה.
בין החברות הגדולות שביטלו בימים האחרונים את טיסותיהן הענקיות האמריקאיות דלתא איירליינס ויונייטד איירליינס, הענקית מגרמניה קבוצת לופטהנזה והחברות המשתייכות אליה, בהן אוסטריאן ועוד. היעדרותן מלוח הטיסות לארץ משפיעה על נוסעים רבים שמוצאים עצמם מקורקעים, על מחירי הטיסות ועל הקיבולת של מטענים אוויריים שיוצאים ונכנסים לישראל.

1 צפייה בגלריה
יו"ר קבוצת ממן נחמה רונן ונשיא התאחדות התעשיינים רון תומר
יו"ר קבוצת ממן נחמה רונן ונשיא התאחדות התעשיינים רון תומר
מימין: יו"ר ממן נחמה רונן, ונשיא התאחדות התעשיינים רון תומר
( צילומים: סיון פרג', טל שחר)

"בשל הביטולים האלה אנחנו מאבדים הרבה מאוד קפסיטי בתובלה האווירית והמשמעות של המצב הזה דרמטית", הזהיר נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר. "מטענים שמשונעים באמצעות מטוסים מגיעים, אבל הכל נעשה מורכב וקשה יותר", אמר.
הבעלים והיו"ר המשותף של חברת הלוגיסטיקה והשילוח האווירי עמית, אמיר שני, אמר אתמול לכלכליסט כי "מה שאנחנו חווים בימים האחרונים בענף הוא אסון. כל החברות הגדולות הפסיקו את הטיסות לארץ, נראה שכל דקה הרשימה של החברות שלא טסות מתארכת ואנחנו עלולים לחזור אל המציאות שהיתה כאן בימים שאחרי מתקפת 7 באוקטובר, ימים שהתאפיינו בירידה חדה בטיסות ובחוסר מקום להטסת מטענים. אנחנו כבר חווים מכה מתחת לחגורה, מטענים רבים מעוכבים בשדות תעופה במזרח הרחוק, באירופה ובארה"ב. החברות הישראליות ממשיכות לטוס כרגיל, עושות מעל ומעבר אך גם יכולתן לתת מענה כולל לבעיה מוגבלת".
מסוף השבוע האחרון פעילות ענף התעופה בישראל מתאפיינת באי ודאות, כשעוד ועוד חברות זרות עוצרות את פעילותן בארץ ובאופן שמשבש את לוח הטיסות בנתב"ג. היעדר הבהירות באשר לאופי המתקפה שמתכננים איראן, חזבאללה וארגוני הטרור שמקיפים את ישראל ב"טבעת אש", היקפה ומשכה מקשה על החברות הזרות להעריך בכמה זמן ישהו את פעילותן.
"הימשכות של מצב כזה עלולה לייצר גם חוסר של מוצרים במדפים. מי שמשנע סחורות באוויר הוא מי שזקוק להן כמעט מיידית ועיכובים בהגעתן יכולים להיות מורגשים מהר מאוד בצורה של מדפים ריקים", אמר אתמול שני.
לפי התאחדות התעשיינים התובלה האווירית מהווה כ־60% מכלל שווי המטענים ובאמצעותה משונעות סחורות הנחשבות יקרות כמו ציוד אלקטרוני, תרופות וחומרי גלם שנחוצים לתעשייה כדי לשמר רצף בתהליכי הייצור. ההתאחדות פנתה אתמול לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר הכלכלה ניר ברקת בבקשה להעמיד רשת ביטחון שתבטיח תנועה סדירה של מטענים לארץ וממנה תוך התבססות על מטוסי מטען וזאת תוך שיפוי חברות התעופה על העלויות הנוספות שיושתו עליהן כדי שהן לא יגלגלו אותן על בעלי העסקים.
"החשש הוא שככל שיחלוף הזמן האפשרויות הזמינות לטיסות מטען ילכו ויתמעטו, והחברות יתקשו להשיג טיסות חלופיות. קשיים אלה מדגישים את הצורך הדחוף בפתרונות יעילים ומהירים. הנזקים הכבדים לעסקים כתוצאה מהבעיות הלוגיסטיות מצטרפים לשלל האתגרים שנלווים לתקופה זו ומכבידים מאוד על המשק הישראלי", כתב תומר לשרים.
בכירים בענף התעופה אמרו אתמול כי גם אם המשבר הנוכחי יסתיים בתוך זמן קצר, הוא ימשיך לתת את אותותיו על לוח הטיסות של החברות מישראל ואליה למשך שבועות. בעקבות מתקפת הטילים והכט"במים מאיראן באמצע אפריל האחרון המרחב האווירי של ישראל נסגר למשך שעות אחדות אך גם לאחר שנפתח, שיבושי הטיסות נמשכו כמעט שבועיים.
אל על, ישראייר וארקיע הישראליות ממשיכות לפעול בקווי הטיסות הרגילים שלהן, אך בשל התפוסה הגבוהה ומספר המטוסים המצומצם שעומד לרשותן, הן מתקשות לספק מענה לביקושים הגבוהים. בסוף השבוע אל על תגברה את לוח הטיסות שלה, כשהוסיפה ביום שישי טיסה לאתונה וממנה וטיסות נוספות לקפריסין. לטענתה מדובר בטיסות במחירים קבועים לכלל הנוסעים, בטווח שבין 220 ל־300 דולר לכיוון. זאת, כדי לאפשר לישראלים שנתקעו ללא טיסה במקומות אחרים בעולם להגיע ליעדים שמהם יוכלו לטוס לארץ או ממנה באמצעות אל על.
אי הוודאות בענף מורגשת גם בחברת ממן שמחזיקה בכ־60% מענף התובלה האווירית. "רק לפני כחודש יונייטד ודלתא האמריקאיות חידשו את פעילותן בישראל ולקראת חזרתן הכשרנו כ־300 עובדים בתהליך ארוך וממושך כדי לתת להן מענה לפי הרגולציה שנהוגה בארה"ב. כעת הן שוב הפסיקו לטוס וכנראה ישובו רק לקראת סוף החודש", אמרה יו"ר ממן נחמה רונן.

הזינוק בנתח השוק של אל על

מנתוני רשות שדות התעופה (רש"ת) עולה כי ביוני האחרון עמד היקף המטען האווירי היוצא מישראל (יצוא) על כ־28 אלף טון והיקף המטען האווירי שנכנס לארץ (יבוא) עמד על 27.8 אלף טון. מינואר עד יוני חלה ירידה של 5.5% בהיקף התובלה האווירית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שאותה ניתן לייחס לירידה במספר החברות הזרות שטסות לישראל. ערב המלחמה טסו לישראל כ־120 חברות בינלאומיות ועוד לפני גל ביטולי הטיסות הנוכחי מספרן צנח לכ־50 בלבד.
ביוני האחרון היקף המטען הנכנס והיוצא במטוסי נוסעים עמד על כ־8.4 אלף טון, ירידה של כ־38% לעומת יוני הקודם. היקף המטען הנכנס והיוצא באמצעות מטוסי מטען ייעודיים הסתכם ביוני ב־19.5 אלף טון, עלייה של 31% לעומת היקפו בתקופה המקבילה אשתקד. המצב שהתהווה מתחילת המלחמה בשוק התעופה הפך את על אל לשחקנית מרכזית בתחום השינוע של מטענים באוויר באמצעות מטוסי נוסעים, כשנתח השוק שלה זינק לכמעט 72% לעומת נתח שוק של 31% שבו היא החזיקה ב־2023.
פרט לכל אלה, ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים שבאיגוד לשכור המסחר פנה אתמול למשרדי הממשלה בבקשה שיגדירו את הגורמים הקשורים לשרשרת האספקה כמפעל חיוני בשעת חירום. שם חוששים כי הידרדרות ביטחונית שתוביל למלחמה כוללת ואיתה גם הכרזה על מצב חרום בעורף תקשה על פעילותם של סוכני מכס, משלחים בינלאומיים, סוכני אוניות, עובדי נמלים, חברות בלדרות ועוד ולפיכך יש לאפשר את המשך פעילותם מתוקף היותם חיוניים למשק. זאת, בין השאר בנימוק שמנגנונים אלה אמורים לתמוך ביבוא של סחורות ומוצרים דחופים בזמן לחימה כמו מזון, חומרי גלם, ציוד רפואי דחוף לבתי חולים ולמוסדות רפואיים ועוד. במשרד הכלכלה אמרו כי הפנייה תיבחן בידי הגורמים המקצועיים.