סוף לשביתות? מענקים של 150 מיליון שקל לנהגים תמורת שקט עד מאי 2023
סוף לשביתות? מענקים של 150 מיליון שקל לנהגים תמורת שקט עד מאי 2023
לאחר שהוסכם כי יוקצו 120 מיליון שקל להעלאה זמנית של שכר הנהגים, כעת הוחלט להעלות את הסכום בהשתתפות המפעילות. המשמעות: 16 אלף נהגים יזכו לשני מענקים בשנה הקרובה, בגובה כולל של כ-9,300 שקל
משרדי האוצר והתחבורה הגיעו היום (ה') להסכם עם מפעילות התחבורה הציבורית בדיון שהתקיים בבית הדין לעבודה. לפני ארבעה ימים סוכם על מענק של 120 מיליון שקל לנהגים מטעם משרד התחבורה, אך בעקבות המשך הדיונים הסכימו להגדיל את הסכום ב-30 מיליון שקל ל-150 מיליון שקל, וזאת בחלוקה שווה בין הצדדים.
לפי ההסכם החדש, משרד התחבורה ישקיע עתה 135 מיליון שקל מהתקציב הקיים של המשרד לטובת הנושא, ומפעילות התחבורה הציבורית ישקיעו עוד 15 מיליון שקל מתקציבן לטובת מענק דו שנתי לנהגי התחבורה הציבורית. כמו כן, משרדי האוצר והתחבורה סיכמו על השקעה בתחנות מנוחה לנהגים ועל תקציב נוסף לטובת שיפור ביטחונם האישי. ההסכם גובש יחד עם נציגי ההסתדרות הלאומית וארגון הנהגים, והם וארגון "כוח לעובדים" ששבתו צפויים להפסיק לשבות בעקבותיו עד חודש מאי 2023. עם זאת, ועדי העובדים עוד לא הודיעו על כך באופן רשמי.
בישראל מועסקים כ-16 אלף נהגי תחבורה ציבורית, והמשמעות היא שכל אחד מהם יזכה לשני מענקים בשנה הקרובה בגובה כולל של כ-9,300 שקל. הצפי כעת הוא שמשרד האוצר יאלץ להגדיל את שכר הנהגים בתקציב הבא.
במשרד התחבורה החליטו על הצעד לאחר שהבינו כי בגלל היציאה לבחירות הם לא יוכלו לדרוש תקציב נוסף מהאוצר כדי להעלות את שכר הנהגים, ולאחר שהבינו כי יצטברו אצלם עודפי תקציב בגלל תוכניות שלא ימומשו עקב פירוק הקואליציה. שכר הנהגים המינימלי עומד היום על 43 שקל לשעה, והעלאת השכר צפויה להוביל לכך שהנהגים יקבלו כ-50 שקל לשעה, תלוי במפעיל.
בשבועות האחרונים הודיעו דן, אגד, מטרופולין וקווים על העלאות נקודתיות בשכר נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית. העלאות השכר מתבצעות על רקע מחסור חמור של כ-6,000 נהגי אוטובוס, כאשר המחסור בנהגים מוביל לתחרות בין החברות על הנהגים הקיימים ולהעלאות השכר שמתרחשות לאחרונה.
היום פרסם ארגון הנהגים בהסתדרות הלאומית כי "עקב נכונות משרד התחבורה לקיים משא ומתן אינטנסיבי עם ארגון נהגי ונהגות האוטובוסים וההסתדרות הלאומית, הוחלט להשהות לעת עתה את שביתת הענק בתחבורה הציבורית".
בהסתדרות הלאומית הכריזו בעקבות ההסכם על "ניצחון". בתחילת השבוע טענו בהסתדרות הלאומית כי הם ימשיכו במאבק עד לשכר של 60 שקל לשעה. היו"ר יואב שמחי מסר: "תודה לכל הנהגים, על המאבק הנחוש והעיקש. תודה למשרד האוצר ומשרד התחבורה שהוכיחו שבאמצעות שיח והידברות ניתן להגיע להישגים הוגנים. הבטחנו שלא ידרסו את הנהגים - וקייימנו. עדכון שכר הנהגים ל-50 שקל לשעה, הוא אבן דרך משמעותית בדרך לפתרון מצוקת כח האדם בתחבורה הציבורית."
ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית: "שכר הנהגים מתחיל להתקדם למקום הראוי ולקראת דיוני התקציב 2023 נמשיך במאבק להכרה במקצוע ובוותק הענפי".
תגובת כוח לעובדים להסכמות המתגבשות לשיפור תנאי הנהגות והנהגים בחברות האוטובוסים: "או מברכים על ההתפתחויות המסתמנות. לאחר סיום פגישת המשא ומתן ביום ראשון נהיה חכמים יותר לגבי משמעויות התקציב הנוסף וגובה השכר המוצע ועל כן מוקדם לברך על המוגמר. ככל שלא תושג הסכמה נחזור לשבות כבר בשבוע הבא. אנו גאים בנהגים המאוגדים אצלנו על חמש שביתות אפקטיביות ומודים לשרה על התגייסותה לפתרון המשבר".