סגור
ערן שליש מנכ"ל קריסטל דום
מנכ"ל קריסטל דום ערן שליש. ביטולי הזמנות (צילום: יובל חן)

המפעל בשדרות שמאבד לקוחות בחו"ל: "משלוחי הסחורות נתקעו כי לא היו טיסות"

קריסטל דום, שעוסקת בתחום הדפסת מדבקות לוגו וסמלים, מספקת תוצרת בעיקר לחברות בענף הרכב באירופה ובארה"ב. "עברנו כאן הכל, אך עם סיטואציה שאנחנו לא מצליחים לייצא ללקוחות לא התמודדנו מעולם", אמר לכלכליסט המנכ"ל ערן שליש. בינתיים הלקוחות עברו לספקים חלופיים

קריסטל דום היא אחת החברות שנפגעות מחוסר היציבות המתמשך בשינוע האווירי. היא פועלת משדרות זה כשני עשורים, עוסקת בתחום הדפסת מדבקות לוגו וסמלים ומספקת תוצרת בעיקר לחברות בענף הרכב באירופה ובארה"ב. "אנחנו מייצרים בשדרות עוד מהרקטה הראשונה ששוגרה לעברה ועברנו כאן הכל, מסבבי לחימה תכופים ומבצעים גדולים בעזה, תקופות של מטחי ירי בלתי פוסקים שבהן עבדנו תחת אש וגם את הטבח ב־7 באוקטובר. אך עם סיטואציה שאנחנו לא מצליחים לייצא ללקוחות לא התמודדנו מעולם", סיפר לכלכליסט המנכ"ל ערן שליש.
שליש מספר כי "כבר בימים הראשונים שאחרי הטבח, שבהם עדיין לא היה ברור אם אזור התעשייה טוהר לחלוטין ממחבלים, ניסינו לשמור על גחלת הייצור ופעלנו בצוותים מצומצמים. הלקוחות בחו"ל חיכו לסחורות וזה שיש כאן מלחמה לא אומר שכל קווי הייצור בעולם עוצרים מלכת. אבל משלוחי סחורות שהכנו נתקעו כי לא היו טיסות. בהתחלה הלקוחות קיבלו את המצב בהבנה וגילו אמפתיה אבל בהמשך כבר איבדו סבלנות".
לדברי שליש, כשהלקוחות הבינו שיש להם בעיות עם הספק מישראל, הם עברו לספקים חלופיים ממקומות אחרים בעולם. "אנחנו התכווצנו, כי ככה זה עובד בביזנס ואף אחד לא עובד איתנו כי יש לנו עיניים יפות. כמה פעמים אני יכול לספר ללקוח בחו"ל שהשמיים סגורים, שיש כוננות בגלל איראן או חזבאללה? הם עייפו מההסברים שלנו, נמאס להם לשמוע על המלחמה בישראל. בשלב מסוים זה מפסיק לעבוד. ישראל היא כבר לא שם סקסי בעולם ולקוח שאני מאבד הוא לקוח שלא יחזור".