"פקקים? פשוט תזמין מונית אווירית": כך המדינה תסב רחפנים לשימוש אזרחי
"פקקים? פשוט תזמין מונית אווירית": כך המדינה תסב רחפנים לשימוש אזרחי
מיזם של רשות החדשנות, משרד התחבורה ונתיבי איילון בשווי 80 מיליון שקל, בו השתתפו 11 חברות הייטק בתחום הרחפנים, יצר אקו סיסטם שמניח את היסודות להטיס כלים לא מאוישים בשמי ישראל למטרות מסחריות, כמו מוניות או משלוחים, בסביבה אורבנית מאתגרת. "זה אולי נשמע עתידני, אבל זה קרוב"
בזמן שמדינת ישראל התמודדה בחודשים האחרונים עם איום מצד כלי טיס בלתי מאוישים, מיזם של המדינה פעל במרץ כדי לנסות ולמצוא את הדרך הטובה והבטוחה ביותר להשמיש רחפנים בשמי ישראל לפעילות אזרחית.
מדובר במיזם של רשות החדשנות, משרד התחבורה ונתיבי איילון, בקול קורא ל-11 חברות הייטק בתחום הרחפנים כדי לייצר אקו סיסטם חדש בתחום – וחשוב לא פחות, גם כדי להכין את הבסיס החקיקתי שיאפשר לכלים הללו לטוס בשמיים הישראליים. עד כה הושקעו במיזם, על ידי המדינה ועל ידי התעשייה, 80 מיליון שקל.
נציגי רשות החדשנות, ביחד עם רשות התעופה האזרחית ונציגי החברות עצמן, נפגשים מדי חודש, מבצעים אלפי טיסות ניסוי, ובודקים את הכלים ואת המערכות בסביבה אורבנית ומאתגרת. שתיים מתוך החברות שנבחרו – High-Lander ו- Airwayz – מפתחות מערכות ניהול שמיים של כלי טיס בלתי מאוישים, ממש כמו מגדל פיקוח. מערכות אלה מתמשקות לא רק לכל רחפן שמבקש אישור לעלות לשמיים – אלה גם למערכת הפיקוח של כלי הטיס שכן מאוישים.
יתר החברות עובדות על ההפעלה עצמה או על הטכנולוגיה – רחפן שיכול לשמש מונית אווירית שתטיס עד שני אנשים, רחפן למשלוחים קטנים או רחפן תצפית שמזנק ראשון לכל אירוע שמצריך את כוחות הביטחון ומספק מידע ראשוני על פצועים.
אחת מהחברות הללו היא dronery, חברה בת של Cando. "התחלנו עם רחפנים קטנים שלוקחים משלוחים של 2-3 ק"ג, המשכנו עם רחפנים שיודעים לשאת עד 150 ק"ג", אומר המנכ"ל שי פרי, "היום הבעיה של התחום היא רגולטורית ופסיכולוגית, לא כלכלית. אנחנו מאמינים שזה אולי נשמע עתידני, אבל זה קרוב. אם תרצה לדלג על הפקקים – פשוט תזמין מונית אווירית שתטיס אותך בצורה אוטונומית לחלוטין".
איך המלחמה משפיעה על תחום הפעילות שלכם, שבעצם מצריך שמיים נקיים?
פרי: "יש לנו את מגרש המשחקים הכי מאתגר בעולם, האווירה של המלחמה, התיאום עם חיל האוויר, לדעת מי זה רחפן אויב או עמית, כל זה בהחלט מקשה עלינו. זה קצת מעכב אותנו, אבל כשנגיע לפתרון – הוא יהיה פתרון מושלם".
"כדי להיות מוכנים לפעילות, אנחנו מאמינים שהדרך הכי טובה היא פשוט לטוס", אומרת דניאלה פרתם, מובילת המיזם מטעם רשות החדשנות, "למשך שבוע בחודש אנחנו פשוט טסים במרחב אורבני אחר – אם זה בת"א, ירוחם, או בין בתי חולים. שינענו סושי, פיצה או תרופות. כדאי לייצר כדאיות כלכלית אנחנו צריכים שיהיו פה כמה שיותר חברות שטסות במרחב האווירי".
לגבי הרגולציה שתאפשר לשוק הזה להתחיל לפעול, אומרת פרתם: "אנחנו אחרי 24 אלף טיסות, והרגולטור כבר כמעט מוכן עם תשתית חקיקתית. אנחנו מקווים שנוכל להוביל לחקיקה קבועה בשנים הקרובות. חשוב לנו מאוד שהיא תהיה דומה לחקיקה המתגבשת בעולם, כדי לאפשר לחברות המקומיות לצמוח".