סגור
 פקקים ב כביש שש לכיוון צפון
פקקים בכביש שש (צילום:יריב כץ)

פרשנות
"תוכנית המיליון" של שרת התחבורה היא בעיקר יריית פתיחה לקמפיין בחירות

מרב מיכאלי הכריזה היום על תוכנית שמטרתה להוריד כמיליון נסיעות ברכב הפרטי עד סוף השנה - 5% מהנסועה השנתית. למרות המיתוג המחודש, בסופו של דבר מדובר באוסף של תוכניות עבר שחלקן מגיעות לשלב המימוש והבטחות שלא ברור אם יהיה ניתן לממשן

שרת התחבורה מרב מיכאלי הכריזה הבוקר על "תוכנית המיליון", שמטרתה להוריד כמיליון נסיעות ברכב הפרטי עד סוף השנה - 5% מהנסועה השנתית. התוכנית היתה אמורה להתפרסם כבר בשבוע שעבר, עוד לפני ההחלטה על פיזור הכנסת, שתוביל באופן כמעט ודאי לבחירות.
למרות היעד השאפתני והמיתוג המחודש, בסופו של דבר התוכנית מורכבת מאוסף של תוכניות עבר שחלקן מגיעות לשלב המימוש ומהבטחות שלא ברור אם יהיה ניתן לממש אותן. הפרויקטים שמופיעים בתוכנית כוללים סלילה של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), הגברת האכיפה והגדלת השירות. לפי השרה מיכאלי ומשרד התחבורה, נזקי הגודש בכבישים מוערכים ב-40 מיליארד שקל בשנה, וללא התערבות הממשלה אומדן זה צפוי להגיע לשיעור שנתי של כ־70 מיליארד שקל בשנת 2030.
במרכז התוכנית מונחת החלטת ממשלה שתובא לאישור ביום ראשון הקרוב וכותרתה "תוכנית חירום – פתרונות חלופיים לרכב הפרטי". במסגרת החלטה זו נכתב כי מיכאלי "תתכוון לפעול באופן מידי, ולא יאוחר מסוף שנת 2022, להוספת 70 ק"מ בשלב הראשון ו-50 ק"מ לפחות בשלב השני של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית במרחב הבין-עירוני והעירוני, על בסיס תשתית כבישים קיימת, בעלות המוערכת ב-150 מיליון שקל". כמו כן החלטת הממשלה קובעת שתוקם בתוך 120 יום סיירת אופנוענים של שמונה רוכבים במשטרת התנועה (על בסיס תקציב משרד התחבורה) לאכיפת נסיעה בנת"צים. ההחלטה מבקשת להאיץ את ההקמה של יחידה כזו במשרד התחבורה ולבחון את האפשרות שמפעילי התחבורה הציבורית יאכפו זאת בעזרת מצלמות על אוטובוסים. כל התוכניות הללו תוקצבו במקור בתקציב המדינה הקודם ובחוק ההסדרים ועכשיו מגיעות לביצוע.
"תוכנית המיליון" מבקשת גם לבטל את המוטיבציה לשימוש ברכב הפרטי ולשנות את הטבת השכר על החזקת רכב שקיימת אצל מעסיקים, ובעיקר נהוגה במגזר הציבורי. השרה מיכאלי מבקשת שהטבה זו תוענק גם למי שלא מחזיק רכב פרטי כדי לעצור את התמריץ להחזיקו וכדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית. "מעכשיו מי שדרגת השכר שלה או שלו מקנה לו את הזכות לתוספת רכב יוכל לקבל את הסכום גם בלי להחזיק רכב", הכריזה מיכאלי, אך מנכ"לית המשרד מיכל פרנק שפכה מים קרים על אמירותיה והודתה כי לא ניתן לבצע את הצעד הזה ללא חקיקה בכנסת.
במשרד התחבורה מעוניינים גם לשנות את הטבות החניה שעובדים במגזר הציבורי מקבלים ולעודד תכנון מרחבי שכולל פחות חניות, אך גם צעד זה רחוק מיישום ובשלב זה תאורטי לגמרי. גם התוכנית לתמחר את ביטוח הרכב לפי נסועה, תוכנית שמופיעה בחוק ההסדרים לשנת 2023, מופיעה בהחלטת הממשלה, אך גם היא תיאלץ לעבור חקיקה בכנסת.
פתרונות נוספים שמופיעים בתוכנית כוללים עידוד של עבודה מהבית ומחללי עבודה במגזר הציבורי, אך בשלב זה מדובר רק על בניית מתווה. החלטות נוספות כוללות בנייה של אתר חדש לתכנון נסיעות התחבורה הציבורית בגובה 2 מיליון שקל, עידוד קארפולינג והרחבת שעות העבודה בפרויקטי הסעת המונים כדי לזרז את קצב העבודות.
יש לציין כי כל התוכניות שמיכאלי הציגה ב"תוכנית המיליון" ראויות וטובות, אך ממש לא ברור איך הן יובילו להורדה של 5% בנסועה בתוך שנה. יתרה מכך, נדמה כי תוכנית המיליון היא פשוט עטיפה מחודשת של התקציב והתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה לשנת 2022, יחד עם כמה תוכניות לעתיד שכבר לא יעברו בתקופת הממשלה הנוכחית. לכן "תוכנית המיליון" משאירה בעיקר רושם של טריק שיווקי, שנועד לסחוט עוד קצת את הלימון של הישגיה המוגבלים של מיכאלי בכהונתה כשרת התחבורה. במילים אחרות, יותר משזו תוכנית חדשה, זו יריית פתיחה לקמפיין הבחירות החדש של השרה.