סגור
ירדנה עובדיה על רקע הבריכה בביתה ב סביון
ירדנה עובדיה על רקע הבריכה בביתה בסביון (צילום: יובל חן)

פרסום ראשון
למרות שהצהירה על הכנסה של 20 שקל בלבד - ירדנה עובדיה תשלם מס של 24 מיליון שקל

אשת העסקים המתגוררת בסביון, שעשתה את הונה באפריקה, טענה במשך שנים שמרכז חייה אינו בישראל, ועל כן היא אינה חייבת במס על הכנסותיה מהיבשת השחורה. סכסוך עסקי שלה עם חברת אשטרום עורר את רשות המסים לבצע בדיקה מקיפה שבסופה הוצא לה צו מס של כ-124 מיליון שקל על השנים 2014-2018. במסגרת פשרה שנחתמה לאחרונה, נקבע שעובדיה תשלם 24 מיליון שקל כמס דיבידנד  

אשת העסקים ירדנה עובדיה תשלם לרשות המסים 24 מיליון שקל על הכנסות מדיבידנד בין השנים 2014-2018, לאחר שהצהירה על הכנסה חייבת במס של 20 שקלים בלבד. כך נקבע במסגרת הסדר פשרה עם פקיד שומה פ"ת.
על פי הסדר הפשרה שצורף להליך משפטי אחר שמתנהל במחוזי מרכז בלוד ונוגע לתביעת שכר טרחה שהגישו נגד עובדיה עורכי דינה לענייני מס – משרד משה מזרחי, נח, קריגל (המיוצגים על ידי עוה"ד רועי בלכר, גיא זאבי ויעל ארגמן ממשרד KRB) - רשות המסים דרשה במקור מעובדיה, שעשתה את הונה מפעילות באפריקה, סכום של למעלה מ-124 מיליון שקל, מס בתוספת קנסות וריבית, וזאת בשומות מס שהוצאה לה בשנת 2020. זאת כאמור בגין מה שסיווגה הרשות בין היתר כהכנסותיה מדיבידנד בין השנים 2014-2018.
את שומת המס הוציאו ברשות המסים לעובדיה בין היתר בעקבות מידע שנחשף בהליך משפטי שנוהל בעשור הקודם בינה ובין חברת הבנייה אשטרום. יזמית הפרויקטים של הבנייה טענה, כי עובדיה, המוכרת בקשריה בגינאה המשוונית, הפרה באופן בוטה וחמור את יחסי האמון ששררו בינה לבין החברה, ונטלה לעצמה כספים מפרויקט משותף עם אשטרום לבניית בית חולים בבירה באטה - כספים שלטענתה היו שייכים לחברה.
בית המשפט קיבל חלקית את טענות החברה, ולימים פרסם פסק דין שבו חייב אותה להשיב כספים.
לאחר ערעורים שונים, נחתמה פשרה בין הצדדים לפיה פסק הדין בוטל ועובדיה השיבה לאשטרום 71 מיליון שקל. רשות המסים קבעה כי בהינתן שמדובר בחוב אישי של עובדיה לאשטרום, ששולם בפועל באמצעות חברה בבעלותה, יש לסווג את הכסף כדיבידנד החייב במס של 25%.
עובדיה טענה בתגובה כי על רקע פעילותה באפריקה, וכך גם בשנים שטרם הפרויקט בגינאה המשוונית, היא אינה תושבת ישראל. זאת חרף העובדה שבני משפחתה מתגוררים בישראל, והיא בעלת בית מגורים מפואר בישוב סביון ונכסים נוספים בישראל.
לאור טענתה שהיא אינה תושבת ישראל, טענה עובדיה שהיא אינה חייבת במס על הכנסותיה מחו"ל. בדו"חות המס שהגישה עובדיה לרשות המסים היא לא כללה הכנסות ודוחות של חברות זרות וחברות ישראליות המוחזקות ונשלטות על ידה באופן ישיר ועקיף. כאמור בגין השנים 2014-2018, שנים שבהן כאמור דרשה הרשות מס של 124 מיליון שקל, דיווחה עובדיה על הכנסה חייבת במס בישראל של 20 שקלים חדשים בלבד. כלומר 0 מס.
בעקבות צו השומה שהוציאה הרשות לעובדיה, היא הגישה ערעור לבית המשפט. לאחרונה הצדדים הגיעו לפשרה לפיה על עובדיה היה לשלם עד חודש יולי 2024 סכום של 24 מיליון שקל כמס. הסדר שקיבל תוקף של פסק דין. בהסדר נקבע בין היתר כי יבוטלו כל הקנסות שהוטלו.
ירדנה עובדיה בתגובה: "אכן התקיימו הליכים משפטיים מול מס הכנסה בשקיפות מלאה, תוך הצגת מלוא הכנסותיי מפעילותי בחו״ל, שתמו לאחר הסכם ותשלום מלוא המס אותו נדרשתי לשלם. מעולם לא הצהרנו על הכנסות בשווי 20 שקלים. זה סכום אבסורדי שלא עלה בשום דיון או על הכתוב. אני אמשיך לפעול למען מדינת ישראל בשקיפות כפי שפעלתי עד היום גם כאשת עסקים וגם כנדבנית".