סגור
תלמידים בית ספר תיכון ב שדרות 19.6.24
תלמידים בבית ספר תיכון (ארכיון). האם שנת הלימודים תיפתח כסדרה? (צילום: תומר שונם הלוי)

קיש מזהיר את המורים: אם תשבתו, ההסכמות שהושגו בשנה שעברה - יתבטלו

במכתב למורים טען שר החינוך שיו"ר ארגון המרים רן ארז רוצה שביתה בכל מקרה. הוא הזהיר שעיכוב בהסכם עלול לגרום לכך שהכספים המיועדים לו יקוצצו. בתוך כך, האוצר פנה לרשויות כדי שיידעו את המורים בתיכונים על זכותם לשבור שביתה

שר החינוך יואב קיש הזהיר את המורים בתיכונים כי שביתה עלולה להוביל לביטול ההישגים מההסכם שהושג בשנה שעברה ולקיצוץ המסגרת התקציבית המיועדת להסכם. במכתב למורים כתב קיש ש" כל סיכומי התקצוב שנעשו ביום 31.08.2023 לרבות המענה הרטרואקטיבי (תשלום תוספת שכר למורים עבור השנה שעברה. ש"א) מותנים בפתיחת שנה ללא שביתה ולמעשה יתבטלו. בנוסף, לאור האתגרים התקציביים של שנת 2025 ובעיקר עקב מלחמת חרבות ברזל, אנו נכנסים לתקופת אי ודאות תקציבית".
ישיבת המשא ומתן שהתקיימה אתמול הסתיימה ללא התקדמות. זאת לאור חילוקי הדעות הקשים בנושא חוזים אישיים. האוצר עומד על כך שארגון המורים יסכים ל-6% חוזים אישיים כמו הסתדרות המורים וארז מסרב בטענה שזו תחילת השבירה של העבודה המאורגנת. למרות ששנת הלימודים קרובה כל כך טרם נקבע מועד להמשך המשא ומתן ובמקום זה הצדדים מנהלים מלחמה תקשורתית על דעת הקהל.
קיש טוען במכתב ש"סעיף חוזים אישיים שהוצע על ידי במסגרת מתווה הפשרה זהה לזה הקיים בהסתדרות המורים, וחוזים אישיים קיימים גם במקומות עבודה רבים נוספים במגזר הציבורי לרבות משרדי הממשלה והשלטון המקומי. סעיף חוזים אישיים לא יפגע במורים, לא יפגע בעבודה המאורגנת ויעזור לתת מענים ייחודיים בהיקף מוגבל לטובת שיפור מערכת החינוך. מדובר בפרקטיקה מקובלת שתשמר יציבות והוגנות בתנאי העבודה".
הוא מאשים את ארז ש"תחושתי היא שזה לא היה משנה גם אם נושא 'החוזים האישיים' היה יורד מסדר היום. לאורך המו"מ הוצעו הצעות רבות ומגוונות, וכל פעם שנצפתה התקדמות מסוימת בנושא זה או אחר, בפגישה שלאחריה ארגון המורים חזר שוב אחורה. כך לא נראה ארגון עובדים שחותר להסכם עבודה. לא משנה מה היינו מציעים. להערכתי רן ארז וארגון המורים בראשותו בחר לצאת לשביתה בכל מקרה".
בתוך כך, הממונה על השכר אפי מלכין פנה לראש מנהל שכר במרכז השלטון המקומי שתיידע את המורים בתיכונים על זכותם לשבור שביתה. מלכין מזכיר כי "יש ליידע את העובדים בדבר אי תשלום שכר בגין שביתה ובדבר אפשרות הודעה על אי השתתפות בשביתה". מלכי הסביר שהניסיון לארגן מערכת שעות בימי שביתה יהיה מורכב. לכן יש לברר מוקדם ככל האפשר מי מהמורים יעבדו.
לפי מלכין "ככל שעובדי ההוראה אשר אין בכוונתם לקחת חלק בשביתה המתוכננת יודיעו על כך די זמן מראש, ניתן יהיה להגיע לוודאות גבוהה יותר לגבי היתכנות קיומם של לימודים במתכונת המתאפשרת בחטיבות העליונות. בהתאמה ניתן יהיה להודיע על כך לתלמידים ולעובדי ההוראה באופן שעשוי לאפשר קיומם של לימודים. בלא הודעה מבעוד מועד כאמור, יהיה קושי ממשי לאפשר, למי שאינו מעוניין לשבות, לקיים לימודים".