סגור
ראש עיריית אילת אלי לנקרי על רקע מתחם קצא"א ב אילת
ראש עיריית אילת אלי לנקרי על רקע מתחם קצא"א באילת (צילומים: יאיר שגיא, עיריית אילת)

ראש עיריית אילת נגד ההקלות לקצא"א: "גורמי ממשלה מסכנים את העיר"

אלי לנקרי תקף את ההצעה לאפשר לקצא"א לשנע נפט ללא הגבלה דרך מפרץ אילת בטענה כי הדבר מעלה את הסיכון לדליפת נפט. עוד הוא טען כי שיגורי הכטב"מים לאזור מאז החלה המלחמה מעלים אף יותר את הסיכון לאירוע מסוג זה. לנקרי האשים את הממשלה ב"הזנחה מתמשכת לאורך עשרות שנים"

ראש עיריית אילת אלי לנקרי יוצא נגד משרדי ראש הממשלה והאוצר ודורש להסיר מהפרק את הצעת המחליטים הדורשת לאפשר לחברת הנפט קצא״א לשנע נפט ללא הגבלה דרך מפרץ אילת, למרות הסיכונים הסביבתיים והכלכליים הכרוכים בכך. כפי שפורסם אתמול (ב') בהמשך לחשיפת כלכליסט בנושא, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, והשר לשיתוף פעולה אזורי דוד אמסלם העבירו למשרדי הממשלה טיוטה של הצעת מחליטים אותה הם מבקשים לקדם במהרה, אשר תכליתה ביטול מדיניות ״אפס תוספת סיכון״ של המשרד להגנת הסביבה במפרץ אילת.
לדברי לנקרי, ״לא ברור מדוע דווקא בתקופה כזו, שבה נתיב השיט ממילא סגור כך שאין דחיפות מכל סוג שהוא, ובה חשופה העיר אילת לשיגורים בלתי פוסקים משטחי מדינות אויב, אצה לממשלה הדרך לאשר הרחבת פעילות שינוע נפט ודלקים דרך מפרץ אילת, באופן שייצר סיכונים אדירים נוספים לעיר. מדובר בחוסר אחריות משווע! איננו יכולים אלא להביע זעזוע מנכונות של גורמי ממשלה לסכן כך את העיר אילת״.
המדיניות של המשרד להגנת הסביבה גובשה בתקופתה של השרה הקודמת תמר זנדברג, על ידי אנשי המקצוע של המשרד. בהתאם לעמדתם, הוגבלה חברת קצא״א לשינוע של 2 מיליון טון נפט בשנה, ולא 20 מיליון כפי שביקשה בכדי לממש עסקה שחתמה במסגרת הסכמי אברהם להפיכת ישראל לגשר שינוע נפט מהמזרח התיכון לעולם. משרדי הממשלה האחרים הודיעו בבג״ץ בנושא לפני כשנתיים כי לא יתערבו בשיקול הדעת המקצועי של אנשי המשרד להגנת הסביבה, אולם ממשלת נתניהו החליטה לשנות זאת, ואף לפעול לאישור של נמל תזקיקים חדש עבור קצא״א, בכדי לאפשר הרחבה נוספת של פעילותה.
בחודשים האחרונים ערכו במשרד ראש הממשלה דיונים בנושא, והחליטו כעת להביא החלטת ממשלה שמבטלת למעשה את מדיניות המשרד להגנת הסביבה ומאפשרת לקצא״א לשנע נפט ללא כל מגבלה, למרות הסיכונים. מדובר במהלך חסר תקדים שלא זכור כמותו – עקיפה של אנשי מקצוע במשרד ממשלתי, באמצעות החלטת ממשלה בתחומם מעל לראשם ובניגוד לעמדתם. המשרד להגנת הסביבה הבהיר אתמול כי יתנגד להצעת המחליטים, אולם מהשרה סילמן, אשר בתקופתה מתכננת הממשלה לעקוף את אנשי המקצוע של המשרד – לא נמסרה תגובה בנושא.
כעת ראש עיריית אילת אלי לנקרי פנה בעצמו למזכיר הממשלה יוסי פוקס, לכלל שרי הממשלה וליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרבה מיארה, בדרישה שיתערבו בנושא בדחיפות. "הובא לידינו בעקיפין כי על סדר יומה של הממשלה קבוע דיון בהצעת החלטה שעניינה ביטול מדיניות המשרד להגנת הסביבה, במטרה לאשר את הרחבת שינוע הנפט דרך מפרץ אילת במסגרת הסכם רד-מד, וככל הנראה במטרה לאשר כלאחר יד וללא בדיקה ראויה ומעמיקה כנדרש פעילות מסוכנת נוספת של קליטת תזקיקים. אנו מבהירים כי עיריית אילת מתנגדת מכל וכל להחלטה מסוכנת זו".
לנקרי הבהיר עד כמה הרחבת פעילות שינוע הנפט – דלק מסוכן שדליפתו לסביבה יכולה להוביל לאסון חסר תקדים - מסכנת את העיר אילת. "מפרץ אילת, על חופיו ואוצרות הטבע הטמונים בו – ובראשם שונית האלמוגים הייחודית – מהווים את אבן היסוד הכלכלית עליה נשענת העיר אילת. כ-90% מהמשרות בעיר קשורות בעקיפין או ישירות לענף התיירות, הנשען בעיקר על המפרץ. במפרץ שוהים בכל נקודת זמן עשרות אלפי תיירים. ההסתברות לדליפת נפט תלך ותעלה ככל שתגדל כמות מכליות הנפט הפוקדות את נמל קצא״א".
באשר לעסקת קצא״א עם רד-מד, טען לנקרי: "ההתקשרות אינה נוגעת לשוק הדלקים בישראל ואינה תורמת למלאי החירום או לעצמאות האנרגטית של ישראל – לא במישרין ולא בעקיפין. תכליתה – להשתמש בשטח ישראל לצורך עקיפת תעלת סואץ. הפעילות שכבר אושרה, שינוע שני מיליון טון בשנה, מאפשרת היקף פעילות נרחב מאוד, ובגדרי רף הסיכון המאושר כיום יכולה קצא״א גם להרחיב את פעילותה באופן משמעותי״.
לנקרי הוסיף כי הכוונה להפוך את נמל אילת דרך קבע לייבוא דלקים כחלופה לנמלי חיפה ואשקלון אינה מקובלת על העירייה, וכי הצעת המחליטים כולה ״מתעלמת לחלוטין מהסיכון של דליפת נפט בנסיבות ביטחוניות, שכלל לא נאמד או נבחן. הלחימה ב-9 החודשים האחרונים והפיכתה של העיר ליעד תקיפה מועדף מכיוון תימן (וכעת גם עיראק), הוכיחו כי תרחיש הסיכון לאירוע דליפה כפועל יוצא מפעילות עוינת הוא תרחיש בעל הסתברות מימוש גבוהה כבר כיום, עוד בטרם תורחב פעילות קצא״א במפרץ.
"רק הבוקר התעוררנו מלילה שלישי ברציפות של יירוטי כטב״מים מעל המפרץ בדרכם לאילת. העיר גם חוותה פגיעה בפועל מכטב״מים, וכן שברי יירוטים עשויים גם הם לגרום נזק. ההסתברות לאירוע ביטחוני מסוג זה צפויה לגדול משמעותית אם וכאשר תורחב פעילות קצא״א, לא רק מעצם הגדלת סיכון הפגיעה, אלא גם בשל גורמים עוינים שעשויים לרצות לחבל בקשרי מדינת ישראל ואיחוד האמירויות״.
לנקרי אף האשים את הממשלה בהזנחת העיר ובקבלת החלטה לא מקצועית כעת, על ידי ועדה שהקים לבחינת השינוע מנכ״ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי: ״העיר אילת סבלה מהזנחה מתמשכת לאורך עשרות שנים. בין היתר הוזנחו שירותי הבריאות והרפואה של העיר. על אחת כמה וכמה, העיר אינה ערוכה להתמודדות חלילה עם אסון שיביא לפגיעה בריאותית קשה בתושביה ואורחיה. אנחנו מתריעים בפני הממשלה על סכנה חמורה הנובעת למפרץ אילת ולעיר אילת מהרחבת שינוע הנפט. לא ניתן לעקוף את הצורך בסקר סיכונים מלא בסקירה של צוות בין משרדי נטול מומחיות, שכלל לא הביא בחשבון את הסיכונים הביטחוניים. הצעת המחליטים היא מסוכנת וחסרת אחריות, נבקש שלא לאשרה״.
מקצא״א נמסר: ״החלטת הממשלה מגיעה לאחר בחינה מעמיקה של ועדה מקצועית ששמעה את כל הגורמים ובהם הארגונים הירוקים וכן את גורמי המקצוע במשרדי הממשלה הרלוונטיים, בהם משרדי הביטחון, האוצר, האנרגיה, המל״ל, החוץ, רשות החברות ועוד שתמכו בעמדת החברה. מלחמת 'חרבות ברזל' חידדה את העובדה שאין תחליף לפעילות קצא"א בשגרה ובחירום״.