ועדת המכרזים רשאית להעדיף שיקולי תחרותיות גם על חשבון ההצעה הגבוהה ביותר
ועדת המכרזים רשאית להעדיף שיקולי תחרותיות גם על חשבון ההצעה הגבוהה ביותר
ביהמ"ש העליון קבע כי שיקולי תחרותיות יכולים לגבור על המחיר שהוצע במכרז. פסק הדין פותח צוהר לדיון בשיקול הדעת של ועדות מכרזים
בפסק הדין עעמ 7383/23 מחצבות כפר גלעדי שותפות מוגבלת נ' רשות מקרקעי ישראל הכריע ביהמ"ש העליון בערעור שעסק באחד הנושאים המורכבים בתחום דיני המכרזים: האם ועדת מכרזים רשאית להעדיף שיקולים מערכתיים כגון תחרותיות בשוק, על פני בחירת ההצעה הגבוהה ביותר?
הרקע לערעור: שיקולי תחרותיות במכרז ציבורי
רשות מקרקעי ישראל פרסמה מכרז להפעלת מחצבה. התחרות במכרז נסובה על המחיר. המערער שהגיש את ההצעה הגבוהה ביותר, ציפה באופן טבעי כי הצעתו תזכה במכרז. אלא שוועדת המכרזים הכריזה על זכייתן של שתי חברות אחרות—בשים לב לעמדת רשות התחרות, לפיה התוצאה התחרותית הטובה ביותר תתקבל ככל שתזכה חברה שאינה נמנית על חברות מסוימות שמפעילות מחצבות נוספות באזור.
עקרונות יסוד
פסק הדין מתמקד בשני עקרונות יסוד של דיני המכרזים:
1. שוויון וטוהר המידות: קיומם נועד לשמר את אמון הציבור בהליכי המכרזים ולמנוע שחיתות.
2. יעילות וחיסכון כספי הציבור: עיקרון זה משמש כלי למיקסום התועלת הכלכלית באמצעות התחרות.
העליון חידד את חשיבותו של עקרון השוויון, אך קבע כי ועדת המכרזים רשאי במקרים המתאימים—להעדיף שיקולים מערכתיים רחבים כגון שיקולי תחרותיות ואינטרס הציבורי על פני בחינה צרה של המחיר הגבוה ביותר.
שיקול הדעת של ועדות מכרזים
המערער טען כי הוועדה פסלה את הצעתו מבלי שהייתה לכך סמכות או בסיס בתנאי המכרז, וכי לא הייתה מניעה תחרותית מובהקת להשתתפותו. ביהמ"ש העליון דחה טענות אלו, וקבע כי ההצעה לא "נפסלה" אלא פשוט לא נבחרה כזוכה—החלטה שהתקבלה לאחר בחינה עניינית של כלל ההצעות בהתאם לכללי המכרז.
פסק הדין מדגיש את הסמכות הרחבה של ועדות מכרזים לשלב שיקולי תחרותיות בהחלטותיהן. בכך הוא משקף מגמה הולכת וגוברת של הטמעת שיקולים מערכתיים בהליכי מכרז, במיוחד בענפים ריכוזיים.
שינוי כללי המשחק?
מדובר בפסיקה שמשרטטת מחדש את גבולות שיקול הדעת של ועדות מכרזים. אם בעבר הנטייה הייתה להתמקד כמעט באופן מוחלט בשיקולי מחיר ו/או איכות הרי שכעת עולה כי שיקולים מערכתיים, כמו הגברת התחרותיות, עשויים להכריע. עם זאת, נותר לראות כיצד יישום הלכה זו ישפיע על מכרזים עתידיים ועל מידת השקיפות והוודאות בתנאי המכרז.
מבט לעתיד
ההכרעה עשויה להוות תקדים להעדפת שיקולים מערכתיים במכרזים בתחומים נוספים. היא גם מעוררת דיון על הצורך באיזון בין שמירה על כללי המשחק לבין גמישות בקבלת החלטות שנועדה לשרת אינטרסים ציבוריים רחבים.
משרדנו מתמחה בייעוץ וליווי משפטי בהליכי מכרז מורכבים.
לייעוץ ולפרטים נוספים ניתן לפנות לכתובת הדוא"ל: odelia.furer@md-lawoffice.com
אודליה פורר-ויצמן, עו"ד ונוטריון, שותפה במשרד דובר עורכי דין
d&b – לדעת להחליט