סגור
מטה התעשייה האווירית תע"א ב לוד 2017
מטה התעשייה האווירית (צילום: אבי מועלם)

עסקת ענק מסתורית של התעשייה האווירית: תייצא נשק בכ-2 מיליארד דולר

החברה תספק ללקוח זר את מערכת הנשק, וזאת במסגרת עסקה בין ממשלות ובתיווך משרד הביטחון; לא נמסרו פרטים על זהות הרוכש והמערכת, אך לפי ההערכות מדובר בנשק להגנה אווירית 

התעשייה האווירית (תע"א) תספק ללקוח זר מערכת נשק בהיקף של 1.9 מיליארד דולר. מדובר בעסקה בין ממשלות, שנעשתה בתיווך משרד הביטחון ותע"א היא הקבלנית הראשית שתספק את מערכת הנשק.
החברה הביטחונית שנמצאת בבעלות ממשלתית מלאה דיווחה על העסקה היום (ה') אך לא מסרה אודותיה פרטים. היא לא נקבה בשמה של המדינה שלה תספק את המערכת וגם לא את סוג המערכת. גם במשרד הביטחון שמרו היום על שתיקה אודות העסקה המסתורית.
על פי הערכות, בשוק מדובר במערכת הגנה אווירית, שתסופק ללקוח הזר במהלך שבע השנים הקרובות. תע"א היא המפתחת והיצרנית של מערכות ההגנה האוויריות חץ 2 וחץ 3, וברק 8 וברק MX.
בסוף 2023 היא חתמה עם משרד ההגנה הגרמני על אספקת מערכת חץ 3 לשימוש חיל האוויר של גרמניה וזאת בהיקף של כ-14 מיליארד שקל. מדובר בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בתולדות המדינה והפעם הראשונה שישראל מייצאת את הטיל נגד טילים מסדרת חץ. גם עסקה זו נעשתה בתיווך משרד הביטחון.
תע"א מכרה בשנים האחרונות מערכות יירוט מסוג ברק לכמה מדינות, בהן מרוקו ואזרבייג'אן. טילי הברק MX פרוסים גם על סיפונן של ארבע ספינות הקרב החדשות של חיל הים הישראלי מסוג סער 6 שנרכשו בגרמניה במטרה לשפר את ההגנה על האינטרסים של ישראל בתחומי המים הכלכליים שלה, במרכזם אסדות הגז.
מנכ"ל תע"א בועז לוי התייחס היום לעסקה ואמר כי היא "מעידה על שיתוף הפעולה ההדוק שמתקיים בין החברה לבין משרד הביטחון. ההשקעות של תע"א במחקר ובפיתוח מאפשרת לה להציע לשדה הקרב העתידי יכולות וטכנולוגיות מהשורה הראשונה שחלקן באות לידי ביטוי גם במלחמה הנוכחית".
טיל חץ 2 וחץ 3 של תע"א יירטו כבר מספר פעמים טילים בליסטיים ששיגרו לעבר ישראל המורדים החות'ים בתימן. מערכות אלה לקחו חלק מרכזי גם ביירוטם של כ-100 טילים בליסטיים שאיראן שיגרה באמצע אפריל האחרון לעבר ישראל, עת תקפה אותה לראשונה באופן ישיר.