סגור
ילדים תלמידים חרדים
תלמידים חרדים. מוסדות לא עומדים בסטנדרטים של האוצר (צילום: יריב כץ)

למרות אי הסדרים: רשמת העמותות נתנה לחינוך העצמאי אישור על ניהול תקין

הרשמת עו"ד שולי אבני־שוהם פתחה בבדיקה של אי הסדרים, אבל החליטה להעניק לרשת אישור ניהול תקין. ביקורת קשה על ההחלטה: "זו פגיעה במעמד האישור"

למרות אי הסדרים הקשים שנחשפו ברשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל בשנה האחרונה החליטה ראש רשות התאגידים ורשמת העמותות עו"ד שולי אבני־שוהם להעניק לה אישור ניהול תקין. מדובר באישור שהוא מעין תעודת הכשר של המדינה לפעולות העמותות והרשת כבר החלה לעשות באישור שימוש בעתירות למינוי מנהל חיצוני לרשת וכנגד תוספות השכר.
1 צפייה בגלריה
אינפו הכסף הגדול של החינוך החרדי
אינפו הכסף הגדול של החינוך החרדי
הכסף הגדול של החינוך החרדי
בשנת הלימודים הקודמת למדו בחינוך העצמאי כ־120 אלף תלמידים ותקציבה עומד על 2.3 מיליארד שקל, כולם מהמדינה. במכתב שהוציא החשב הכללי יהלי רוטנברג בפברואר כתב כי "לצערנו, סדרי העבודה ברשתות והמנגנונים הקיימים אינם עומדים בסטנדרטים המקצועיים של אגף החשב הכללי", עוד כתב שמערך החשבות הדל ברשתות "מעלה באופן משמעותי את הסיכון למעילות". לדברי רוטנברג, ברשתות מבוצע רכש בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בשנה, כאשר בפועל "הרשתות מעמידות קשיים רבים ביישום ואכיפה של כללי החוק והמינהל התקין" על הרכש.
חוות דעת של רואה החשבון החוקר עופר אלקלעי קבעה בראשית השנה על סמך מסמכי רשם העמותות שהרשת נמצאת בפועל במצב של חדלות פירעון ועומדת על סף קריסה. את חוות הדעת שהזמין האקטיביסט החברתי ישראל קרויזר. הדו"ח של אלקלעי גרם לפתיחת חקירה של רשמת העמותות בנושא הניהול התקין. עם זאת בניגוד לעמותות אחרות, החינוך העצמאי מתוקצב לפי חוק מיוחד ולכן אישור ניהול תקין אינו תנאי לתקצובו. הרשמת גם ביקשה מהרשת שורת אישורים ותגובות. אלא שלאחרונה ניכר ריכוך ניכר בעמדתה. לא ברור אם גרמו לכך לחצים. סביר שסייע לכך מתווה התקצוב החדש של הרשות שעליו הכריזו החשב הכללי ואגף התקציבים שכלל את הוצאת החשבת של האוצר מהרשתות ומתיימר להגביר את הפיקוח. בכל מקרה לא ברור איך מתווה שהחל רק בספטמבר מצדיק מתן אישור ניהול תקין מיידי בלי לבדוק את השפעתו על התנהלות הרשת.
במכתב ששלחו פרקליטיו של קרויזר עורכי הדין רן שפרינצק ואלמוג גיל־אור ממשרד ארדינסט ושות' לרשמת העמותות ב־23.9 הם התריעו על כך שבתכתובת האחרונה שלה היא ויתרה על שורת דרישות שהציבה קודם לחינוך העצמאי ובין היתר על המצאת אישורים מהחשב הכללי שהוא יכסה את חובות הרשת.
ישראל קרויזר מסר בתגובה: "החלטת הרשם פוגעת במעמדו של אישור הניהול התקין".
סמנכ"לית עמותת חדו"ש שהיא העותרת נגד תוספת השכר למורים ברשתות עו"ד יפעת סולל אמרה:"אנחנו עדיין מחכים לחקירה הפלילית נגד העמותה".
מרשות התאגידים נמסר: "בקשת העמותה נבחנה על ידי רשמת העמותות, ולאחר שנתקבלו הבהרות שונות שנתבקשו מהעמותה וכן נתקבלה עמדת הגורמים הרלבנטיים במדינה, מצאנו כי אין מניעה להעניק אישור".