סגור
Dun's 100

כשענף הופך לגזע

"מאז תחילת המלחמה מוכיח ענף ההייטק שתרומתו חוצה את גבולות קידום הכלכלה והסיוע המשמעותי לצמיחת המשק הישראלי. בחודשיים וחצי האחרונים ענף ההייטק מסייע בכל דרך אפשרית להצלחתה של ישראל במלחמת 'חרבות ברזל', תוך שהוא מקבע את מעמדו כעמוד תווך אסטרטגי התורם לחוסנה הכללי של המדינה. על רקע פרסום דירוג חברות ההייטק שהכי טוב לעבוד בהן של Duns 100, מסבירים בכירי החברות המדורגות כיצד ובאיזה אופן נרתמו חברות ההייטק למערכה

במהלך השנים האחרונות התקבע מעמדו של ענף ההייטק כקטר הצמיחה של המשק הישראלי. כ – 10% מהשכירים בישראל עובדים בחברות הייטק ולפי נתוני האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, נכון לשנת 2021, ההייטק מעניק תרומה ישירה של כ – 16% מהתמ"ג, עשרות מיליארדי שקלים כתוצאה ממיסוי התעשייה ומיסוי פרטני, ומהווה מעל ל – 50% מסך הייצוא בישראל. הנתונים האלה, כמו גם נתונים כלכליים נוספים, מעידים על החשיבות הגדולה של הענף לצמיחה הכלכלית בישראל. אולם, אם עד לאחרונה יצא לענף מוניטין של 'אליטיסטיות' מסוימת, ענף הפועל כ'בועה', ואולי אפילו דימוי של עובדים 'פריבילגים', מלחמת חרבות ברזל הראתה עד כמה רבים מאנשי ההייטק, אלה שמרכיבים את החברות המצליחות בישראל, הינם אנשים ערכיים, ציוניים, כאלו שהמדינה חשובה להם עד מאוד.
הסיפורים על תרומות משמעותיות של מוצרים וכספים ליחידות צבא, לתושבי עוטף עזה וישובים צמודי גבול בצפון, העובדה שבכל חברה ישנו אחוז לא מבוטל של גברים ונשים שנמצאים במילואים בחזית ובעורף, היוזמות החברתיות הרבות לתמיכה בעורף ובחזית, פתיחת החמ"לים להסברה בינלאומית, הם רק חלק מהגיוס הגורף של הענף לטובת הצלחתה של מדינת ישראל במלחמה שנכפתה על המדינה בשביעי לאוקטובר. עובדי ההייטק העבירו את התושיה, הגמישות, את יכולת ההסתגלות והתגובה המהירה, אשר מאפיינת רבות מחברות ההייטק, ונכנסו בזריזות לתפעול אפקטיבי של שגרת חירום.
כל הדברים הללו התבצעו תוך כדי ניהול שוטף של החברות שפעילותן העיקרית נשענת על השווקים הבינלאומיים. הדבר ייצר לחץ נוסף על החברות שעובדיהן בישראל התנהלו בתוך שגרת חירום מלאת אילוצים לא מתוכננים, בעוד לקוחות החברות הפזורים בכל רחבי העולם מתנהלים בתוך שגרה שבה הם מצפים לקבלת שירות מלא, כולל עמידה מצד חברות הייטק הישראליות בלוחות זמנים צפופים ועמידה ביעדים עליהם התחייבו החברות. וכך, כדי לעמוד באתגרים, עובדים במילואים החזירו מיילים בין שמירות, צוותי עבודה עבדו שעות נוספות כדי לכסות על החוסרים, החברות התגייסו לסייע לעובדים ככל האפשר כדי לאפשר להם לנהל שגרת עבודה בזמן חירום, ובעבודת צוות ובמאמץ משותף הצליחו חברות רבות להראות – גם לחברה הישראלית גם ללקוחות החברה בעולם וגם לעצמן - שאפשר לסמוך על ההייטק הישראלי גם בעת משבר מקומי.
1 צפייה בגלריה
הייטק במלחמה
הייטק במלחמה
(אילוסטרציה: Depositphotos)
על רקע פרסום דירוג Duns 100 מבית דן אנד ברדסטריט לחברות ההייטק שהכי טוב לעבוד בהן, התראיינו בכירים בחברות המדורגות בדירוג והסבירו כיצד פועל הענף בהיבטים העסקיים ובתרומה לחברה הישראלית בזמן המלחמה, איך ניתן לסייע לעובדים שהלחימה מאתגרת את היכולת שלהם לעבוד ולתפקד כשגרה, אילו פעולות יזמו חברות הטכנולוגיה כדי לסייע לחברה הישראלית בשעה המאתגרת בה המדינה נמצאת, והאם התקופה הנוכחית מייצרת הזדמנויות של חיבור משמעותי יותר בין החברות לעובדים.
לכתבה התראיינו מורן מלמוד, סמנכ"לית HR (VP HR) במרכז הפיתוח של חברת SAP בישראל, גיא קשטן, מנכ"ל Remitly ישראל, גליה אקשטיין, סמנכ"לית משאבי אנוש Palo Alto Networks IL.
מה דעתכם על האופן שבו מתפקד הענף מאז תחילת המלחמה, הן בהיבט העסקי והן בהיבט של סיוע לחוסן החברתי ולמאמץ המלחמה?
גליה אקשטיין: "על אף הכאב וההלם שכולנו חווינו מאז ה-7 באוקטובר, החברה שלנו המשיכה לעבוד, תוך מתן תמיכה מלאה בעובדים שלנו. המשכנו להתמודד יום-יום מול אתגרים אדירים באבטחת מידע עבור 85 אלף לקוחות בלמעלה מ-150 מדינות, ולהמשיך לחתור לפתרונות חדשניים. בתקופה זו המשכנו להשקיע והודענו על כוונתנו לרכוש שני סטארט-אפים ישראליים בתחום הסייבר, Dig Security, ו-Talon Cyber Security. המשכנו לגייס, למעלה מ-250 עובדים חדשים השנה, ולתכנן עוד גיוסים קדימה ל-2024. אנחנו רואים כיצד העובדים שלנו ממשיכים, למרות הכל, להיות מסורים למשימה שלהם - להפוך את העולם לבטוח ומוגן יותר מאיומי סייבר. כך גם כל ענף ההייטק הישראלי, שנרתם להמשיך ולפעול למרות המלחמה ותורם לחיזוק חוסנה של החברה הישראלית אשר ממשיכה לפעול ולצמוח על אף המצב".
גיא קשטן: "הייטק הוא מנוע הצמיחה של המשק הישראלי וזה באמת בא לידי ביטוי בשני הרבדים הללו. בהיבט העסקי, צריך לחלק את ההסתכלות ולהבחין בין חברות גדולות ובינלאומיות לבין חברות מקומיות. כמובן, יש שוני בין חברות התלויות בהכנסות חודשיות לבין חברות עם יותר יציבות, בין אם על ידי ביזור ההכנסות בעולם או השקעות. ברוב המקרים שאני מכיר, ההשפעה על הענף היא בעיקר בעקבות מחסור מסוים בכוח האדם וגם במורכבות מבחינת ההתמודדות הרגשית של העובדים בתקופה הזו. מנקודת מבטי, נכון לעכשיו אני לא רואה פגיעה מהותית. אני מאמין שיש השפעה מהותית יותר על עסקים פרטיים ומקומיים מאשר בהייטק.
בהיבט החברתי זה מעט שונה ואנחנו באמת רואים שההשפעה הראשית היא כמובן האבל הלאומי שרוב המשק הישראלי שרוי בו, כאשר הדבר בא לידי ביטוי ברמות שונות של השפעה. ועדיין, זו לא פעם ראשונה שאנחנו רואים את ההייטק מתגייס למען הקהילה, ראינו זאת גם בחודשים שקדמו למלחמה. אנחנו רואים איך כל חברה, כל אדם, רותם את הכישורים והיכולות הייחודיים שלו למען הקהילה. במקרה שלנו, מכיוון שקהל היעד העיקרי שלנו מורכב מעובדים זרים, ההתגייסות שלנו הייתה בעיקר למענם, אך לא רק, הוא התבטא גם בסיוע לחקלאי הדרום, עזרה לעמותות במיון תרומות ועוד, וזאת לצד יוזמות עצמאיות רבות של עובדות ועובדים בחברה".
מורן מלמוד: "מאז תחילת המלחמה אני עדה להירתמות אדירה ומעוררת גאווה של ענף ההייטק כולו. העובדים עצמם, אשר חלקם מגויסים בצו 8, וכן כאלה שלהם בני משפחה מגויסים, משקיעים ברמה האישית והארגונית ותורמים למאמץ המלחמתי.
ברמה הבינאישית ישנה התגייסות אדירה בצוותים, בייחוד של אלו שיש להם חברי צוות בחזית, שנותנים מעצמם מעל ומעבר ועובדים כפול על מנת לשמור על רמת תפקוד גבוהה, להמשיך ברציפות עסקית ובפעילות השוטפת. בהיבט החברתי, עובדי מרכז הפיתוח של SAP בישראל נרתמים לכל מהלך התנדבותי שאנו מובילים ואף מובילים פעילויות ויוזמות חברתיות בעצמם. בין אם מדובר בהשקעה כספית או בהשקעת זמן, ניכר הרצון האדיר לתת. גם ברמת ההסברה, ובוודאי בימים שהמלחמה התקשורתית נוכחת לא פחות מהמלחמה הממשית, אני רואה את העובדים עושים שימוש בערוצי התקשורת השונים באופן מושכל בכדי להפיץ תכני הסברה חשובים ביותר באופן שמגיע לקולגות שלנו מכל העולם".
כיצד החברה שלכם מנסה לסייע לעובדי החברה המושפעים מהמלחמה?
גיא קשטן: "הכל אצלנו מתחיל בהבנה עמוקה לגבי מצבו של העובד ומתן מרחב פעולה מלא. בפועל, אנחנו מתמקדים בחזרה הדרגתית לעבודה שהחלה בעבודה משותפת בצוותים ולאט לאט התקדמה לעבודה עצמאית כמו בשגרה. אנחנו כמובן מאפשרים גמישות בשעות העבודה כאשר מקרים מיוחדים מטופלים בנפרד והתמיכה היא הרבה מעבר למצופה, גם מצידם של העובדים.
במקרה שלנו מדובר בחברה גלובלית כך שלשמחתנו יכולנו להיעזר בחברי צוות בחו"ל שהתגייסו לעזור איפה שרק אפשר, מהרגע הראשון ועד היום. במקביל, אנחנו תומכים בחברי וחברות צוות במילואים ובאלו שבני/בנות הזוג במילואים, כמו גם תמיכה בחברי צוות שקרובי משפחתם נפגעו באירועי ה 7 באוקטובר. בנוסף, אנחנו רואים חשיבות עליונה בשמירה על הבריאות הרגשית של העובדים והעובדות שלנו ולכן העמדנו לרשות כלל העובדים גישה למשאבים רלוונטיים כמו ייעוץ רגשי, מעגלי תמיכה בעת משבר ועוד".
מורן מלמוד: "ראשית, אנו משקיעים רבות בניהול ופיתוח קשר אישי וקרוב עם כלל העובדים. אנחנו משקיעים זמן רב בהדרכת מנהלים בנושא וסיוע בלמידה ובהבנת צרכי העובדים ובשימת לב מיוחדת על זיהוי סימני מצוקה. כחלק מהיערכות זו, צוות משאבי האנוש לקח חסות על עובדים אשר להם מנהלים גלובליים, במטרה להיות לאוזן קשבת מקומית לכל צרכיהם.
בנוסף, כאשר אנו רחוקים מאוד מימי שגרה, העזרה והתמיכה שלנו בעובדים מתאפיינת וכוללת לעיתים סיוע בלוגיסטיקות שונות. אנו מקפידים על קשר שוטף עם בני המשפחה של עובדינו המגויסים ומספקים מענה לצרכים שביכולתנו לסייע. כך, יצא לנו לסייע לאשתו של עובד מגויס עם עוגת יום הולדת לכבוד חגיגה של אחד מילדיהם, סייענו לעובדים מפונים וכן לעובדים עם בני משפחה מפונים במציאת דירה וחיבור לחמ"לים שיסייעו בריהוט שלה. כמו כן, גם בנסיבות כאובות סייענו לעובדים שבני משפחותיהם נחטפו או נרצחו באספקת ארוחות ועוד. במישור הכלכלי, צוות ה- HR יחד עם ההנהלה המקומית השקיע מאמצים רבים להשיג תקציבי סיוע לעובדים אשר פונו מבתיהם ולאלה אשר מתגוררים במרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה וגבול לבנון, תקציבים אשר נועדו להקל על המורכבות הכלכלית שאף היא מהווה חלק משמעותי מההתמודדויות של התקופה הנוכחית. כמו כן, חילקנו שוברים לבני המשפחה של עובדינו המגויסים ולכבוד חג החנוכה חילקנו שוברים לכלל העובדים אשר כללו אפשרויות למתן תרומה כפי שציינתי, המשכנו ברציפות עסקית ובפעילות השוטפת גם בעת הזו, כאשר הענקנו גמישות בעבודה לעובדים אשר בני או בנות זוגם מגויסים. בנוסף, אנו מעודדים את העובדים לעשות שימוש בשירותי הייעוץ הפסיכולוגי שאנו מעמידים לרשותם".
גליה אקשטיין: "גם ב- Palo Alto Networks IL יש עובדות ועובדים שאיבדו בני משפחה וחברים בחודשיים האחרונים, עובדות ועובדים אשר משרתים במילואים או שבני משפחותיהם משרתים בצבא, או כאלה שנקראו למילואים.
העובדים שלנו תמיד במרכז, כך היה מאז ומתמיד, ואנו פועלים במגוון דרכים כדי לתמוך בהם ולסייע להם. הצהרנו מההתחלה שאנחנו מאפשרים לעובדינו גמישות מלאה בעבודה. הם יכלו לבחור האם לעבוד מהבית ובאיזה היקף והכל בהתאם ליכולתם בימים אלה. בנוסף, הצענו לעובדים תכניות לקבלת תמיכה נפשית באופן פרטני או קבוצתי, הנחינו את המנהלים ונתנו בידיהם כלים לניהול במצב משברי. מעבר לכך, הענקנו לעובדים עזרה ותמיכה אישית, כגון מענקים פיננסיים למשפחות של משרתי מילואים ולעובדים שנפגעו ישירות במהלך המלחמה, ועוד הפתעות קטנות ומנחמות עבור המשרתים ומשפחותיהם".
אילו פעולות ביצעתם בחברה כחלק מהרצון לסייע למאמץ המלחמתי?
מורן מלמוד: "על רקע התקופה המורכבת התאמנו את עצמנו למציאות המשתנה וצוות הרווחה של מרכז הפיתוח, בשיתוף עם וועד העובדים, נרתם לעשייה ענפה שכול מטרתה לסייע למאמץ המלחמתי. כחלק ממאמצים אלה, פעלנו לחבר בין עובדינו לבין יוזמות תרומה שונות, חלקן בחסות החברה וחלקן עצמאיות.
החברה לוקחת חלק בפרויקט "אמץ ישוב" של פורום האלופים ואימצה את קיבוץ נחל עוז בליווי וסיוע ארוכי טווח עד לשיקומו המלא של הקיבוץ. כמו כן, תרמנו לקהילת ה'נובה' בכדי לסייע במאמצי ההנצחה והשיקום, תרמנו למטה החטופים, ודאגנו שלכל עובד ועובדת תהיה ערכה שלמה ממטה החטופים למען העלאת המודעות. בנוסף SAP תרמה 250 אלף יורו למד"א (כ-1 מיליון שקל) ומעניקה תרומה כספית נוספת לעמותת אלון ואלה, הפועלת לסיפוק צרכים מיידיים עבור משפחות מעוטף עזה. החברה והעובדים רכשו סחורה חקלאית ישירות מחקלאים מאזור הדרום והעוטף ומהצפון בשווי של מאות אלפי שקלים. הסחורה החקלאית מחולקת כתרומה בין עמותות סיוע וארגונים המסייעים לתושבים המפונים ולחיילי צה"ל.
בנוסף, קיימנו מספר ירידים חברתיים "כחול לבן" לרווחת עובדינו, בני משפחותיהם וכן לתושבי רעננה והסביבה, אשר נתנו במה לעסקים מהעוטף, הצפון, ושאר חלקי הארץ המציעים מגוון מוצרים בתוצרת מקומית. במסגרת זו, אף קיימנו יריד שבו רכשנו תוצרת חקלאית במאות אלפי שקלים ישירות מחקלאי העוטף והצפון, ואת התוצרת העברנו כתרומה לעמותות שונות ולחמ"לים של מבשלים ומבשלות אשר עובדים ימים כלילות בהכנת מזון לחיילים ולמשפחות מפונות".
גליה אקשטיין: "כבר מפרוץ המלחמה הסטנו את מרבית תקציבי הרווחה, המיועדים לשימוש עבור עובדי החברה, לטובת תרומה לקהילה. בנוסף, גייסנו תרומות מכלל עובדי החברה בכל העולם, והתחייבנו שעל כל שקל שנתרם, החברה משווה. כך גויסו מעל 1.2 מיליון ש"ח, שהופנו לעמותות "לב אחד", "לקט ישראל" ו"איחוד הצלה". נוסף לכל אלו נתרמו על ידי החברה ועובדיה תרומות נקודתיות, כגון תרומת ביגוד עבור משפחות שפונו למלונות, בשיתוף חברת האופנה "גולף", מחשבים ניידים שנתרמו לילדים מפונים והפנינג חנוכה חגיגי ומפנק עבור משפחות שפונו מבתיהן. בנוסף לתרומות הכספיות, העובדים שלנו יזמו ערוץ התנדבות בסלאק הארגוני, בו הם שיתפו אפשרויות התנדבות וגייסו מתנדבים לאותן פעילות".
גיא קשטן: "כארגון, התמיכה שלנו היא בעיקר בעורף. ישנן מגוון יוזמות, כמו למשל, רכישת סלי פירות וירקות מחקלאי הדרום ושליחתם לכל העובדים שלנו הממוקמים בכל קצוות הארץ, מיון תרומות בשיתוף עם עמותות רלוונטיות, ויוזמות נוספות. לצד זאת, השקענו את מירב מאמצינו בסיוע לאוכלוסיית המהגרים אשר מהווים את קהל הלקוחות העיקרי שלנו, כאשר אנו מבצעים זאת ללא הפרדה בין לקוחות החברה לכאלה שאינם לקוחות החברה. כידוע, אוכלוסיית מהגרי העבודה הושפעה גם היא מהמלחמה אך בניגוד לישראלים אשר מרכז חייהם, משפחתם, וקהילתם פה בארץ, מרבית העובדים הזרים נמצאים פה לבד. כלומר, הם פה ללא משפחותיהם אשר נשארו במדינות המקור, הם לא יודעים את השפה, ומעבר לכל, לרוב אינם מכירים מציאות של מלחמה. מהרגע הראשון נרתמנו לסייע להם בציוד, בתרגום, בביקורים בבתי חולים של אלו שנפגעו מהמלחמה ושל אלו ששבו משבי חמאס".
האם לדעתכם הקשר בין העובד לחברה התחזק בתקופה הזאת? אילו ריקושטים אתם מקבלים?
גליה אקשטיין: "אנחנו רואים שהעובדים שלנו מעריכים מאד את היותנו עוגן יציב, מקום עבודה בטוח שמייצר עבור העובדים תחושת חוסן, וממשיך להשקיע ולצמוח בישראל. יש לנו את היכולת לאפשר לכלל עובדינו את הגמישות וההכלה הנדרשים להתמודדות עם המצב המורכב. גם עובדים שלא חוו אובדן אישי בעצמם מצויים כולם בתחושות לא פשוטות והגמישות וההכלה שאנו מספקים מסייעים להם בהתמודדות.
עובדים רבים סיפרו לנו שדווקא שגרת העבודה מהווה עבורם אי של יציבות בתקופה סוערת זו, ויש בה אף יכולת לריפוי הנפש. אנו מרכזים מאמצים בעשייה מתמשכת וגאים בעובדינו שממשיכים באחריות רבה להגן על העולם מפני איומי הסייבר. חשוב לנו להמשיך להיות ראויים להערכת העובדים, ולצד הדגש על העשייה, להמשיך להיות קשובים כל הזמן לצרכים המשתנים שלהם".
גיא קשטן: "אני מאמין שהקשר בין העובדים לחברה התחזק מאוד בתקופה הזו בעקבות ההכלה וההחלטות השונות שקידמנו לטובת העובדים, בין היתר על בסיס פידבק שאספנו מהעובדים באופן אישי. קשה לי להצביע על ריקושטים. מהרגע הראשון פעלנו בהכלה מוחלטת כלפי העובדים ובמקביל תקשרנו את המצב ואת הרגישות הנדרשת להנהגה הגלובלית אשר מייד הביעה את תמיכתה.
זמן קצר לאחר תחילת המלחמה נערך מפגש של מנכ"ל החברה הגלובלית עם העובדים בישראל כדי להתעדכן ולשמוע מאיתנו מה אנחנו צריכים. בפגישה הזו הובהר שהחברה עומדת לצידנו ותסיע במה שניתן. אחת מהשאלות שעלו במפגש - לאור האנטישמיות הגואה בעולם – נגעה לנושא הטיפול במקרים של אמירות אנטישמיות. בעקבות השאלה, המנכ"ל, יהודי בעצמו, הבהיר כי החברה מקדמת מדיניות של אפס סובלנות לאנטישמיות ולגזענות מכל סוג שהוא. ואכן, אנחנו מרגישים מאד בנוח בין 2,700 עובדי החברה ברחבי העולם".
מורן מלמוד: "חד משמעית כן. אנו רואה כי הקשר בין העובד לחברה נהיה קרוב יותר כאשר ערוצי התקשורת הינם ישירים והרמה האישית והבלתי אמצעית ייצרה חיבור רגשי עמוק.
בשיחות שלנו עם הנהלת החברה העולמית ועם גורמי התקשורת הפנים ארגוניים, אנו מוצאים אוזן קשבת ורצון לקבל את הפידבקים שלנו על מנת לדייק תקשורים ומסרים וכדי לשמור על רגישות לניואנסים מקומיים".