סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא ישראל יצחק בוג'י הרצוג בפגישה בחדר הסגלגל בוושינגטון
הרצוג וביידן, השבוע. "פגיעה בהרתעה" (צילום: Mandel NGAN / AFP)

המשבר מול ארה"ב: "הנכונות של הממשל להגן על ישראל במועצת הביטחון ובהאג עלולה להצטנן"

לדברי ד"ר שי הר צבי מהמכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, "ברמה של ההנהגות אנחנו בהחלט במשבר. עם זאת שיתוף הפעולה הביטחוני, הצבאי והמודיעיני איתן ונמשך כסדרו".

"זה לא שמחר בבוקר נקום והאמריקאים מנתקים מגע, אבל איפה שצריך את התיאום האסטרטגי, את התמיכה האמריקאית לבלום מהלכים נגדנו אם זה במועצת הביטחון, בפורומים בינלאומיים או בבית הדין הבינלאומי בהאג, שם אנחנו עלולים להיתקל בגישה אמריקאית צוננת", אמר ל"כלכליסט" ד"ר שי הר צבי מהמכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן.
המסר התקיף שהעביר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראש הממשלה נתניהו, "עצרו עכשיו את החקיקה", התקבל בממשלת ישראל באדישות ובהתעלמות עד כה. המסר של ביידן עלול לבלבל את הישראלי הממוצע, בעיקר מפני שזה הגיע עם שורת הבטחות מצד הממשל. בימים האחרונים הודיע הממשל כי ישראל מתקרבת ליום שבו אזרחיה יקבלו פטור אוטומטי מוויזה לארה"ב, נתניהו קיבל הזמנה מעורפלת לביקור בארה"ב והסכמי הנורמליזציה עם סעודיה בתיווך אמריקאי עוד לא ירדו מהשולחן למרות המתיחות.
ד"ר הר צבי מספק הסבר למסר הכפול שמגיע מצד האמריקאים: "ברמה של ההנהגות אנחנו בהחלט במשבר. יש פה שילוב של שני דברים, גם השינויים הקיצוניים המתוכננים במערכת המשפט וגם המדיניות כלפי הפלסטינים שמבחינת האמריקאים זו מקשה אחת. עם זאת חשוב מאוד להדגיש לכל אורך הדרך ששיתוף הפעולה הביטחוני, הצבאי והמודיעיני איתן ונמשך כסדרו".
לטענת הר צבי, השינויים במערכת המשפטית מאיימים לערער את הערכים הדמוקרטיים המשותפים לשתי המדינות. "מדובר בביטוי מפתח בעיני הממשל האמריקאי, הם חוששים שישראל תאבד את צביונה כמדינה דמוקרטית ליברלית, ולטענת הממשל תהיה לזה השפעה מהותית על המשך היחסים המיוחדים ועל הברית האסטרטגית שהתבססה על ערכים אלו".
על השפעת המשבר בין המנהיגים על ישראל הוא אומר: "העובדה שבסופו של יום אין שיח אסטרטגי בארבע עיניים, שיח אינטימי בין שני המנהיגים, יש לה השפעה מהותית על היכולת לקדם שיתופי פעולה אסטרטגיים ולתאם עמדות, בין השאר בנושא האיראני. הדבר השני זה ההיבט הסעודי, הדבר השלישי ואולי המהותי ביותר זו ההרתעה והעוצמה של ישראל. ברגע שאויבנו בין אם זה איראן, חיזבאללה או חמאס מקבלים את הרושם שיש משבר ביחסים בין ישראל לארה"ב אז יש פה נזק משמעותי".