סגור
מימין רן ארז ו יואב קיש על רקע כיתה ריקה
רן ארז ויואב קיש על רקע כיתה ריקה (צילומים: יאיר שגיא שלו שלום יריב כץ)

סופית: הבוקר - שביתה בתיכונים; קיש תקף: "ארז וסמוטריץ' רוצים שביתה"

הפגישה הלילית לא הניבה תוצאות. קיש: "סמוטריץ' וארז לא מבינים את גודל השעה, ואנחנו משלמים את המחיר". יו"ר ארגון המורים: "לקיש לא אכפת להתעלל בתלמידים". בתי ספר בדרום ובצפון מוחרגים מהשביתה

שנת הלימודים אמנם נפתחת בבוקר - אבל תלמידי התיכונים יישארו בבית. ארגון המורים העל יסודיים הודיע לקראת חצות באופן סופי כי ישבית את הלימודים.
לקראת חצות נפגשו הצדדים בעקבות זימון של שר החינוך יואב קיש. זאת לאחר שמיום שלישי לא התקיים מו"מ, ושני הצדדים החליפו ביניהם האשמות. הפגישה הסתיימה ללא תוצאות, וארגון המורים הודיע כי השביתה תתקיים כמתוכנן.
השביתה כוללת את החטיבות העליונות, כיתות י' עד י"ב וכן י"ג-י"ד. בדרום מוחרגים בתי הספר של המועצות האזוריות אשכול, שדות נגב, שער הנגב ומרחבים, בית ספר שקמה בקיבוץ יד מרדכי ובתי הספר ושל הערים שדרות, אופקים ונתיבות. בצפון מוחרגים בתי הספר כברי, בית ספר גליל מערבי, נופי גולן ומג'דל שאמס.
בפגישה הלילית השתתפו, מלבד קיש, יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס (השלטון המקומי הוא המעסיק של המורים), והממונה על השכר באוצר אפי מלכין.
ארז מסר הלילה: "לשר החינוך כנראה לא אכפת להתעלל במורים ובתלמידים למען יחסי הציבור שלו. לנו אכפת מהם. אין כל היתכנות לחתום על הסכם קיבוצי במהלך הלילה, גם אם יקרה הנס הבלתי אפשרי ודרישותינו ייענו. ללא הסכם מושלם וחתום לא יסתיים המאבק, לכן השביתה בעינה עומדת ותתקיים הבוקר כמתוכנן. אם למדינה לא אכפת להתעלל בתלמידים ובמורים לנו זה חשוב ואנו נמנע זאת".
קיש מסר: "לאחר ישיבת החרום והמו"מ הלילי שבו הנחתי מתווה פשרה נוסף, הגעתי למסקנה ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ' וגם רן ארז רוצים את השביתה. צר לי שהם אינם מבינים את גודל השעה. מדינת ישראל נמצאת במלחמה והם בקרב אגו פוגעים בתלמידים ובמורים. שניהם נכשלו להתעלות לגודל השעה ואת המחיר משלמים כולנו. כולי תקווה שהם ישימו את האגו בצד ונגיע להסכמות מוקדם ככל שניתן".
העובדה שקיש זימן את הפגישה מלמדת שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לא להתערב, וכך גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הם נותנים בכך ביטוי מובהק לחוסר העניין שלהם בסוגיית השביתה.
ביום שלישי הופסקו המגעים בין הצדדים על רקע סירוב המורים למעבר לחוזים אישיים והתעקשות האוצר בנושא.
בשבוע שחלף הציג קיש מתווה הכולל בין השאר תוספת של 2,000 שקל לכל מורה, כפי שסוכם לפני שנה. כן הוא הציע למורים תוספת רטרואקטיבית של 800 שקל לחודש מספטמבר 2023, כפי שדרש ארגון המורים והאוצר מתנגד. ארגון המורים מיהר לדחות את המתווה וטען שמדובר בהצעה שנכתבה על ידי האוצר.
בסרטון ששלח ארז למורים ביום שישי הוא הבהיר שברירת המחדל היא שביתה: "במשך שנתיים וחצי אנחנו מדברים עם משרד החינוך ומשרד האוצר ולא מתקדמים. מישהו חושב שהפוליטיקאים האלה במוצאי שבת ב-23:00 יפתרו את הבעיות? לכן אנחנו נשבות". הוא הוסיף כי "אם הבעיות ייפתרו כעבור יום יומיים שלושה אז נשקול אם לעצור את השביתה או לא".