סגור
טנק של צה"ל ברצועת עזה
טנק של צה"ל ברצועת עזה. הארגון פועל "להשמיע את הקול של המשפחות השכולות. זה כלי מאוד חזק" (צילום: Menahem KAHANA / AFP)

חשיפה: מאחורי קמפיין להמשך הלחימה עומדת עמותה המתוקצבת במיליונים על ידי הממשלה

עמותת "שיבת ציון לרגבי אדמתה" הפועלת בין היתר בחוות ומאחזים בשטחים, היא שעומדת מאחורי קמפיין "עד הניצחון" ברחבי הארץ, שבין היתר גם תקף את שר הביטחון, פרקליט המדינה ואחרים. פעיל בעמותה טען בשיחה עם תורם כי העמותה גם הפיצה סרטונים אנונימים נגד הרמטכ"ל ונגד "אחים לנשק". העמותה קיבלה בשנים האחרונות תקציבים ממשלתיים בהיקף של כ-7.4 מיליון שקל. גורם המכיר את פעילותה בתגובה: לא מכיר סרטונים אנונימיים. חשיפת שומרים 

בינואר השנה, כמה חודשים אחרי טבח ה-7 באוקטובר, טבע ראש הממשלה נתניהו את המונח "הניצחון המוחלט" ומאז חזר עליו בהזדמנויות רבות. "אנחנו ניכנס לרפיח ונשיג את הניצחון המוחלט", אמר בחודש מרץ. "אנחנו כפסע מהניצחון", אמר באפריל וכך זה המשיך. לאחרונה התמלא המרחב הציבורי בסיסמאות דומות: שלטים ברחבי הארץ הקוראים לממשלה ולצה"ל להמשיך בלחימה "עד הניצחון"; הוקמו דוכני החתמה המבקשים להחתים ולהתרים לטובת המטרה; ושלטים נתלו בצמתים שונים כשעליהם תמונות נרצחים וחללים ומתחתיהן הסיסמה "עד הניצחון".
מאחורי הקמפיין עומד גוף המגדיר עצמו כמטה "עד הניצחון". סקירת דף הפייסבוק שלו, שהחל לפעול באפריל השנה, מעלה כי לצד הדרישה להמשיך את הלחימה, מהדהד הארגון גם מסרים נגד בכירי מערכת הביטחון וברשויות המשפט. כך, בשבוע שעבר היה שותף בהתארגנות להקמת מאהל מול ביתו של שר הביטחון גלנט בקריאה להתפטרותו, משום שלדבריהם הוא "מונע ניצחון, דורש לסגת מפילדלפי ונצרים ודורש למסור את עזה לרש"פ". קודם לכן יצאו ב"עד הניצחון" נגד פרקליט המדינה על רקע חקירה שנוהלה בחשד להרג מחבל נוחבה.

1 צפייה בגלריה
קמפיין עד לניצחון עמותת שיבת ציון לרגבי אדמתה
קמפיין עד לניצחון עמותת שיבת ציון לרגבי אדמתה
קמפיין "עד הניצחון" של עמותת שיבת ציון לרגבי אדמתה
(צילום: מסך Ytube)
לדברי פעיל מרכזי במטה שעדותו הגיעה לידי שומרים, לצד הפעילות הפומבית פועלים בו גם להפצת מסרים שנויים במחלוקת, דוגמת סרטונים נגד הרמטכ"ל ונגד ארגון "אחים לנשק". על פי הפעיל, אלו מופצים ללא חותמת המטה.
כעת חושף תחקיר שומרים כי מאחורי מטה "עד הניצחון" עומדת עמותה המקבלת תקציבים ממשלתיים של מיליוני שקלים. קמפיין גיוס המונים שמנהל "עד הניצחון" בימים אלה, כמו גם שיחות עם פעיל בארגון, מלמד כי הכספים עבור הפעילות מגויסים על ידי עמותת ימין בשם "שיבת ציון לרגבי אדמתה", הפועלת גם תחת השם "ארצנו". הלוגו של ארצנו מופיע על חלק מפרסומי הקמפיין, והתורמים אף זכאים לקבל זיכוי במס הכנסה על תרומתם. בקמפיין מימון המונים שהוזכר קודם לכן, גויסו עד כה למעלה מ-200 אלף שקל, אך לדברי הפעיל זהו רק חלק מתקציב הפעילות.

כ-7.4 מיליון שקל מכספי המדינה

על פי האתר של ארצנו, הארגון פועל "לחזק ולהשריש את מאמצי ההתיישבות באזורים שונים בארץ, בשיפור וחיזוק החוסן הכלכלי, הביטחוני והתפקודי של ההתיישבות החקלאית". חלק נכבד מפעילות ארצנו, לפחות עד ה-7 באוקטובר, התרכז בעבודה בחוות ומאחזים שונים בשטחים, ביניהם כאלו שנבנו שלא כחוק ובהן גם מתנחלים שהואשמו באלימות. כך, בספטמבר אשתקד חשף שומרים, שהמינהל האזרחי החליט להעביר ל"שיבת ציון" כ-800 אלף שקל לצורך טיפול בנוער הגבעות.
כשבוע לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר התכנסה העמותה והוסיפה למטרותיה שמירה על יישובים וחקלאים, בין השאר באמצעות רכישת ציוד טקטי וטכנולוגי. במהלך השנה קיבלה שיבת ציון תמיכה ממשלתית בסך 1.7 מיליון שקל ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר, תחת הסעיף "תמיכות טבע - חרבות ברזל". בנוסף, העמותה תוקצבה השנה גם כ-400 אלף שקל ממשרד החינוך. בסך הכל, על פי אתר "מפתח התקציב", תוקצבה העמותה בכ-7.4 מיליון שקל ממשרדים ממשלתיים בשלוש השנים האחרונות.
בראש ארצנו עומד יונתן אחיה, איש ימין מוכר המתגורר בהתנחלות בבקעת הירדן. מאז כניסתו לתפקיד בשנת 2019, נסק תקציב העמותה מכ-600 אלף שקל ליותר משישה מיליון שקל שגויסו ב-2022. לאחיה יש קשרים טובים בליכוד ובינואר אשתקד אף פורסם באתר ה"ליכודניק", כי פקד כ-250 איש למפלגה.

עד הניצחון: "להשמיע את הקול של משפחות שכולות"

גייס כספים ב"עד הניצחון", ששוחח עם תורם פוטנציאלי, הסביר את המטרות והאסטרטגיה של הארגון. לדבריו, בארגון הבינו "שמהלך תקשורתי או חתירה לפגישות עם מקבלי החלטות בלי שטח לא שווה כלום", ולכן הם פועלים "להשמיע את הקול של המשפחות השכולות. זה כלי מאוד חזק להעביר את מה שהמשפחות ורוב העם רוצה". ומה העם רוצה? "הבנים שלנו, שמסרו פה את הנפש בקרב, הם העידו בכך שמה שחשוב להם זה עד הניצחון. באמת. בלי התייפייפות. בלי חצי", אמר.
לצד הפעילות הפומבית אמר הפעיל שהפורום פועל גם להפצת מסרים "בועטים יותר", כהגדרתו. חומרים אלו, לדבריו, מופצים ללא חותמת הארגון בגלל הרגישות שלהם. כך למשל, הוא סיפר שהמטה הפיץ סרטונים נגד תנועת אחים לנשק, ותקף אותה על התנהלותה טרום המלחמה וקריאתה לסרב להתנדב למילואים בשל ההפיכה המשפטית. החומרים הללו זכו לתהודה ניכרת מצד פעילי ימין.
סרטון אחר, לטענת הפעיל, הופץ כנגד הרמטכ"ל. לדבריו, הארגון קידם "סרטון שהסביר על ההתגמגמות שלו בכל מיני מצבים ומוציא אותו כנחנח". הפעיל סיפר שהסרטון הופץ ימים ספורים לפני פגישה עם הרמטכ"ל ולכן "על הסרטון אנחנו לא שמים את הלוגו כי זה פשוט צעד שיורה לנו ברגל. באותה נשימה (אנחנו) מייצרים לו תדמית של 'תתעורר על החיים שלך, אתה לא ממלא את התפקיד שלך'. וברוך השם גם ערוץ 14 הם עושים את העבודה בצורה מדהימה". יצוין, שדובר צה"ל מסר לשומרים כי לא מוכרת פגישה של הרמטכ"ל עם אנשי "עד הניצחון".
בארצנו סירבו להשיב לפניית שומרים, אך גורם הבקיא בפעילות התנועה אמר כי הוא אינו מודע לכך שסרטונים הופצו בצורה אנונימית כחלק מהפרויקט. "אולי לפעמים עושים טוויסט ימין או שמאל כדי להיכנס לתקשורת", אמר אבל הסביר כי המטרה העיקרית של הפרויקט הוא לתת למשפחות שכולות אפשרות לומר לציבור את אשר על ליבן ולהיות חלק מהשיח הציבורי, שלטענתו הוגבל בעיקר לצד אחד של המפה הפוליטית. לדבריו, "כל מה שהם רוצים זה שמישהו ישמע אותם, והם לא מסוגלים לשמוע או לדמיין מצב של הפסקת אש". עוד הוסיף הגורם כי בעמותה רואים בפרויקט "עד הניצחון" חלק ממטרותיה, כאשר הסלוגן הוא בכוונה לא "עד הניצחון המוחלט", כדי שלא יהיה לקמפיין זיהוי פוליטי.