סגור

מיכאלי וליברמן חתמו על הצו להקצאת הרציפים הריקים לנמלים הפרטיים

ממחר יוקצו רציפים 7-8 לנמל המפרץ בחיפה שבשליטת SIPG ורציף 28 לחברת נמל הדרום באשדוד שבשליטת חברת TIL, לפריקת מטען כללי. מדובר בצו זמני לשנתיים או עד למועד הקטנת תור של האוניות בנמלים. זאת למרות הקונצנזוס המקצועי כי המהלך לא יפתור את בעיית הפקק

שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן חתמו על אישור הקצאת הרציפים 7-8 לנמל המפרץ שבחיפה שבשליטת SIPG ורציף 28 לחברת נמל הדרום שבאשדוד שבשליטת חברת TIL, החל ממחר לתקופה זמנית של שנתיים או עד למועד הקטנת התור, המוקדם מבניהם.


לפי האישור שעליו חתמו מיכאלי וליברמן, הנמלים יוכלו להשתמש ברציפים הריקים החל ממחר (14.4) למשך תקופה של שנתיים, או עד 60 יום מקבלת הודעה מאת מנהל רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) שקובעת כי הפקק הצטמצם, כאשר המועד המוקדם יותר הוא זה שקובע.
על אף שהאישור הפעלה ניתן החל ממחר, באותה נשימה הנמלים יצטרכו להסדיר את השימוש ברציפים מבחינה רגולטורית, והליך זה צפוי להימשך מספר שבועות.

2 צפייה בגלריה
מימין: שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק
מימין: שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק
מימין: שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק
(צילום: יוסי זמיר)

לפי האישור, ההגדרה שקובעת כי הפקק צומצם היא שמשך ההמתנה הממוצעת של אוניית מטען כללי במשך רבעון שלם תהיה נמוכה מ-20 שעות. הפעם האחרונה בה זמן ההמתנה לאוניית מטען כללי בנמל אשדוד הייתה נמוכה מ-20 שעות הייתה בשנת 2012.
ההגדרה של רציפים 7,8 ו-28 כרציפי מטען כללי לא תאפשר לנמלים החדשים לפרוק שם מכולות, אך היא כן תאפשר להם לפרוק אוניות הנושאות רכב, שמוגדרות באופן פורמלי כמטען כללי לפי הוראות רספ"ן. גורמים בנמלים החדשים אמרו ל"כלכליסט" כי כרגע פריקת רכב ברציפים החדשים אינה על הפרק אך הם הדגישו כי מותר להם לעשות זאת באופן חוקי. פריקת רכב נחשבת לרווחית הרבה יותר מאשר פריקת מטען כללי רגיל, וזאת מפני שמדובר בפריקה פשוטה שאינה מצריכה מנופים או הכשרה מיוחדת לעובדים.
לפני שבועיים, לאחר חנוכת קו הרכבת החדש של מודיעין-ירושלים, אמרה שרת התחבורה ל"כלכליסט" כי הענקת הרציפים הריקים לנמלים הפרטיים לא תוביל לצמצום פקק האוניות שתוקף את ישראל כבר יותר משנה. באותה שיחה אמרה כי הפקק נובע ממחסור בכוח אדם ורציפים נוספים לא יועילו. לעמדה שהציגה השרה שותפים גם כל גורמי המקצוע הבכירים בתחום הנמלים: מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, מנהל רספ"ן יגאל מאור ומנכ"ל חברת נמלי ישראל איציק בלומנטל. למרות הקונצנזוס המקצועי, הודיעה השרה בשבוע שעבר על הענקת רציפים 7 ו-8 בחיפה ורציף 28 באשדוד לשני הנמלים הפרטיים החדשים.

2 צפייה בגלריה
עגורנים נמל חיפה
עגורנים נמל חיפה
עגורנים בנמל חיפה
(צילום: ורהפטיג ונציאן)

בהודעה שפרסם היום האוצר נכתב כי "נמלי ישראל הם שער הייבוא והייצוא העיקרי של סחורות למדינת ישראל. במשך יותר משנה נמשך פקק ארוך בכניסה לנמלים, כשנכון להיום ישנן מעל ל-80 אוניות מחוץ לנמלים. הקצאת שלושת הרציפים תגדיל את יכולת הפריקה של מטען כללי, ותקצר את משך ההמתנה של אוניות מחוץ לנמלים. העיכוב בפריקת האוניות מגלגל עלויות על הייבואנים והייצרנים, ואלו מתגלגלים באופן מיידי לצרכנים בדמות עליית מחירים, שמתווספת ומחמירה את עליית מחירי הסחורות וההובלות העולמית. על פי הערכות גורמי המקצוע באגף הכלכלנית הראשית עלות התור למשק הישראלי היא עשרות מיליוני שקלים בכל יום". עוד נכתב כי "הצעד הוא חלק ממכלול צעדים להורדת יוקר המחייה לאזרחי ישראל שהשפעתו צפויה בקרוב".
במקביל, בית המשפט הוציא היום צו מניעה זמני לשביתה בנמלים עד ל-2 ביוני או עד למתן החלטה אחרת. ההסתדרות איימה בהשבתת הנמלים בעקבות הענקת הרציפים הריקים לנמלים הפרטיים ובעקבות החלטת הנמלים הפרטיים לפרוק מטען כללי גם ברציפים הקיימים שלהם.