סמוטריץ' והחרדים רוצים להפסיק את עבודות הרכבת בשבת, גולדקנופף: "כוח עליון יעכב את זה"
סמוטריץ' והחרדים רוצים להפסיק את עבודות הרכבת בשבת, גולדקנופף: "כוח עליון יעכב את זה"
הקבינט החברתי-כלכלי התכנס לראשונה מהשבעת הממשלה, וחלק ניכר ממנו עסק בעבודות הרכבת בשבת. שר האוצר והחרדים התנדבו לסגור את איילון כדי למנוע עבודות בשבת - אף שאין עבודות באזור כרגע. השרים אופיר אקוניס, חיים כץ וניר ברקת מהליכוד התנגדו
הקבינט החברתי-כלכלי התכנס היום לראשונה מאז הושבעה הממשלה, וחלק ניכר ממנו עסק בעבודות הרכבת בשבת, אף שהנושא לא היה בכלל על סדר היום. במסגרת הדיון בקבינט דרשו נציגי יהדות התורה - שר השיכון יצחק גולדקנופף וסגן השר במשרד התחבורה אורי מקלב - לעצור את העבודות על חשמול הרכבת בשבת – ואליהם הצטרף שר האוצר סמוטריץ' שתמך בעמדתם. מנגד, השרים אופיר אקוניס, חיים כץ וניר ברקת מהליכוד התנגדו לעצירת העבודות וטענו כי מדובר בפגיעה בסטטוס קוו.
הנושא עלה לדיון בקבינט מפני שאנשי משרד התחבורה הציגו לשרים את הסכם ההפעלה החדש של הרכבת שעוסק בכלל בהיבטי תפעול ומימון של החברה הממשלתית. כחלק מהדיון עלה הרעיון להכניס לתוך ההסכם את נושא העבודות בשבת כדי להסדיר את העניין. הרעיון זכה להתנגדות מצד השרים החרדיים גולדקנופף ומקלב. לפי דיווחים, גולדקנופף אמר: "אנחנו דורשים שלא יחללו שבת ולא יאפשרו עבודות בשבת של חשמול הרכבת. אם יעבדו בשבת, כוח עליון יעכב את זה. אין בזה ברכה". סגן השר מקלב הוסיף: "אסור לעבוד בשבת, זו תקלה. אנחנו צריכים להקל על נתניהו ולא לייצר לו עוד משברים עם עבודות בשבת. אין סיבה שיעבדו בשבת".
לשני השרים החרדיים הצטרף סמוטריץ' שאמר: "העם היהודי הביא לעולם את השבת, עלינו לשמור עליה. הטיעון שמחייב עבודה בשבת הוא שאסור לסגור את איילון, אבל סוגרים אותו להפגנות". עוד אמר: "לא בונים כבישים בשבת וכך גם לא יבנו רכבת בשבת. העלויות זניחות, ואני כשר אוצר אגבה כל דרישה תקציבית לגבי מניעת חילול שבת".
דברי שר האוצר אינם נכונים. נכון להיום, אין עבודות בשבת שמובילות לסגירת איילון. עבודות החשמול, שעליהן דובר בממשלה, כבר מזמן לא נמצאות בתל אביב ובימים אלו הן מבוצעות בדרום הארץ וצפונית לבנימינה. עבודות תשתית אחרות שחייבו את סגירת איילון הן עבודות על קו הרכבת הקלה הירוק של חברת נת"ע בגוש דן – אך אלו דווקא בוצעו בחודשים האחרונים על ידי הממשלה הנוכחית באישור שר הכלכלה ניר ברקת שאמון על אישור העבודות בשבת ובעצימת עיניים של השרים החרדים.
אמירותיו של שר האוצר משקפות את זה שהוא לא רק לא בקיא בפרטים – אלא שהוא אף מתנדב לסגור את נתיבי התחבורה המרכזיים ביותר של ישראל בהינף יד אף שאין שום צורך ממשי לעשות זאת.
עצירת עבודות הרכבת בשבת תפגע באופן משמעותי בכל הפרויקטים שעליהם הרכבת עובדת, בין אם בפרויקט חשמול הרכבת, הקמת המסילה המזרחית, הקמת המסילה הרביעית באיילון, הקמת מסילת 431, שדרוג מערכת האיתות ופרויקטים נוספים - מה שצפוי להוביל לנזק של מיליארדים רבים למשק. בשנה וחצי האחרונות הרכבת הגישה מעל 80 בקשות שונות לביצוע עבודות בשבת, כאשר בכל אחד מהמקרים מדובר על עבודות בהן פועלים 200–400 עובדים.