כשנמל אילת משותק: מחיר המכולה עולה, הסחורה מתעכבת
כשנמל אילת משותק: מחיר המכולה עולה, הסחורה מתעכבת
העלייה בתדירות תקיפות החות'ים בשבוע האחרון דורשת מאוניות ההובלה שינויי מסלול, והמחיר למכולה מתייקר שוב ב־500-1,000 דולר. לפי יבואנים, השינוי עוד לא משפיע על המחירים, אך אם המצב יימשך "נרגיש את זה בכיס"
אוניות מכולה שמביאות מוצרי צריכה בהם נעליים, בגדים, רהיטים, או מוצרי חשמל, היו נכנסות לים האדום, עוברות את תעלת סואץ ומשם נכנסות לנמל אשדוד וחיפה. היום הן לא יכולות להיכנס לים האדום בשל התקיפות של החות'ים וצריכות להקיף את אפריקה ולהגיע לישראל דרך מיצרי גיברלטר בדרום ספרד, מה שמאריך את זמן ההפלגה שלהן ב־18-20 יום. חברות הספנות הודיעו שהסיבוב הזה ייקר הובלת כל מכולה ב־1,000-500 דולר בממוצע, בגלל התארכות המסע ועלות הדלק. בנוסף, מרבית חברות הספנות כבר העלו במהלך המלחמה את מחיר הביטוח בגלל איום הטילים על ישראל.
הובלת מכולה עולה כיום סביב 2,000 דולר ועלייה של 500–1,000 דולר למכולה משמעותה התייקרות של אחוזים בודדים על כל פריט שמיובא לישראל. עבור היבואן לא מדובר בסכום גבוה, אך אם המצב הנוכחי יתארך, האם היבואנים יסכימו לספוג את העלות או ימהרו לגלגל אותה על הצרכן? בשלב זה, לא מדברים בענפי הצריכה על עליות מחירים לצרכנים ולחלק מהיבואנים הגדולים יש הסכמים ארוכי טווח עם חברות הספנות, ולכן לפחות עד סוף השנה הן לא ייפגעו מעליות מחירי המכולה.
בימים אלה שש אוניות של חברות הספנות צים, מארסק ו־MSC עם מכולות של יבואנים מתחום מוצרי הצריכה עושות דרכן מהמזרח הרחוק לישראל. כמה ימים לאחר שיצאו לדרך, חלקן הודיעו שלא יכניסו את האוניות לים האדום ויאלצו לעשות סיבוב גדול יותר. בדרך כלל, זמן ההובלה של אוניית מכולה מהמזרח הוא שלושה שבועות בממוצע. יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, אומר כי האיום מצד החות'ים מאריך את זמן ההובלה פי שתיים: "אוניות מכולה יוצאות פעם בשבוע מהמזרח הרחוק לנמל חיפה ואשדוד, וממשיכות גם הלאה לנמלים נוספים בעולם. עכשיו העיקוף שהן נדרשות לעשות מאריך את הזמן פי שניים, שלושה שבועות נוספים לכל הובלה, וזה מייקר את עלות ההובלה עבור כל אונייה, בחצי מיליון עד מיליון דולר, תלוי בגודל ובשווי שלה".
בתחום האופנה, מרבית הפריטים של היצרניות מיוצרים במזרח הרחוק ומיובאים לישראל. לדברי שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, "הארכת המסע בים תאריך את הגעת המוצרים בשלושה שבועות, וזה ישפיע בכ־5%-3% על מחיר הפריט. אנחנו נרגיש את זה בכיס. לא הייתי ממליץ לאף אחד להקל ראש גם באחוזים הבודדים האלו".
בענף האופנה עליות מחירים לא יתבצעו מיידית מכיוון שהאירוע תפס את הקמעונאים כשכל סחורת החורף כבר בישראל וסחורת עונות האביב והקיץ אמורה להגיע לארץ בתחילת פברואר. אם עד אז מדינת ישראל לא תתגבר על הבעיה שיצרו החות'ים בים האדום, סביר להניח שהיבואנים יעלו את מחירי פריטי הקיץ.
בענף מוצרי החשמל השפעת העיקוף בים תתבטא ב־10 שקלים על מוצר קטן ועד 50 שקל למקרר, תלוי בנפח המוצר. במקביל לעלויות ההובלה שמתייקרות, הדולר יורד ולכן יבואני החשמל אומרים שאינם מתכוונים לייקר את המוצרים בשלב זה. הירידה בצריכה והעובדה שהצרכנים לא ממהרים להוציא כסף יקשו על היבואנים להעלות מחירים.
משה ממרוד, הבעלים של תדיראן, מוביל מזגנים מהספק בסין באמצעות חברת צים. לדבריו, בשלב זה, הוא לא נדרש לעליות מחירים ואין לו כוונה לייקר את מחיר המזגנים. "בינתיים עוד לא התבקשנו לשנות מחיר, צים עוד לא הודיעה לנו אבל כן הודיעה שהיא משנה את ציר התנועה והוא יהיה ארוך יותר. בפועל, מה שצריך להגיע יגיע באיחור, אבל עוד יש לנו סחורה", אומר ממרוד. "לגבי מחיר לצרכן, אני לא חושב שנייקר את המחירים. אם זה יהיה סיפור שיסתיים בתוך חודש, אני לא מאמין שזה יגרור עליות מחירים. אין ספק שאם זה יימשך עוד הרבה זמן, תהיה לזה השפעה כי לחברות הספנות עולה יותר והן יגלגלו את זה על היבואנים".
אפי המילטון, יבואן שיאומי ומידאה, אומר גם הוא שאין לו כוונה להעלות מחירים: "המכולה תתייקר לי אבל ההתייקרות זניחה וכרגע לא תהיה השפעה על המחיר לצרכן".
"מחירי ההובלה בחברות הספנות התחילו לעלות לפני כשבועיים", מסביר יריב יונה, סמנכ"ל תפעול חברת ניופאן. "בלי קשר לחות'ים, בעונה הזו, לקראת סוף השנה וראש השנה הסיני בפברואר, מחירי ההובלה הימית עולים. ברוח המלחמה, ישנם הטלים שהתווספו כגון 'היטל מלחמה'. ההשפעה הכספית על מוצרי חשמל בארץ תלויה במוצר ובהסכם שיש לכל יבואן עם חברת הספנות והיא יכולה להגיע עד עשרות דולרים למוצרי חשמל גדולים".