פרסום ראשון הבניינים נהרסו - אבל מיזם הפינוי בינוי נעצר: "חפרו על תחנת מטרו עתידית"
פרסום ראשון
הבניינים נהרסו - אבל מיזם הפינוי בינוי נעצר: "חפרו על תחנת מטרו עתידית"
פרויקט פינוי בינוי של חברת בוני התיכון בקרית אונו, במסגרתו כבר נהרסו ארבעה בניינים בעיר, אושר על ידי מהנדס העירייה אף על פי שתוכנית המטרו אושרה חודשיים קודם לכן. נכון לעכשיו, 120 דיירים לא יודעים מה יעלה בגורל דירותיהם
צו הפסקת עבודה הוטל על פרויקט פינוי בינוי ברחוב לוי אשכול בקרית אונו של חברת בוני התיכון לאחר שהתגלה כי חפרה לתוך שטח שבו אמורה להיות תחנה עתידית של המטרו. הרשות לאכיפה במקרקעין, שתוציא היום את הצו, אף צפויה לזמן את מהנדס העיר קרית אונו לחקירה משום שהוא חתום על היתר הבנייה שאיפשר את החפירה לכאורה בניגוד לחוק - ואכן, על ההיתר שבידי כלכליסט חתום גם ראש העירייה ישראל גל. בעקבות האירוע החליט נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון במשרד הפנים, להשהות את הליך חידוש ההסמכה של הוועדה המקומית קרית אונו לוועדה עצמאית - תואר המקנה לוועדה סמכויות ומאפשר לה להפיק היתרי בנייה ללא פנייה לוועדה מחוזית.
במסגרת הפרויקט של חברת בוני התיכון ברחוב לוי אשכול בעיר נהרסו ארבעה בניינים שבהם 120 דירות. אמורים להיבנות שלושה מגדלי מגורים בני 21-17 קומות בהם 359 דירות, מהן 221 דירות מיועדות למכירה ו-138 אמורות להימסר לדיירים המפונים. בנוסף, בצמוד למתחם הזה חברת בוני התיכון מקדמת חיזוק של בניין ללא הריסתו. בשלב זה לא ברור אם ובאילו תנאים שני הפרויקטים יוכלו להתקדם.
צו הפסקת העבודה, כאמור, נדרש לאחר שהתברר בבדיקה של רשות האכיפה ומנהל התכנון כי באוגוסט 2022 הוועדה המקומית של קרית אונו הפיקה לחברה היתר חפירה ודיפון בשטח שחלקו זולג לתוך אזור שבו אמורה לקום תחנה של המטרו. זוהי תחנה אחת מתוך שתי בקרית אונו בקו העתידי M3 של המטרו.
התוכנית של הקו נכנסה לתוקף חודשיים קודם לכן, ב-2 ביוני 2022, לאחר שאושרה סופית על ידי הממשלה, וכמובן שעל השטח שמסומן ביעוד תחנה אסור לבנות שום דבר. כחודש וחצי אחר כך רשות הרישוי של העירייה דנה בבקשת החברה להיתר ואישרה אותו, כשבאוגוסט הוא הופק בפועל. הליך תכנון המטרו החל בנובמבר 2019 ונעשה בשיתוף עם העיריות, כך שהתוואי ומקום התחנות היה ידוע ומוכר לעירייה הרבה לפני אישורו הסופי.
בפברואר השנה, סיור שגרתי של אנשי חברת נת"ע שמובילה את פרויקט המטרו גילה את החריגה והורה ליזם לעצור את העבודות. בהמשך החלה בדיקה של הנושא וכעת התקבלה החלטה להוציא צו הפסקת עבודה.
העובדה שבמסגרת הפרוייקט נהרסו בנייני מגורים ואין לדיירים לאן לחזור מציבה את המדינה בדילמה. אנשי המקצוע במנהל התכנון בוחנים כעת פתרונות אפשריים. הבור שנחפר בעומק של 34 מטר מיועד ליסודות ולחניונים של הבניינים החדשים, אלא שחלקו ממוקם בדיוק על אחת היציאות מתחנת המטרו - מה שאומר שאם פרויקט המגורים ייבנה כפי שהוא המדינה תיאלץ לשנות את תחנת המטרו. אחת האפשרויות שנבחנות היא לבטל את אותה יציאה. אפשרות אחרת, מסובכת יותר, היא לתכנן מחדש את אזור התחנה, אלא שמדובר בהליך ארוך שיחייב אישור מחדש של הקטע הזה במועצה הארצית לתכנון ובניה.
המטרו הוא פרויקט התשתית היקר והמורכב שבוצע בארץ אי פעם. עלות הקמה של תחנה כמו זו שבקרית אונו היא כ-700 מיליון שקל. שינוי התוכנית יעכב את הפרויקט בחודשים ויוסיף לו עלויות שלא נלקחו בחשבון קודם לכן.
מחברת בוני התיכון נמסר בתגובה: "החברה קיבלה היתר לפני כשנה, לאחר אישור כל הגורמים הנדרשים ופועלת במסגרתו. אנו בטוחים שיימצא פתרון מהיר לשביעות רצון כל הצדדים".
מעיריית קריית אונו נמסר בתגובה: "העירייה והועדה המקומית קריית אונו רואות חשיבות רבה בפרויקט המטרו והקמת תחנות לרווחת תושבי קריית אונו. הן פועלות בשיתוף פעולה מלא עם כל גורמי המקצוע הרלוונטיים במטרה לאפשר קידום הפרויקט והצלחתו, כמו גם מתן אפשרות לתושבי העיר להמשיך ככל הניתן בפרויקטים של התחדשות עירונית שאושרו בתכניות תקפות. בימים אלה שוקדים כל אנשי המקצוע על מציאת פתרון הולם לנקודות הממשק בין פרויקטים אלו כך שמצד אחד תתאפשר תנופת הפיתוח לרווחת הדיירים ומצד שני לא ייפגע תוואי הרכבת התחתית שנועד לכלל משתמשי התחבורה הציבורית".