סגור
זירת הפיגוע ב תל אביב 19.8.24
זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: קובי קואנקס)

פרשנות
הפיגוע בת"א: עם רוח גבית מאיראן, מוקד המערכה עובר מעזה ליו"ש

הפיגוע שאירע אמש בתל אביב, עליו לקחו אחריות חמאס והג'יהאד האיסלאמי, ממחיש את ההתעצמות של שני הארגונים הללו בגדה המערבית, על חשבון הרשות הפלסטינית שהולכת ונחלשת. בחסות המצוקה הכלכלית של הפלסטינים ומימון מאיראן, מצליחים ארגוני הטרור לגייס עוד ועוד מחבלים

אל הפיצוץ שאירע אמש בדרום תל אביב יש להתייחס כניסיון פיגוע "מוצלח" של ארגוני הטרור הפלסטינים ולהדליק את כל הנורות האדומות במערכת הביטחון. בפעם הראשונה מאז תחילת המערכה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר, מצליח מחבל שבתיקו מטען נפץ במשקל של מספר קילוגרמים לעשות את הדרך ככל הנראה משכם לתל אביב, למרות מצב הערנות המוגבר בישראל בעיקר נוכח האיומים מכיוון הציר השיעי.
הפיצוץ אירע מסיבה לא ידועה באזור שאינו הומה אדם. אם מדובר בכשל טכני, ייתכן שהדבר מעיד על כך שהתשתית שהוציאה אותו עדיין לא הגיעה ליכולת מבצעית גבוהה ולכן הצורך הדחוף לסכל אותה לפני שתמשיך לייצר מטענים נוספים ואולי מתוחכמים יותר. אם הפרטים שפורסמו עד כה מדויקים והמחבל הוא אכן בסביבות גיל 50, הדבר יכול להעיד כי תשתית הטרור שהוציאה אותו ניסתה וגם הצליחה להערים ולעקוף את אמצעי האבטחה של ישראל, שכן מחבלים מתאבדים בגיל שכזה אינם אופייניים מהעבר.
לקיחת האחריות של חמאס והג'יהאד האסלאמי על הפיגוע אינה צריכה להפתיע. שני ארגוני הטרור הגדולים ביותר ברצועת עזה ספגו בעשרת החודשים האחרונים מכה אנושה מידי צה"ל ואיבדו את מרבית הנכסים הצבאיים שלהם שם. אבל במקביל לכתישה בדרום, מגבירים שני הארגונים הללו את מאמציהם להתבסס באיו"ש, על חשבון כוחות הרשות הפלסטינית וזאת גם בדרך של התעמתות מזוינת איתם.
בשנים האחרונות, ובדגש מיוחד מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה, איראן וחמאס חו"ל הזרימו מיליוני דולרים לאיו"ש והגבירו את מאמצי הברחת האמל"ח וחומרי הנפץ, בעיקר דרך הגבול הירדני. מי שפוגשים בשטח את השלכות הגברת זרם הכספים והאמל"ח לאיו"ש הם חיילי צה"ל, שנאלצים להתמודד בחודשים האחרונים עם מטענים רבי עוצמה ומתוחכמים הרבה יותר מבעבר, וזאת במהלך פעילותם היומיומית נגד תשתיות הטרור בטול כרם, ג'נין ושכם.
לצד פעילות הסיכול האינטנסיבית של צה"ל, באיו"ש קיימת בימים אלה מוטיבציית שיא להוציא לפועל פיגועים, דבר המשתקף בפיגועים יומיומיים, בין אם באמצעות חוליות מאורגנות כמו בכביש הבקעה בשבוע שעבר או באמצעות "זאבים בודדים" כמו במקרה של פיגוע הפטיש בקדומים אתמול. מוטיבציה זו נובעת מעירוב של אידיאולוגיה ג'יהאדיסטית רצחנית, מראות המלחמה ברצועה וחולשת הרשות הפלסטינית. לכל אלה מתווספת הרוח הגבית מכיוון טהרן.
מלאכתם של ארגוני הטרור שנהנים מזרם של מזומנים לגייס עוד מחבלים נעשית קלה יותר בתקופה הנוכחית גם נוכח המצוקה הכלכלית הגוברת באיו"ש. לפי הערכות של הבנק העולמי, המשק הפלסטיני בגדה המערבית ירשום השנה צמיחה שלילית של כ-6%. ארגון העבודה הבינלאומי דיווח באחרונה כי 32% מהמשרות בגדה אבדו מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר. לפיכך, שיעור האבטלה בקרב הפלסטינים באיו"ש זינק ל-30%, לעומת כ-14% ערב המלחמה. חלק משמעותי מהמשרות שאבדו היו בשוק העבודה הישראלי (כ-130 אלף עובדים ברישיון), אך גם עסקים מקומיים באיו"ש נאלצו לצמצם את מספר העובדים ולהפחית פעילות בשל הירידה בביקושים עקב התכווצות ההכנסות.
העסקים הפלסטיניים שעוד שורדים נאלצים להתמודד עם עלייה במחירי ההובלה עקב הגברת אמצעי הביטחון על ידי צה"ל ועם אובדן השוק בעזה, שנחשב עד 7 באוקטובר שוק יעד משמעותי עבור מספר לא מבוטל של חברות פלסטיניות הפועלות באיו"ש. הרשות הפלסטינית, המעסיקה הגדולה ביותר באיו"ש, סובלת אף היא מקשיי נזילות, בין השאר בשל קיצוץ העברת הכספים מישראל, דבר המקשה עליה לשלם את שכר מועסקיה, שבחודש שעבר נאלצו להסתפק ב-70% ממנו.
הפיגוע בתל אביב הוא אינדיקציה כי ארגוני הטרור שואפים להחזיר את טרור המחבלים המתאבדים למרכזי הערים בישראל. ההתמודדות עם כוונות אלה תצטרך להתבצע על ידי סיכול ההברחות ותשתיות הטרור בשלב מוקדם ככל הניתן, אך גם יהיה צורך לחשוב אם ישנה דרך להקל על הלחץ הכלכלי באיו"ש מבלי לאפשר לטרור הרצחני לנצל זאת לטובתו.