סגור

המחדל של אחרי ה-7 באוקטובר
החזרת החטופים: המפתח להמשך קיומה של מדינת ישראל

מאז השביעי בוקטובר, מדינת ישראל ניצבת בפני אתגר קיומי במישורים הביטחוני, האסטרטגי, המדיני, הכלכלי והחברתי. כאשר מנתחים את המטרות שהוגדרו למלחמה, נחשפת בעיה לוגית בסיסית: השגת שתי המטרות – השמדת חמאס והשבת בני הערובה – אינה אפשרית במקביל, אלא חייבת להתבצע בטור, אחת אחרי השנייה.
חמאס הוא רק קצה הקרחון, אחת מזרועות התמנון של איראן, בדומה לחיזבאללה. כפי שלמדנו מהניסיון האמריקאי לאחר ה-11 בספטמבר, משימה כזו מצריכה זמן, משאבים, וקואליציה גלובלית רחבה, ולא יכולה להסתיים במבצע צבאי אחד של מדינה אחת, אפילו לא המעצמה הגדולה בעולם. לכן, הניסיון לחיסול חמאס כפי שישראל מנסה לעשות מאז ה-7 באוקטובר, לא רק שחסר תוחלת, אלא גם מקטין את הסיכוי להשגת המטרה השנייה – השבת החטופים בשלום.
הסתירה במטרות המלחמה הובילה לכך שמצבה של ישראל מתדרדר מיום ליום, ללא אור בקצה המנהרה. אנחנו משלמים מחירים כבדים ביותר – חיי אזרחים, ילדים, חיילים והחטופים; שחיקה בהרתעה, שחיקה של הצבא ומפקדיו, חייליו וכליו; והפקרת הצפון.
1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 28.1.21 אורן קניאל מנכ"ל אפספלייר
מוסף שבועי 28.1.21 אורן קניאל מנכ"ל אפספלייר
אורן קניאל
(צילום: תומי הרפז)
המלחמה בעזה, שבתחילתה זכתה לתמיכה ולגיטימציה בינלאומית רחבה, החלה לספוג ביקורת חריפה מרחבי העולם, כולל עלייה משמעותית בגילויי אנטישמיות. כאשר שרים בכירים בממשלה קוראים לפעולות קיצוניות כמו הטלת פצצה גרעינית על עזה, ומראות של הרס והרג אזרחים נחשפים לעולם, גם מי שאינם אנטישמיים מתחילים להעלות סימני שאלה לגבי הצדק שבפעולות ישראל. המראות הקשים, ההתבטאויות והמעשים חסרי האחריות של שרים בכירים יוצרים נזק אדיר וארוך טווח לדימויה של ישראל וליכולתה להגן על אזרחיה.
השבת החטופים אינה רק הבסיס לאתוס הישראלי, הציוני והיהודי – היא המפתח היחיד להמשך קיומה וביטחונה של מדינת ישראל. כדי לחסל את חמאס, עלינו ליצור קואליציה בינלאומית ולבנות אסטרטגיה לפתרון הסוגיות הביטחוניות המהותיות המאיימות על המדינה. כדי להשיג זאת, יש להעמיד את החזרת כל החטופים עד האחרון שבהם כמטרה היחידה והבלעדית של המלחמה.
כל יום שעובר מבלי שהחטופים מוחזרים, אנחנו ממשיכים להידרדר במדרון תלול של סכנות קיומיות ממשיות. נכון, הותקפנו על ידי אויבינו, אך העתיד שלנו בידינו – לא בידיהם.
מעבר לאתגרים הביטחוניים והמדיניים, ישראל ניצבת בפני אתגר כלכלי משמעותי וקיומי. המלחמה המתמשכת פוגעת במשק בדיוק בתקופה שבה העולם עובר מהפכה טכנולוגית בעקבות ה-AI, שמשנה את שוק העבודה והטכנולוגיה בקצב חסר תקדים. במקום להיות בחזית החדשנות, טובי המוחות שלנו עסוקים וטרודים בנושאים קיומיים, ואנו עלולים לפספס את הרכבת.
ה-AI לא משפיע רק על הכלכלה, אלא גם על הביטחון. היכולות של AI במודיעין עולות על כל מה שהכרנו, והעובדה שארגוני טרור יכולים לנצל את הטכנולוגיה הזו בקלות רק מגבירה את הסיכון הכלכלי והביטחוני עבור ישראל. תוך שנים ספורות, נתעורר לעולם שונה מאוד מזה שאנו מכירים. השאלה היא האם ישראל תהיה חלק משמעותי ממהפכת ה-AI, או שלא תתקיים כלל – התשובה בידינו.
ההיסטוריה הוכיחה שמשברים, גדולים ככל שיהיו, יוצרים הזדמנויות גדולות. לאחר השואה קמה מדינת ישראל. לאחר מלחמת יום הכיפורים – אחת המלחמות הקשות במזרח התיכון – נחתם הסכם שלום בין ישראל למצרים, שהייתה המרה שבאויבינו, מה שהוביל לתהליכי שלום נוספים באזור. כדי למצוא הזדמנויות בתוך הכאוס הנוכחי, עלינו להסתכל בעיניים אופטימיות ולפעול ביחד. אך זה לא יוכל להתרחש לפני שנחזיר את החטופים לביתם.
למרות האסון שפקד אותנו, אני מאמין באמונה שלמה שיש בנו, בעם הנהדר הזה, את הכוח ליצור עתיד טוב יותר. התחלנו את המלחמה הזו עם קלישאה: "ביחד ננצח". זה נכון – וזה הכרחי. בואו נחזיר את כל החטופים יחד. יש לכך קונצנזוס בעם ולגיטימציה מלאה בעולם. זה המפתח.
אין לנו ארץ אחרת, אבל יש דרך אחרת.
אורן קניאל הוא מנכ״ל ומייסד שותף של AppsFlyer