דעהפתרון לבעיית יוקר המחיה: חנויות יד שנייה
דעה
פתרון לבעיית יוקר המחיה: חנויות יד שנייה
אפשר לוותר על הסטיגמות: קניית בגדים משומשים הולכת ותופסת תאוצה; זהו פתרון מעולה למחירים המאמירים, שגם מסייע למאבק בשינויי האקלים; ברגע שתעברו את הסף, כבר אין דרך חזרה
שבועות האחרונים מדברים רבות על יוקר המחיה. השכירות מרקיעה שחקים, מחיר הדלק מאמיר ומוצרי אוכל בסיסיים מתייקרים.
התופעה הזו, שמגיעה לכותרות כל כמה זמן נותנת לנו הזדמנות להתבונן על דפוסי הצרכנות שלנו. פתאום, אנחנו שמים לב גם לדברים הקטנים והבסיסיים. התבוננות נבונה יכולה לתת לנו הזדמנות לעשות שינויים קטנים שיכולים להשפיע גם על איכות החיים שלנו וגם על איכות הסביבה בו בזמן. בשנים האחרונות יש יותר מודעות לבזבוז האדיר של אופנה מהירה - קולקציה רודפת קולקציה בקניון והמרדף התמידי אחרי האופנה האחרונה גוזלת לנו המון זמן ועולה לנו הרבה כסף.
מחקר על בגדים, שנערך לפני כמה שנים באנגליה, מצא כי נשים לובשות את אותם פריטים בממוצע שבע פעמים, לצד פריטים רבים שנלבשים רק פעם אחת או פעמיים. הדבר המצחיק הוא שדווקא הפריטים היותר יקרים נלבשים פחות פעמים כי הם נלבשים רק באירועים מיוחדים. רוב הבגדים נזרקים לאשפה וממלאים את המטמנות. בזבוז אדיר של משאבים ובגדים מדהימים ולעתים ממש חדשים.
בעשור האחרון, עם הדאגה לסביבה גברה גם המודעות לשימוש חוזר בבגדים. חנויות בגדים יד שנייה צצו בכל עבר וקהל הקונים בחנויות התמלא באנשים שקונים בהם לא מתוך מצוקה כלכלית, אלא מתוך אידיאולוגיה של צרכנות נבונה וקיימות. יותר אנשים תורמים את הבגדים שלהם ואיכות הפריטים, בחנויות האלה, עלתה. שוק הבגדים מייד שניה בעולם גדל פי 11 משוק האופנה המסורתי, וצפוי להיות גדול יותר עד סוף העשור. בישראל, ענף הבגדים מיד שנייה לא מפותח כמו במדינות מערביות רבות, אך כמקובל פה - מתקדם בצעדי ענק.
אבל נחזור ליוקר המחיה. הצרכנים מונעים כיום מרשתות חברתיות, מטרנדים, ממגזינים שאומרים להם איך נכון ואיך לא נכון להתלבש, להתאפר או להסתפר. יש חשיבות רבה למובילי דעת קהל - כוכבי ילדים ותכניות ריאליטי - ונהוג לחשוב שהילדים לא מסוגלים לחשוב על קנייה חכמה. האמת היא, שדווקא קבוצות הגיל הצעירות יותר פוקדות את חנויות היד השנייה. הנוער רוצה לחפש את עצמו ולבטא את עצמו באופן ייחודי, ואין יותר ייחודי מפריט בחנות ווינטג'.
זה הסוד הגלוי הכי גדול בעיר. מאות בני ובנות נוער פוקדים את החנויות, מתרגלים לקנייה חכמה שגם תורמת לסביבה, אבל המבוגרים לא רואים את זה. הגיע הזמן שהאוכלוסייה היותר מבוגרת תשיל את הסטיגמה על בגדים יד שנייה ותצטרף לטרנד העולמי.
הרי בסוף זה משפיע ישירות על החיים שלהם וזה הדבר הכי הגיוני. לבני 20-30 זה יכול להיות דבר בעל אימפקט אדיר, הן מבחינת רמת המחיה (בני 20 ממוצעים רוצים לנסוע לטיול של אחרי צבא או ללמוד וזקוקים נואשות לחסכונות), והן מבחינת ההשפעה הסביבתית וההתחממות הגלובלית. וגם בני הגיל היותר מבוגר - הדור הזה חייב להבין שרכישה מיד שנייה כבר מזמן לא רומזת על מוצר נחות, או על מחסור באמצעים. זו קנייה נבונה שמאפשרת לנו לרכוש מוצרים באיכות גבוהה באחוז קטן מהמחיר המקורי.
אנחנו ב"הבוידעם" מקבלים פריטים חדישים ממש - לפעמים יד ראשונה מהחנות. פריטים שמעולם לא נלבשו. הצעירים היום - כמו המבוגרים יותר - יכולים לגמרי ליהנות מחליפות, שמלות, חולצות טי-שירט מגניבות ועוד פריטים שהיו משלמים עליהם 150-300 שקל במחירים זולים בהרבה. הרבה פעמים יש מחסום פסיכולוגי ותפיסתי שאותו צריך לעבור. אך ברגע שעברת אותו ומצאת את המציאה הראשונה בחנוית יד שנייה, כבר אין דרך חזרה.
הרב גיא אביהוד הוא מנהל רשת "הבוידעם" – חנויות יד שנייה עם ערך חברתי ומפעל מוגן למשתקמים