ועדת הכלכלה אישרה: רפורמת החניה תידחה ותצומצם משמעותית
ועדת הכלכלה אישרה: רפורמת החניה תידחה ותצומצם משמעותית
הרפורמה שנועדה לצמצם את השימוש ברכב פרטי תאפשר לערים לחלק את שטחן לאזורי חניה נפרדים ולגבות תשלום מתושבים החונים מחוץ לאזור מגוריהם. ועדת הכלכלה החליטה לדחות את יישומה בשנתיים, והיא תחול רק על ערים עם מעל 120 אלף תושבים. בתל אביב יצומצם מספר אזורי החניה מ-14 ל-9
ועדת הכלכלה בכנסת בראשות היו"ר ח"כ דוד ביטן החליטה היום (א') כי היישום של רפורמת החניה יידחה בשנתיים וכי תחול רק על ערים גדולות בהן מעל 120 אלף תושבים. כמו כן, במסגרת ההחלטה הושגה פשרה עם עיריית תל אביב כי כמות אזורי החניה בעיר תעמוד על 9 ולא על 14 כפי שתוכנן – אך התשלום לתושבים על חניה בכחול-לבן באיזורי חניה אחרים תיכנס לתוקף (עם שעתיים ראשונות בחינם). במהלך הדיונים טען יו"ר הוועדה ביטן כי אין להעניש את תל אביב על כך שפעלה ליישם את הרפורמה במהירות, אך במקביל טען כי "יש ללכת לקראת התושבים".
לפני שבועיים פורסם בכלכליסט כי עיריית ת"א נסוגה מחלקים משמעותיים מ"רפורמת החניה" שתוכננה להיכנס לתוקף בתחילת 2025. בין היתר העירייה נסוגה מכוונתה לחייב בתשלום את תושבי תל-אביב על חניה בכחול-לבן בשכונות בהן אינם מתגוררים, ובמקום זאת הוחלט על כך שאלו ייאלצו לשלם על חניה רק לאחר שעתיים (השעתיים הראשונות יהיו חינם ולאחר מכן ייאלצו לשלם 30% מתעריף תושבי חוץ). כמו כן, הוחלט כי לא תיגבה אגרה על תו חניה שני, בניגוד למתוכנן.
תל אביב החליטה על שינוי מדיניות החניה לאחר שבחוק ההסדרים של שנת 2021 הוחלט על שינוי מדיניות החניה הארצית במטרה לצמצם את השימוש ברכב פרטי, אך לפני מספר שבועות הממשלה דחתה את יישום המדיניות בשנתיים וזו תיכנס לתוקף ב-2027 במקום ב-2025 – וכעת ועדת הכלכלה עדכנה את הצעת הממשלה לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.
לפי הודעת ועדת הכלכלה, "האפשרות לקבוע הסדרי חניה בהם התעריף לתושב נמוך יותר מהתעריף למי שאינו תושב תידחה בחצי שנה בלבד ותיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2027. כזכור, בחקיקה נקבע כי רשויות מקומיות שיבקשו לגבות מחיר גבוה יותר עבור חניה ממי שאינו תושב הרשות לא יוכלו לגבות יותר מ-30% מהתעריף לתושב מקומי. בנוסף, האפשרות לגבות תשלום עבור חניה מתושבי הרשות, לאחר חלוקת הרשות לאזורי חניה, תידחה בשנתיים עד סוף 2026, ותחול רק בערים הגדולות בהן מעל 120 אלף תושבים ולא 40 אלף כפי שהיה אמור להיות בחוק. המשמעות היא כי ההסדר החדש לא יחול על הרשויות הקטנות, רק על ערים בהן למעלה מ-120 אלף תושבים. עוד נקבע כי ככל ששרת התחבורה תקבע תקנות בעניין, באישור שר הפנים, הן יובאו גם לאישור ועדת הכלכלה".
מדיניות של הגדלת תעריף החניה נועדה לצמצם את הגודש בתוך הערים, בין היתר בכדי ליצור תמריץ שלילי להגיע עם הרכב למרכזי הערים ולמנוע את הגודש שנוצר מכך שאנשים נוסעים ברחבי העיר ומחפשים חניה. מלבד זאת, המדיניות מאפשרת את הגדלת הכנסות העירייה ומצמצמת את הפער המשמעותי בין המחיר בחניונים הפרטיים לאלו הציבוריים. המתנגדים למהלך, ביניהם משרד התחבורה תחת השרה מירי רגב, טוענים כי אין לקדם מדיניות זו עד ליצירת פתרונות תחבורה ציבורית טובים – אך טיעון זה משמש את המשרד שוב ושוב בכל פעם שמבקשים לקדם מדיניות שאינה תומכת במשתמשי הרכב הפרטי כמו מס אגרות הגודש, כשבמקביל המשרד מקדם מדיניות נגד תחבורה ציבורית כמו העלאת מחירי הנסיעה ב-2 שקלים בממוצע.