סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דיון התקציב בכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: עמית שאבי)

האוצר מתכנן קיצוץ של 400 מיליון שקל בחינוך ובהשכלה הגבוהה

הקיצוץ המתוכנן במערכת ההשכלה הגבוהה ובמערכת החינוך הוא מעבר לקיצוץ הרוחבי המתוכנן בכל משרדי הממשלה. במערכת ההשכלה הגבוהה חוששים כי חלק משמעותי מהקיצוץ יופנה אליהם בשל עוינות שר האוצר סמוטריץ' כלפיהם ומזהירים: תהיה פגיעה קשה בסיוע לסטודנטים במילואים 

משרד האוצר מתכנן בתקציב הקרוב קיצוץ של 400 מיליון שקל לשנה בבסיס התקציב של מערכות החינוך וההשכלה הגבוהה. זאת, בנוסף לקיצוץ הרוחבי המתוכנן בכל משרדי הממשלה שגובהו אינו ידוע. במערכת ההשכלה הגבוהה חוששים שחלק גדול מהקיצוץ יוטל עליהם ומזהירים שהמשמעות היא פגיעה בתקציבים הגמישים המעטים ובייחוד בסיוע לסטודנטים במילואים.
תקציב ההשכלה הגבוהה היה אמור לעמוד על 14 מיליארד שקל ב-2024, אלא שבשל שורה של קיצוצים רוחביים ירד ל-13.5 מיליארד. בשבועות האחרונים העביר האוצר מכתב שלפיו יקוצצו 400 מיליון שקל ממערכות החינוך וההשכלה הגבוהה. זהו מהלך בלתי חוקי שמערב בין מערכת החינוך שבה קובע השר למערכת ההשכלה הגבוהה שיש לה עצמאות תקציבית. ככל הידוע, גם שר החינוך יואב קיש וגם הוועדה לתכנן ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה דרשו מהאוצר להפריד בין הקיצוצים ולנהל עם כל מערכת משא ומתן נפרד.
למשרד החינוך יש תקציב ענק של 84 מיליארד שקל. אבל בפועל רובו הגדול הולך למשכורות על פי הסכמי שכר ואינו גמיש. לכן היכולת של המשרד לקצץ מוגבלת מאוד. כך למשל כשהא נדרש לערוך קיצוץ משמעותי השנה הוא חתך 250 מיליון שקל בסיוע לצהרונים. בעייתית מאוד העובדה שבמקביל הוגדל מאוד תקציב החינוך החרדי: תוספת של חצי מיליארד שקל לישיבות, 600 מיליון לתוספות שכר למרים החרדים ועוד מאות מיליונים למוסדות חינוך חרדיים אחרים ולתרבות תורנית. אחת השאלות היא כמה יקוצצו תקציבים אלה, אם בכלל.
אחת הבעיות של מערכת ההשכלה הגבוהה היא שלמרות שגם התקציב שלה לא גמיש ומורכב ברובו משכר בקיצוצים רוחביים אין מתייחסים אליו ככזה. לכן בכל קיצוץ רוחבי החלק של ההשכלה הגבוהה גדול במיוחד. התוצאה היא שבשנתיים האחרונות נחתך בסיס תקציב ההשכלה הגבוהה מ-14 מיליארד שקל ל-13.5 מיליארד. בנוסף בשנה האחרונה הוזרמו מתוך תקציב זה חצי מיליארד לסיוע לסטודנטים במילואים ולמוסדות המפונים – מכללות ספיר ותל חי.
בהשכלה הגבוהה חוששים מאוד מכך שבנוסף לקיצוץ הרוחבי יושת עליהם גם חלק משמעותי מהקיצוץ המתוכנן בגובה 400 מיליון שקל. זאת בשל העוינות הקשה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להשכלה הגבוהה שבה הוא רואה מעוז של הליברליזם הפרוגרסיבי. אומרים שם שאם בנוסף לקיצוץ הרוחבי יהיה גם קיצוץ משמעותי נוסף המשמעות תהיה פגיעה קשה בסיוע למילואימניקים וכן בתקציבים אחרים שאינם צמודי שכר.
מדובר, בין היתר, בתוכניות לעידוד לימודי הייטק ולעידוד אוכלוסיות חלשות. זאת, במקביל לירידה הצפויה השנה בתרומות לסיוע לאנשי מילואים בשל התמשכות המלחמה.
מלשכת שר החינוך נמסר ש"השר מתנגד לקיצוץ וייאבק בו". במשרד האוצר לא היו מעוניינים להגיב.