סגור

בדיקה
המינויים של מירי רגב תוקעים את משרד התחבורה

למרות טענות על יכולות מקצועיות חסרות של ראש מינהל התשתיות שילה אדלר ותלונות כלפי ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית יעקב נתניהו, השרה מרב מיכאלי מתקשה להעבירם מתפקידם. בינתיים, מיכאלי לא ממהרת לאייש תפקידים מהותיים במשרדה ובחברות הקשורות

מאז כניסתה לתפקיד שרת התחבורה מרב מיכאלי מתגאה במהפכה התודעתית שהיא מחוללת במשרד ובכך שלראשונה התחבורה הציבורית נמצאת בראש סדרי העדיפויות של המשרד ושל המדינה. בין היתר, מתגאה מיכאלי בתוכנית החומש שלה שכוללת תוספת תקציב של 7.5 מיליארד שקל לאוטובוסים, 6 מיליארד לנתיבי תחבורה ציבורית ו־3.5 מיליארד לתשתיות תחבורה ציבורית.


מי שאמורים לקדם ביחד עם מיכאלי את אותה מהפכה הם שילה אדלר ויעקב נתניהו, שני מינויים של השרה לשעבר מירי רגב שנמצאים בתפקידים החזקים והחשובים ביותר במשרד וחולשים כל אחד על תקציב של מיליארדי שקלים.
3 צפייה בגלריה
מימין: מנכ”לית משרד התחבורה מיכל פרנק והשרה מרב מיכאלי
מימין: מנכ”לית משרד התחבורה מיכל פרנק והשרה מרב מיכאלי
מימין: מנכ”לית משרד התחבורה מיכל פרנק והשרה מרב מיכאלי
(צילומים: אביגיל עוזי, משרד התחבורה)
בשנת 2022 הרשות לתחבורה ציבורית שבראשה עומד יעקב נתניהו צפויה לנהל כ־12 מיליארד שקל ומינהל התשתיות בניהולו של שילה אדלר צפוי לנהל כ־25 מיליארד שקל.
בחודשים האחרונים הצטברו במערכת “כלכליסט” עדויות רבות על התנהלותם של אדלר ונתניהו. עדויות אלה כוללות טענות על יכולותיו המקצועיות החסרות של ראש מינהל התשתיות אדלר ותלונות במישורים המקצועיים והאישיים כלפי ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נתניהו.
ביום ראשון הגיש “כלכליסט” בקשה להתייחסות ממשרד התחבורה על התנהלותו של יעקב נתניהו, שכוללת לכאורה התנהלות אגרסיבית כלפי עובדים ועובדות הכפופות לו, מה שהוביל לגל עזיבות בכירים במשרד. מספר שעות לאחר שנשלחה הבקשה לתגובה, הגיע לחלק מאמצעי התקשורת המידע כי שרת התחבורה מיכאלי ומנכ"לית המשרד מיכל פרנק מבקשות לפטר את השניים עקב "שיוכם הפוליטי".
בכירים במשרד התחבורה טוענים כי אין קשר לנושאים פוליטיים וכי לשניהם ניתנה ההזדמנות להוכיח את עצמם, אך צבר של עדויות הוביל לכך שבמשרד התחבורה מבקשים שהשניים יניחו את המפתחות על השולחן.
3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 7.3.19 מירי רגב שרת התרבות
מוסף שבועי 7.3.19 מירי רגב שרת התרבות
ח"כ מירי רגב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו “נוכח נפקד” בישיבות
יעקב נתניהו מונה לתפקיד ראש הרשות לתחבורה ציבורית בתחילת השנה, בזמן כהונתה של מירי רגב כשרת התחבורה. הוא מונה לתפקיד לאחר שתנאי הסף של התפקיד שונו ובתנאים החדשים לא נדרש מראש הרשות ניסיון קודם בתחום התחבורה הציבורית. קודם לכן כיהן כמנכ"ל עיריית חריש, היה ראש המטה של השר גלעד ארדן כשזה היה שר התקשורת וביטחון פנים, הקים חברת סטארט־אפ ועבד בתפקידים שונים במגזר הפרטי.
גורמים המשתתפים בישיבות של הנהלת משרד התחבורה טוענים כי נתניהו "נוכח נפקד" בישיבות, אינו מתבטא בהן ולא תורם הרבה מפני שהוא חסר ידע מקצועי מתאים. מי שבפועל מייצג את הרשות בשיחות אלה הם הכפופים לו, שרבים מהם הודיעו לאחרונה על כוונתם לעזוב.
גל העזיבות הנוכחי ברשות התחבורה הציבורית החל עם עזיבתו באפריל של ראש אגף בכיר פרויקטים וטכנולוגיות עו"ד אורי אפלבוים. בשבועות האחרונים הצטרפה לרשימת העוזבים מנהלת אגף בכיר רישוי ותפעול תחבורה ציבורית נעה אבירם. בשבוע שעבר הודיע גם סגן ראש הרשות לתחבורה ציבורית רן שדמי על סיום תפקידו. שדמי כיהן לפני מינוי נתניהו כממלא מקום ראש הרשות, וגורמים ממשלתיים רבים הביעו “צער ופליאה” על הודעתו.
3 צפייה בגלריה
מימין: יעקב נתניהו ו שילה אדלר
מימין: יעקב נתניהו ו שילה אדלר
מימין: יעקב נתניהו ושילה אדלר
(צילום: אביגיל עוזי, אלכס קולומויסקי)
בכירים במשרד התחבורה מפנים אצבע מאשימה כלפי נתניהו והאווירה שהוא יצר ברשות שהביאה לעזיבתם של הבכירים. לדבריהם, נתניהו “כבוי ונחבא אל הכלים”, אך אל מול הכפופים לו הוא מתנהל לעתים בצורה אגרסיבית.
"יעקב נתניהו זומן לכמה שיחות בירור עם מנכ”לית המשרד, והוצגו לו תלונות נגד התנהלותו האישית, סגנון הניהול שלו וחוסר ניסיונו המקצועי. בתגובה טען כי “מחפשים אותו ומעלילים עליו”
בין היתר הגיעו לכלכליסט עדויות על עובדת שנתניהו התבטא כלפיה בצורה פוגענית ואישית באופן פומבי. במקרה אחר נתניהו התגאה בהתנהלות שלו מול עובדי הרשות ושלח בוואטסאפ בתפוצה רחבה את המסר שהוא “יוריד את רשות התחבורה הציבורית על הברכיים, אצלי לא יהיו דברים כאלה". הדברים נאמרו ביחס לחוסר שביעות רצונו של נתניהו מהתנהלות הכפופים לו ברשות התחבורה הציבורית. לבכירי משרד התחבורה הגיעו כמה בנוגע להתנהלות של נתניהו כלפי עובדיו, אך אף עובד לא הסכים להגיש תלונה רשמית נגדו.
לכלכליסט הגיעה גם עדות על התנהלות "בעייתית" של נתניהו עוד מתקופת כהונתו כמנכ"ל עיריית חריש. לפי העדות, נתניהו הוא בן אדם מאוד כריזמטי והוא גורם לאנשים לנסות לרצות אותו, אבל העבודה מולו כללה התמודדות שגרתית עם האשמות וצעקות.
"יש לנתניהו סגנון ניהולי שמאמין בניהול על ידי טרור ויצירת מצבי חירום מלאכותיים", סיפר הגורם. "הייתה שם תחלופה מטורפת של מנהלי אגפים. הוא יודע לגרום לבן אדם להתפטר בצורה מאוד ייחודית".
בחודשים האחרונים נתניהו זומן לכמה שיחות בירור עם מנכ"לית המשרד מיכל פרנק, כשבמרכזן עלו תלונות נגד התנהלותו האישית, סגנון הניהול שלו וחוסר ניסיונו המקצועי. נתניהו דחה את ההאשמות וטען כי "מחפשים אותו ומעלילים עליו". בשיחה נוספת שהתנהלה בשבוע שעבר, הודיעה מנכ"לית המשרד לנתניהו כי אם ימשיך בצורת ההתנהלות הנוכחית שלו הוא לא יוכל להמשיך לעבוד במשרד.
גורמים ממשלתיים טוענים כי נתניהו נצמד לכיסא ולדעתם "קיבל הוראה מגורמים פוליטיים" לעשות זאת.
נתניהו מונה לתפקידו על ידי ועדת איתור לתקופת כהונה של כארבע שנים ולמנכ"לית המשרד ולשרה אין סמכות ישירה להורות לו לסיים את תפקידו.
“לא מתאים לנהל עשרות מיליארדים בשנה”
הסיפור של שילה אדלר שונה מזה של יעקב נתניהו. אדלר משמש כראש מנהל התשתיות במשרד התחבורה, האגף במשרד שאחראי על הפרויקטים הגדולים של המשרד וחולש על תקציב של עשרות מיליארדי שקלים בשנה. מינהל התשתיות אמור לייצר אינטגרציה בין מערכות התחבורה השונות ואמון על הכנת תוכניות רב־שנתיות לפיתוח התחבורה. כמו כן המינהל משמש כגוף המפקח על התעבורה ורשויות התִמרור.
אנשים שעובדים עם שילה אדלר טוענים כי הוא חסר ידע מקצועי מספיק, שאין לו סמכות ניהולית וכי אין לו כלים או יכולות מקצועיות לנהל אגף עם תקציב עצום כמו מינהל התשתיות
לעומת נתניהו, אין כלפי אדלר טענות הנוגעות להתנהלותו האישית, וקיים קונצנזוס במשרד כי הוא אדם "מאוד נחמד". עם זאת, אנשים שונים שעובדים עם אדלר טוענים כי הוא חסר ידע מקצועי מספיק, שאין לו סמכות ניהולית מול הכפופים לו, וכי חסרים לו כלים מספיקים או יכולות מקצועיות לנהל אגף עם תקציב עצום כמו מינהל התשתיות של משרד התחבורה, מה שמוביל לחוסר עשייה. גורם ממשלתי מחוץ למשרד התחבורה אמר: "מינהל התשתיות לא קיים למעשה. זה אחד הגופים שמנהלים הכי הרבה כסף במדינה ואין שם אף אחד".
שילה אדלר “שוקל את צעדיו”
אדלר זומן לאחרונה לשיחת משוב חצי־שנתית אצל מנכ"לית המשרד ובמהלכה הוצגה בפניו הטענה כי אינו עומד בקריטריונים המקצועיים הנדרשים לתפקידו. בניגוד לנתניהו, אדלר קיבל חלק מהטענות ואמר שהוא שוקל את צעדיו העתידיים ואף בודק אפשרויות אחרות מחוץ למשרד התחבורה.
אדלר מונה במקור על ידי השרה לשעבר רגב לתפקיד של משנה למנכ"ל, תפקיד שמוגדר כמשרת אמון ואינו דורש תנאי סף או ניסיון קודם. לאחר כחצי שנה בתפקיד נבחר לתפקידו הנוכחי על סמך ניסיונו כמשנה למנכ"ל וללא מכרז. התנועה לאיכות השלטון הגישה תביעה לבית הדין לעבודה נגד הליך מינויו ועדיין לא התקבלה הכרעה.
אדלר, סא"ל במיל', הוא תושב ההתנחלות עלי וכיהן בעבר כמנכ"ל מועצת יש"ע. הוא היה אחד היועצים האסטרטגיים של בנימין נתניהו ושל הליכוד לענייני מתנחלים במהלך מערכות הבחירות האחרונות וניהל את מטה השטח והכנסים. בבחירות של אפריל 2019 הוא היה ממונה על פרויקט צילום המצביעים בקלפיות במגזר הערבי. לפני שמונה למשנה למנכ"ל משרד התחבורה היה עוזרו הפוליטי של השר צחי הנגבי.
אדלר ונתניהו אינם המינויים היחידים של מירי רגב שעושים כאב ראש לשרת התחבורה ולמנכ”לית משרדה. לשני אלו יש להוסיף גם את שני היו”רים של שתי חברות התחבורה הגדולות בישראל – יו”ר נת”י יגאל עמדי ויו”ר רכבת ישראל משה שמעוני.
בשבועות האחרונים התפרסמו בכלכליסט מספר כתבות על מעשיו של עמדי כיו”ר נתיבי ישראל, ואלה כוללים בין היתר התערבות פסולה במינויים בחברה וביצוע התקשרות פטורה ממכרז עם מבקר המדינה לשעבר יוסף שפירא.
משה שמעוני, יו”ר רכבת ישראל, נמצא בסכסוך ממושך עם מנכ”ל הרכבת מיכה מייקסנר. שמעוני רצה להדיח את מייקסנר והדבר הוביל לכך שמנכ”לי האוצר והתחבורה התערבו ובלמו את המהלך. בצמרת משרד התחבורה היו שמחים אם עמדי ושמעוני היו מפנים את תפקידם, אך השניים מונו לכהונה של שלוש שנים ולא ניתן לפטר אותם אלא במקרים חריגים מאוד.
הביקורת מתוך משרד התחבורה על אי־התאמתם לתפקיד של יעקב נתניהו ושילה אדלר קיימת כבר זמן רב, עוד מתקופת כהונתה של השרה רגב. בעקבות זאת, גורמים ממשלתיים מתחו ביקורת דווקא על התנהלותן של השרה מיכאלי ומנכ"לית משרדה שבחרו להימנע מעימות עם השניים עד כה. "ראש הרשות לתחבורה ציבורית זה התפקיד הכי חשוב במשרד, אם הן לא מרוצות ממנו אז שיעשו אם זה משהו", אמרו.
עוד טוענים אותם גורמים כי למרות שחלפו כ־150 יום מהקמת הממשלה חסרים מינויים קריטיים כמו יועץ למשפטי למשרד. לדבריהם, "המשרד לא ממש מתפקד ואף אחד לא מנער אותו".
מינויים נוספים שהשרה מיכאלי צריכה לקדם כוללים את יו"ר נתיבי איילון, יו"ר נת"ע, יו"ר חוצה ישראל ומנכ"ל לרשות שדות התעופה. מלבד היו”רים, מיכאלי צריכה לקדם את מינויים של מספר רב של דירקטורים בתוך החברות שבחלקן אין אפילו מספיק דירקטורים (קוורום) על מנת לקבל החלטות תקפות.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.