סגור
בנימין נתניהו ראש הממשלה במליאת הכנסת
בנימין נתניהו. שתיקה רועמת (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
לחץ צבאי יביא לשחרור חטופים? הבשורות הקשות הבוקר מוכיחות אחרת

שתיקת נתניהו לאחר פרסום הידיעה על גילוי גופות ששת הצעירים, לא רק משקפת את אישיותו נטולת החמלה והאמפתיה ואת הציניות שמכתיבה את יציאותיו לתקשורת כשיש הצלחות, אלא זו הודאה בכישלון מהדהד של התזה לפיה ככל שיגבר הלחץ הצבאי – יגבר הסיכוי לשחרור חטופים

שתיקת ראש הממשלה בשעות שלאחר פרסום הידיעה על גילוי גופות ששת הצעירים רועמת יותר מסך כל תגובותיו לאחר חילוצים מוצלחים של שבויים בחיים. השתיקה הזו לא רק משקפת את אישיותו נטולת החמלה והאמפתיה. השתיקה הזו לא רק משקפת את הציניות שמכתיבה את יציאותיו לתקשורת (רק בהצלחות). השתיקה הזו היא סוג של הודאה בכישלון מהדהד של התזה שלאורה הלך: ככל שיגבר הלחץ הצבאי – יגבר הסיכוי לשחרור חטופים. התזה הזו, לפי הבכיר שמצוטט הבוקר אצל רונן ברגמן ב-ynet, לא רק שאינה מצילה חיים היא גוזרת מוות על חטופים כאשר חיילי צה"ל מתקרבים אליהם. במקרה כזה, גורלם נתון בידי המפקדים הזוטרים בשטח שיכולים, בפרץ של זעם או הגברת סיכויי בריחתם, להיפטר מהחטופים ולרצוח אותם.
יתר על כן, לפי אותו בכיר, ככל שסיכויי העסקה מתפוגגים, יורד ערכם של החטופים כנכסים שניתן לסחור בהם ולכן ערך חייהם פוחת ומגיע, חלילה, לדרגה שבה אינם חיוניים ונחוצים עוד. לכן, אחריותו ואשמתו של נתניהו במותם כפולים: גם כמוקרבים בידי הגברת הלחץ הצבאי וגם בידי המקלות שהוא תוקע בגלגלי המו"מ.
וזה מחזיר אותנו לפרק הראשון של הסדרה "שבויים" של איתי לנדסברג-נבו ודוקי דרור שעלתה אתמול בכאן 11 וסקרה את תולדות הדילמות שסיפקה לנו ההיסטוריה של חטיפת בני ערובה. ההיסטוריה הדרמטית שנעה בין טבח מעלות לבין מבצע אנטבה: בין מבצע חילוץ הירואי במקום שיש מודיעין ותכנית פעולה, לבין היענות לשחרור המוני של מחבלים במקום שאין היתכנות למבצע חילוץ. כמו המחיר הגבוה ששילם נתניהו בעסקת שליט, למעלה מ-1,000 מחבלים, מתוכם מאות עם דם על הידיים ובתוכם אחד, יחיא סינואר.
לכאורה, עסקת החטופים אמורה הייתה להניב עסקת שליט בריבוע. לא חייל אחד, אלא למעלה ממאה חטופים ובתוכם אזרחים – נשים, ילדים וקשישים – שנחטפו מבתיהם בגלל מחדלה והפקרתה של המדינה. והנה, לא רק שמודל שליט שעורר מחלוקת בזמנו נזנח, אלא שהעסקה הנוכחית נבלמה והומרה בהפקרה מבלי שיהיה תחליף צבאי אפקטיבי שיביא לשחרור. נתניהו ניסה לתפור מתווה כזה בדמות לחץ צבאי שיקדם את השחרור והכישלון ממשיך להכות בפניו, בפנינו, ובעיקר בפני משפחת השכול.