סגור
ירוט כטב"ם ששוגר למים הכלכליים של ישראל
ירוט הכטב"ם (צילום: דובר צה"ל)

בדרך ל"כריש"? חיל הים יירט כטב"ם ששיגר חיזבאללה למים הכלכליים של ישראל

בצה"ל בודקים אם הכטב"ם היה בדרכו לאסדת הגז, והאם מטרת הגיחה היתה לצלם אותה או גם לפגוע בה; היירוט בוצע הרחק מהאסדה, ובאמצעות מערכת "כיפה ימית" שמותקנת על ספינת "סער 6"

ספינת טילים סער 6 של חיל הים יירטה הבוקר (שבת) בהצלחה כטב"ם ששיגר חיזבאללה מלבנון לתחום המים הכלכליים של ישראל. בצה"ל בודקים אם הכטב"ם היה בדרכו לאסדת הגז "כריש", והאם מטרת הגיחה היתה לצלם את האסדה או גם לפגוע בה.


יירוט הכטב"ם של חזבאללה נעשה הרחק מהאסדה והוא בוצע באמצעות מערכת ההגנה "כיפה ימית" (הגרסה הימית של כיפת ברזל של רפאל י"א) שמותקנת על ספינות סער 6 שהוכנסו להפעלה מבצעית בחיל הים בדצמבר האחרון. מדובר בארבע ספינות שנרכשו בשנים האחרונות בגרמניה, במטרה להגן על תחום המים הכלכליים של ישראל ועל אסדות הגז שבים התיכון. מערכת ההגנה "כיפה ימית" ביצעה יירוט מבצעי ראשון רק באפריל האחרון וגם אז היא הופנתה לעבר כטב"ם באזור ים סוף.
בשבוע האחרון הפטרולים של חיל האוויר וחיל הים באזור אסדות הגז הוגברו, בין השאר בעקבות איומים מצד החות'ים בתימן כי יפגעו בהן ובמתקני אנרגיה אחרים בעומק ישראל בתגובה לתקיפת נמל חודיידה בשבת שעברה. באותה התקיפה הופצצו תשתיות בנמל ומצבורי דלק וזאת כתגובה לשיגור הכטב"ם החות'י כיממה לפני כן לעבר תל אביב וגרם להרג של אזרח ולפציעתם של עשרה.
גם בתחילת 2022 חיל האוויר וחיל הים יירטו שלושה כטב"מים של חיזבאללה בקרבת אסדת "כריש". הרקע לשיגורם אז היה המו"מ שהתקיים בין ישראל ללבנון ובתיווך אמריקאי להסדרת הגבול הימי.
באמצע השבוע שעבר חיזבאללה פרסם סרטון שלדבריו צולם באמצעות הכטב"ם "הודהוד" (דוכיפת) מעל בסיס חיל האוויר רמת דוד. הכטב"ם חג מעל אתרים רגישים בבסיס, לא התגלה ולא יורט. עוד לפני כן, כטב"מים מאותו הסוג צילמו אתרים רגישים אחרים במפרץ חיפה ובסיסים רבים של צה"ל ברמת הגולן.