בלעדימתחמם המרוץ לניהול רשות חדשה לתחבורה בירושלים
בלעדי
מתחמם המרוץ לניהול רשות חדשה לתחבורה בירושלים
הגוף שיוקם יצמצם את הניהול הריכוזי של משרד התחבורה בערים ומקודם במסגרת הרפורמה בתחבורה בחוק ההסדרים. למכרז ניגשו 34 מועמדים ו־10 מתוכם יתקדמו לשלב הבא
34 מועמדים הגישו מועמדות לתפקיד מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים (צתא"ל) ומתוכם נותרו 10 מועמדים לאחר סינון, כך נודע לכלכליסט. בסוף אוקטובר פורסם בכלכליסט כי זהר זולר שניהל את צתא"ל בשבע השנים האחרונות הודיע על כך שהוא מעוניין לסיים את תפקידו. צתא"ל הוא גוף משותף למשרד התחבורה ולעיריית ירושלים שמוביל את קידום התחבורה בעיר הגדולה בישראל.
הביקוש המפתיע לתפקיד מגיע בין השאר על רקע הרפורמה בתחבורה שמקדמת הממשלה במסגרת חוק ההסדרים הנוכחי, שכוללת הצעה להקים רשות תחבורה מטרופולינית בירושלים. רשות התחבורה המטרופולינית תתבסס על התשתית של צתא"ל, ולכן מי שימונה למנהל הבא של הארגון ישודרג בהמשך למנהל התחבורה של כל מרחב ירושלים במידה והרפורמה בחוק ההסדרים תעבור כמתוכנן. רשות התחבורה המטרופולינית בירושלים תהיה אחראית על ניהול התחבורה בעיר הבירה, מבשרת ציון, אבו גוש, מועצה אזורית מטה יהודה וקריית יערים. מי שיעמוד בראש צתא"ל יהיה אחראי על קידום מערך הרכבות הקלות בעיר ועל פרויקט מטרו (רכבת תחתית) שמתכונן בהמשך.
המועמדים שעברו את הליך הסינון כוללים דמויות מוכרות בתעשייה כמו אלכס דן לשעבר מנכ"ל משרד המודיעין ומשנה למנכ"ל רכבת ישראל, צחי גורה סמנכ"ל חטיבת תשתיות רכבתיות בחברת נתיבי ישראל, ערן הראל לשעבר מנהל הדיור הממשלתי, אפי רוזן לשעבר מנהל אגף הרישוי, עו"ד מיכל פרנקו קדמי, לשעבר מנכ"לית החברה הכלכלית העירונית רמת השרון ודירקטורית בחברת חשמל, רם קירפיץ לשעבר מנכ"ל אלסטום ישראל וצחי שטרסר ראש מחלקת ההנדסה בצתא"ל ולשעבר מנהל אגף תחבורה ציבורית בנתיבי ישראל. בין אלו שהגישו מועמדות ולא הגיעו לעשיריה האחרונה נמצאים מנכ"ל החברה הממשלתית נגה היוצא שאול גולדשטיין, ניר משה לשעבר מנהל האגף לתכנון ומדידה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, אבי גרובר לשעבר ראש עיריית רמת השרון וקובי ברטוב לשעבר מהנדס התנועה הראשי של נתיבי ישראל.
היוזמה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות, שיצמצמו את הניהול הריכוזי של משרד התחבורה ויאפשרו למחוזות לנהל את התחבורה הציבורית שלהם בעצמם — מקודמת כבר מ־2011, אז התקבלה החלטה ראשונה בנושא. מי שמנסים לקדם את היוזמה הזו במשך שנים הם אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר, שלאחרונה זכו לשיתוף פעולה מצד מנהל רשות התחבורה הציבורית הארצית עידן מועלם שהצליח לרתום ליוזמה את מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן ואת שרת התחבורה מירי רגב שהתנגדה לתוכנית.