סגור

שדה הקרב הכלכלי: מיזוגים ורכישות הם קריטיים לתעשייה הביטחונית

התעשייה הביטחונית הישראלית מהווה חלק מרכזי לא רק בכלכלה הלאומית, אלא גם בהבטחת הביטחון הלאומי. אני סבור שבעת הזו, כאשר ישראל נמצאת בעיצומו של עימות מתמשך במזרח התיכון, מיזוגים ורכישות הופכים לכלים קריטיים המאפשרים לחברות ביטחוניות ישראליות לא רק לצמוח ולשגשג, אלא גם להישאר רלוונטיות וחיוניות בשוק הביטחוני הבינלאומי. התהליכים הללו מספקים לחברות את היכולת להתמודד עם אתגרים מורכבים, כמו שינויים טכנולוגיים מהירים, צרכים מבצעיים משתנים, ותחרות גלובלית גוברת.
כיום, הלחימה המסלימה במזרח התיכון יוצרת דרישה מוגברת למערכות ביטחוניות מתקדמות ופתרונות טכנולוגיים חדשניים. חברות ביטחוניות ישראליות נדרשות לספק מענה מהיר, יעיל וחדשני לכוחות הביטחון הישראליים. אני סבור שבשעה זו מיזוגים ורכישות יכולים לאפשר לחברות להתמודד עם הדרישות הגוברות הללו בצורה מיטבית. חברות הממזגות את משאביהן, הטכנולוגיות והכישורים שלהן מצליחות ליצור סינרגיות המאפשרות פיתוח מוצרים חדשניים, תוך הקטנת עלויות ותהליכי ייצור מהירים יותר.
התחרות בתעשייה הביטחונית גוברת, לא רק במישור הבינלאומי כי אם גם בשוק המקומי. חברות קטנות ובינוניות מתקשות לעמוד בדרישות הכלכליות והמבצעיות, ולכן נאלצות לשתף פעולה או להתמזג עם גופים גדולים יותר כדי לשרוד. מיזוגים ורכישות הם הכלי האסטרטגי שמאפשר לחברות ישראליות לאמץ טכנולוגיות חדשות, להתרחב לשווקים נוספים ולספק פתרונות מתקדמים שיתנו מענה מיידי לצרכים המבצעיים.
בנוסף, מיזוגים ורכישות מאפשרים לחברות לחסוך בעלויות תפעוליות. אני סבור שבמיוחד במצבים כמו עימותים ביטחוניים, כשדרישה לכלים ומערכות גוברת במהירות, יש צורך להתייעל מבחינת משאבים, מתקני ייצור וכוח אדם. איחוד הכוחות מאפשר ניצול טוב יותר של משאבים אלה והקטנת העלויות. כך, חברות יכולות להמשיך לספק מוצרים ומערכות מתקדמות במועדים קצרים, תוך שמירה על הרווחיות שלהן.
עם זאת, כמו בכל תהליך מיזוג ורכישה, ישנם גם סיכונים. אחד האתגרים המרכזיים הוא ניהול נכון של תהליך השילוב בין החברות. בעת לחימה, כאשר הדרישות המבצעיות קריטיות, כל כשל ניהולי עלול להוביל לפגיעה בתפקוד החברה, לצמצום בפוטנציאל הצמיחה ולהפסדים כלכליים. השילוב בין החברות צריך להתבצע בצורה חלקה ומבוקרת, כדי למנוע עיכובים או פגיעה באספקת מערכות קריטיות לשוק הביטחוני.
1 צפייה בגלריה
מתן רבין מנכ"ל סולרום
מתן רבין מנכ"ל סולרום
מתן רבין
(צילום: יהונתן קולט)
נוכל ללמוד הרבה ממיזוגים ורכישות שהתרחשו מחוץ לישראל, כמו רכישתה של Harris Corporation את L3 Technologies ב-2019, שהובילה להקמת L3Harris Technologies – אחת החברות הביטחוניות הגדולות בעולם. מיזוג זה איפשר לחברות לשלב כוחות בפיתוח מערכות מתקדמות עבור כוחות צבאיים בעולם, ולספק מענה טכנולוגי חדשני בזמן קצר. דוגמה נוספת היא רכישת Orbital ATK ע"י Northrop Grumman ב-2018, שתרמה להרחבת נוכחותה של נורת'רופ בתחום החלל ובשוק הביטחוני הגלובלי.
דוגמאות אלו ממחישות עד כמה מיזוגים ורכישות הם כלי חיוני לתעשייה הביטחונית הגלובלית, ובפרט לישראל בעת לחימה. תהליך זה מאפשר לחברות להרחיב את סל המוצרים שלהן, לשפר את התחרותיות שלהן ולהתמודד בצורה טובה יותר עם דרישות השוק הביטחוני בזמן אמת.
דווקא בתקופה הנוכחית, בה ישראל נמצאת בעיצומם של עימותים ביטחוניים מהמורכבים שידעה, מאפשר תהליך זה לחברות לצמוח, להתייעל, ולהגיב במהירות לצרכים המידיים של תעשיית הביטחון. אם תהליך זה ינוהל בקפידה, הוא יוכל לא רק להבטיח את יתרון התעשייה הביטחונית הישראלית בשוק העולמי, אלא גם לתרום משמעותית לחוזקה ולגמישותה בעיתות משבר.
מתן רבין הוא מנכ"ל סולרום