למרות דרישת משרד התחבורה: החובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב לא בוטלה
למרות דרישת משרד התחבורה: החובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב לא בוטלה
משרד התחבורה סרב להצעה לרכוש ולבצע פיילוט של מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב, בתגובה הודיע יו"ר ועדת הכלכלה שלא יבטל את החובה ואמר: מה שמטריד אותי זה אם יהיו תינוקות שיישכחו ברכבים בקיץ הבא – אני מקווה שהממשלה תתעשת
ועדת הכלכלה של הכנסת סירבה לאשר את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה ולבטל את החובה להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים ברכבים פרטיים.
בתום הדיון החליט יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), לא לקיים הצבעה לביטול התקנה, לאחר שסמנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור, התייחס לדרישה לרכישת מערכות ואמר כי "רכישה לא על הפרק".
בעקבות זאת החליט ביטון לסגור את הדיון ואמר: "התקנה בתוקף. הקב"ה ישמור על התינוקות שלנו. אני מקווה שהממשלה תתעשת ותעשה תכנית שתשמור על התינוקות שלנו בקיץ הקרוב". קודם לכן הזכיר ביטון כי בשנה האחרונה קיימה הוועדה מספר ישיבות בנושא, בהן דחתה את כניסת התקנה לתוקף ל-1 במרץ 2022.
בדיונים הקודמים הודיעה שרת התחבורה מרב מיכאלי על כוונתה לבטל את החובה, והוועדה ביקשה שהמשרד יסייע באופן פעיל למציאת פתרון לבעיה, בעיקר לשכבות המוחלשות ביותר. "אמרנו שנבטל במידה ונראה מהלך ממשלתי משמעותי בנושא הצלת ילדים שנשכחים ברכב. לאחר מכן קיבלה הממשלה החלטה לבטל את התקנה. זה לא בסמכותה ואין לזה שום תוקף. זה כמו שהממשלה תודיע על ביטול חוק, היא יכולה להודיע אבל הסמכות היא של הכנסת", אמר ביטון.
עוד הוסיף ביטון כי סאגה זו נמשכת חודשים רבים ואפשר היה לפתור אותה במיליונים בודדים של השקעה מוצדקת, שכן כל שנה מתים 3-4 ילדים בייסורים בגלל שנשכחו ברכב, בעוד שאת הפצועים אף אחד לא סופר. "זה לחלוטין לא דיון פוליטי. מה שמטריד אותי זה אם יהיו תינוקות שיישכחו בקיץ הבא".
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, ורד וינדמן, אמרה כי 32 ילדים קיפחו חייהם בייסורים בעשור האחרון, ועוד 900 נפצעו. "אני מבינה את האוצר, אבל מה התכנית של משרד התחבורה להציל חיים? אותה תקנה חלה על רכבי הסעות תלמידים ושם זה מציל חיים. הסברה לבדה אינה מספיקה. החלטת הממשלה התקבלה כחלק מעוד 20 החלטות שהמטרה שלהן להפחית רגולציה, לא עושה רושם שחיי אדם היו חלק מהשיקולים. הקיץ מתקרב וזה בידיים של משרד התחבורה"
פלור התייחס לצעדי משרד התחבורה ואמר כי מדי שנה בחודשים מאי-ספטמבר משקיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים 250 אלף שקל בהסברה, וכעת יושקעו מיליון שקלים וחצי והמשרד יגיע גם לאוכלוסיות שלא הגיע אליהן עד היום. סגן השר אביר קארה אמר כי אין אף מדינה בעולם שמחייבת התקנה, למעט איטליה, וגורמי המקצוע במשרד התחבורה מעולם לא עמדו מאחורי הדבר הזה. לטענתו, מתוך 34 מקרים, 18 ילדים נכנסו לבד לרכב והתקנת המערכת לא הייתה עוזרת להם והוסיף כי יש חלופות, אך התקנה מטילה נטל רגולטורי שהוא לא מצליח להבין, ואף עלול להחמיר את המצב. קארה הביע תמיכה בהצעת משרד התחבורה להעלאת תקציב ההסברה.
פרופ' יצחק בירק הציג פתרון בדמות תליון שענד, שאותו מניחים על כסא התינוק וכשמכניסים ילד למכונית עונדים אותו על צוואר הנהג, כך שאם הוא יצא מהרכב כשהתליון עליו או שהוא יבחין בכך מיד או שעובר אורח יסב את תשומת ליבו לכך ששכח ילד ברכב. עם זאת ציין כי צריך לחייב את השימוש בתליון.
מנכ"לית בטרם, אורלי סילבינגר, אמרה כי אסור לתת לציבור תחושה שמערכת פאסיבית תעזור לו לשמור על הילדים, אך הוסיפה כי צריך לתת הקלה במס וסבסוד בדומה למה שנעשה עם מערכות מובילאיי.
מנכ"לית רווח נקי, נילי אבן חן, טענה כי התקנות לא היו צריכות לבוא לעולם, ואמרה כי הציבור לא מוכן לחקיקה ולא יענה לה כי איבד אמון באופן מוחלט ממה שקרה. היא הוסיפה כי מחיר חיי אדם, למיטב ידיעתה, זה 9 מיליון שקל, כאשר כאן מציעים להציל חיים בעלות של פי 3 או 4.
מנכ"ל טופוקר שייבא מערכות למניעת שכחת ילדים, ליאור בן עזרא, אמר כי כשהייתה חובה הציבור רכש מערכות וכשמשרד התחבורה הודיע שאין צורך בכך רמת ההצטיידות ירדה לאפס. הוא הוסיף כי כעת נמכרות מערכות במחיר הפסד של מתחת ל-50 שקלים ואמר כי בעתיד יתייחסו יזמים בספקנות לתקנות שתבקש הממשלה להתקין.
ביטון ביקש לסיים את הדיון ושאל האם נציגי משרד התחבורה מוכנים לבחון את הצעתו להשקעה של 2 מיליון שקל בהסברה, ועוד 3 מיליון שקל ברכישה ופיילוט מעקב לקיץ הקרוב. סמנכ"ל משרד התחבורה פלור השיב: "רכישה לא על הפרק".
בעקבות זאת הודיע היו"ר ביטון כי התקנה בתוקף.